گردشگری و توریسم

آبیاری دیم‌زارهای رومشکان از رودخانه سیمره، مطالبه عمومی است

به گزارش ایرنا اسفندیار حسنی مقدم شنبه شب در جلسه شورای کشاورزی رومشکان افزود: در حالی است که رودخانه خروشان سیمره از کنار این شهرستان عبور می‌کند اما میانگین اراضی آبی کشاورزی آن هشت درصد و ۹۲ درصد  کشاورزی منطقه دیم است.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش در بخش کشاورزی بحث آب است  ادامه داد: نیم درصد سدهای کشور در لرستان وجود دارد و میزان حجم آب ذخیره شده دراستان بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب و این حجم در کشور ۵۰ میلیارد متر مکعب می باشد .

وی تصریح کرد: بدون شک ۱۱ درصد آب‌های کشور در لرستان وجود دارد و از طرفی با عنایت به اینکه ۴.۷ درصد زمین های زراعی کشور در استان قرار دارد، باید ۲ تا سه برابر امکان بهره‌برداری از این میزان آب برای  زمین های کشاورزی  این منطقه ایجاد شود.

حسنی مقدم گفت: تخصیص آب مورد نیاز جهت آبی کردن اراضی کشاورزی  استان؛  همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری و تولید در واحد سطح نیازمند حمایت مقامات ارشد ، مجمع نمایندگان استان  و مسوولان کشوری است.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات آبخوانداری و آبخیزداری؛ کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار و کم بازده، احداث جاده های بین مزارع، مجوز احداث کارخانه خوراک دام و مرکز جمع آوری شیر، احداث بازارچه‌های محلی، افزایش ضریب مکانیزاسیون  و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری در رومشکان ضروری است.

فرماندار رومشکان نیز گفت: این شهرستان حدود ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد  که اقتصاد و منبع درآمد ۹۰ درصد آنها از طریق کشاورزی تامین می شود.

نعمت الله دستیاری افزود: این شهرستان دارای ۳۵ هزار هکتار زمین حاصلخیز با عالی‌ترین خاک و آب و هوای مستعد برای کشت در چهار فصل است اما به علت عدم تخصیص آب ، حق استفاده از آب ندارد و اصلی‌ترین مطالبه و اولویتمردم  نیز حق برداشت از رودخانه سیمره است که در صورت تحقق این امر ۴۲ هزار نفر به صورت چهار فصل مشغول کار خواهند شد.