گردشگری و توریسم

شبکه شاد بستر مناسبی برای فعالیت های دینی دانش‌آموزان است

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، ستار شجاعی از نقش شبکه دانش‌آموزی شاد برای اجرا و گسترش فعالیت دانش‌آموزان و فرهنگیان در فضای مجازی را موثر دانست و اظهار داشت : به دلیل شرایط بهداشتی حاکم بر کشور و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و پنجمین دوره مسابقات فرهنگیان سراسر کشور به‌صورت غیر حضوری و در بستر بوجود آمده در شبکه شاد برگزار می‌شود.

وی به مهجوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در بین عموم مردم اشاره و خاطرنشان کرد: این کتاب‌ها در بین عالمان و بزرگان، مهجور نیستند، بلکه میان مردم مهجور هستند و یکی از دلایل این مهجوریت، غفلت متولیان این امر است یعنی غفلت ما باعث می شود که این کتاب‌های بزرگ، مهجور باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل، رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که به سراغ صحیفه برویم و با آن انس بگیریم، ایشان فرموده‌اند که هر کس نهج‌البلاغه را نمی‌خواند از قرآن خبری ندارد.

این کارشناس حوزه عترت دانش‌آموزان و فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این وضعیت در چند سال اخیر در آموزش و پرورش به لطف خدا و با همت مسئولان ذی ربط و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای تحقق اهداف متعالی سندتحول بنیادین، متفاوت با سایر نهادها و بخش‌های فعال فرهنگی کشور بوده است.

شجاعی به تولید ۱۲ جلد نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ویژه دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اشاره کرد و اظهار داشت: این کتاب‌ها به عنوان منبع اصلی و محتوای مسابقات دانش‌آموزی است که همه ساله با شرکت بسیاری از دانش‌آموزان در سطوح مختلف از مرحله آموزشگاهی تا مرحله کشوری برگزار می‌شود و موجب کشف، توانمندسازی و معرفی نوجوانان خطیب و سخنوری شده است که گاهی در خطبه‌های پیش از دستور مراسم نماز جمعه شهرهای خود به ایراد سخنرانی و بیان و شرح خطبه‌ها و حکمت‌های سراسر زندگی بخش نهج البلاغه می‌پردازند.

شجاعی با بیان این که جوانان و نوجوانان ما بیش از پیش به انس با  اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و فراگیری و کاربست آموزه های آن بزرگواران نیازمند هستند، خاطرنشان کرد: خانواده  ها و فرزندان آنها برای خواندن صحیفه سجادیه، اگر چند نکته را رعایت کنند ارتباطشان با صحیفه که به حق زبور آل محمد نام گرفته است، آسان تر و عاشقانه تر خواهد شد. به عنوان مثال از دعاهای ساده و روان آن شروع کنند یا لازم نیست تمام دعا را در یک مرحله بخوانند؛ بلکه به هر اندازه که مایل هستند و عطش دارند، بخوانند و هر جا که خسته شدند، بقیه اش را برای روز بعد بگذارند. همچنین برای مطالعه نهج البلاغه از حکمت‌ها شروع کنند.

وی عصر ظهور کرونا را عصر حضور در فضای مجازی دانست و با اشاره به این که حضور در فضای مجازی باعث افزایش سواد رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: درست است که هدف از برگزاری این مسابقات صرفاً تعیین نفرات برتر نبوده و در ضمن آن دهها هدف تربیتی طراحی، پیگیری و اجرا می‌شود اما شرایط بهداشتی ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا باعث شاید تا قدمی بس بزرگ در مسیر استفاده و حضور در فضای مجازی برداریم، فضایی که کار فرهنگی در آن هم ردیف ذکر مستحبی بعد از نماز قلمداد می‌شود.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش به خوبی توانست در چنین شرایطی تهدید را به فرصت تبدیل کرده و گام‌های اساسی در این مسیر بردارد و امیدوارم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، تولید محتوای هنرمندانه‌تر و استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و فرهنگیان خود، موجب رشد و شکوفایی فعالیت های مختلف بویژه در حوزه فعالیت‌های دینی و مذهبی در بستر فضای مجازی شود.