گردشگری و توریسم

چند خبر گوناگون از استان یزد

هادی ابویی روز دوشنبه به مناسبت هفته مهارت ( ۳۱ تیر لغایت ششم مرداد ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی دقیق موجب حل مشکل بیکاری است افزود: برای برگزاری دوره‌ها ابتدا نیاز صنعت منطقه بررسی و سپس نسبت به برگزاری کلاس و ارائه آموزش اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر برگزاری این دوره‌ها بر اساس نیاز بازار کار، درخواست صنایع و طبق یک برنامه مدون همراه با آینده‌نگری برگزار شود موجب اشتغال مولد و مفید و نقش اصلی در جهش تولید دارد.

وی به عملکرد این مرکز اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته ۲۶ هزار و ۶۷۵ ساعت آموزش به  ۲ هزار و ۸۹  نفر از شهروندان در قالب ۱۳۰ دوره آموزشی و در چهار ماه امسال نیز ۱۱ هزار و ۸۴۸ ساعت آموزش به ۴۹۳ نفر در قالب ۴۴ دوره ارائه شد.   

این مسوول خاطر نشان کرد: این مرکز هشت ۸ کارگاه مجهز در بخش خواهران و برادران دارد که شامل رشته‌های برق، مکانیک خودرو، کامپیوتر، صنایع دستی، صنایع بافت، آشپزی و خیاطی است که در مجموع حدود ۵۰ حرفه آموزشی در آنها  عرضه می‌شود .

ابویی همچنین  از فعالیت ۱۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در رشته های طراحی و دوخت و مراقبت زیبایی دارای مجوز از این مرکز در سطح شهر خبر داد.

مرکز فنی و حرفه‌ای مهریز فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ در این شهرستان آغاز کرده است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

***

سرگرد حبیب عباسی به عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی بهاباد معرفی شد .

فرمانداربهاباد درآیین معارفه و تکریم فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان اظهار داشت: سرهنگ علی مهیج توانست در کنار همکاران‌شان در مقوله تامین امنیت که یکی از مهم‌ترین وظایف نیروی انتظامی است به خوبی عمل کند و تعاملی که با سایر مسئولان داشت.

محمد مهدی خانی زاده بهابادی با قدردانی از تلاش‌های فرمانده سابق نیروی انتظامی شهرستان بهاباد افزود: همچنین انتصاب سرگرد عباسی را به فرماندهی انتظامی شهرستان بهاباد تبریک می‌گوییم و قول می‌دهیم تمامی مسئولان و بنده هم در کنار آنها با فرمانده جدید نیروی انتظامی این شهرستان همکاری و تعامل در عین حال وحدت و اتحاد داشته باشیم.

فرمانداربهاباد دراین نشست خواستار تقویت نیروی انسانی وکادر پرسنلی ناجا درشهرستان شد و افزود : امیدواریم با تقویت نیروی انتظای بتوانیم درمسیرهای بعدی گامهای موثرتری را برداریم .

امام جمعه بهاباد هم بر لزوم حفظ وحدت و انسجام در بین مردم و مسئولان در راستای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: زمانی می‌توانیم در پیشبرد اهداف موفق شویم که اتحاد و انسجام داشته باشیم و این مهم اصلی‌ترین مولفه در کسب موفقیت است.

وی با بیان این‌که امنیت زیربنای رشد هر کاری است، افزود: سلامت و امنیت دو نعمت هستند که قدر و ارزش آن‌ها مجهول است، همین اندازه بس که این دو مقوله زیربنای کارهای اقتصادی است. رییس شورای فرهنگ عمومی بهاباد عنوان کرد: امنیت یعنی آرامش بنابراین ما در سایه امنیت می‌توان به‌ موقع کارهای روزانه را انجام دهیم و در کنار خانواده باشیم.

***

ششمین سامانه فاز هشت توسعه شبکه ارتباطات سیار در شهرک صنعتی یزد راه اندازی شد. 

این سامانه به منظور تکمیل پوشش و افزایش ظرفیت شبکه در یزد و سایر شهرهای استان سامانه Bts با تکنولوژی ۲G،۳Gو ۴G در شهرک صنعتی یزد راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی مخابرات منطقه یزد، علاوه بر سایت فوق، تاکنون با همت متخصصان مخابرات منطقه یزد در فاز هشت سه سامانه Bts در هتل کریاس پلاس، ورزشگاه شهدا و کاشی ارچین شهرستان میبد ، یک سامانه در شهرک شهید زارعین شهرستان مهریز و یک Bts در خیابان بهار-بلوار فرودگاه نصب گردید.
 هزینه راه اندازی این سامانه ۹۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

 ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی با ۶ هزار و ۷۰۶ هکتار در استان یزد وجود دارد که حدود ۲۴ هزار نفر در این شهرک ها مشغول کار هستند.

هم اکنون در سه هزار و ۶۰۰  واحد صنعتی یزد حدود ۱۲۰ هزار نفر مشغول کارند، این استان چهارمین منطقه صنعتی کشور و دومین استان معدنی ایران محسوب می شود.

در ۵۰۰ معدن بزرگ و کوچک یزد حدود ۱۲ هزار نفر در حال کار هستند.

***

امام جمعه مهریز گفت: مهارت‌های مختلف فنی و حرفه‌ای باید بر اساس نیاز بازار کار و علاقه جوانان برای ایجاد اشتغال مولد و تحقق جهش تولید برگزار شود

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی روز دوشنبه به مناسبت ششم مردادماه (روز ملی مهارت) در نشست با رییس و مربیان فنی و حرفه‌ای شهرستان افزود: اگر دوره‌های مهارتی منجر به اشتغال پایدار نشود ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: مراکز فنی و حرفه‌ای با علم به نیاز بخش صنعت و بازار کار باید نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اقدام کنند.

امام جمعه مهریز اظهار کرد: بررسی وضعیت دوره‌های گذشته فنی و حرفه‌ای و اینکه تا چه اندازه در ارتقای مهارت و ایجاد اشتغال موفق بوده باید در دستور کار قرار گیرد.

محی‌الدینی با بیان اینکه اساسی‌ترین نیاز کشور، اشتغال و تولید است یادآور شد: ماموریت این مراکز، تربیت نیروهای کارآمد برای کمک به کشور و خدمت به مردم است.

همچنین رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مهریز گفت: سال ۱۳۹۸ یک هزار و ۵۰۰ کارآموز که ۶۵ درصد آنها مردان و بقیه زنان بودند در ۴۰ حرفه آموزش‌های لازم را برای تامین و تربیت نیروهای مورد نیاز بازارکار فراگرفتند که از این تعداد زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شد.

هادی ابویی مهریزی افزود: از مجموع افراد شاغل ۷۰ درصد بانوان هستند که در بخش خدمات ،  مشاغل خانگی و فنی بازارکار جذب و فعالیت دارند.

وی مهمترین رشته‌های مرکز فنی و حرفه‌ای منطقه را شامل جوشکاری، برق، مکانیک خودرو، رایانه، خیاطی، کیف‌دوزی، آشپزی،  تابلوفرش و گلیم‌فرش ذکر کرد.

مرکز فنی و حرفه ای مهریز فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

***

سرپرست شهرداری اردکان با بیان اینکه اردکان دومین شهرستان دارای کمپ نگهداری سگ‌های بی‌پناه در استان یزد است، گفت: این مرکز که پیش‌تر در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسیده بود طرح توسعه آن با افزایش ۱۶۰۰ مترمربع در حال انجام است.

مهدی محمودزاده  روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ظرفیت نگهداری کمپ حمایت از سگ‌های بی‌پناه در اردکان در حال حاضر ۸۰ قلاده سگ است که در طرح توسعه این کمپ ظرفیت آن به نگهداری ۲۵۰ قلاده سگ می‌رسد.

 وی اظهار داشت: این سگ‌ها در سطح شهرستان شناسایی و تحت مراقبت پزشک قرار می‌گیرند، سگ‌های بیمار مداوا و درصدی از آن‌ها عقیم و به طبیعت باز می‌گردند.

 سرپرست شهرداری اردکان خاطر نشان کرد: اگر در سطح شهر سگ‌ها، مزاحمتی برای افراد ایجاد کنند مردم می‌توانند با شماره ۰۹۱۳۵۱۷۹۱۲۴ تماس بگیرند تا در اولین فرصت آن‌ها را زنده گیری و به کمپ منتقل شوند.

کمپ حمایت از سگ های بی پناه در ۱۸ تیر سال ۹۸ در  در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال و با ظرفیت ۸۰ قلاده سگ به بهره برداری رسید.
اباذر غفوری شهردار سابق اردکان در آیین افتتاح این مرکز اضافه کرد: درراستای سلامت شهروندان و به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و کنترل سگ‌های بدون صاحب، راه اندازی این کمپ ضروری بود.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر افزایش چشم گیری پیدا کرده بودند و با اعتراضات متعدد مردم مواجه بودیم و از آن طرف معدوم کردن سگ‌ها ممنوع شده به فکر افتادیم کمپ نگهداری سگ‌های بلاصاحب راه اندازی کنیم و آغاز ساخت این پروژه نزدیک به چهار ماه قبل بوده است.

شهردار سابق اردکان اظهار داشت: این سگ‌ها در سطح شهرستان شناسایی و تحت مراقبت پزشک قرار می‌گیرند، سگ‌های بیمار مداوا و درصدی از آنها عقیم و به طبیعت باز می‌گردند.

غفوری گفت: اگر در سطح شهر سگ‌ها، مزاحمتی برای افراد ایجاد کنند مردم می‌توانند با شهرداری تماس بگیرند تا در اولین فرصت آنها را زنده گیری و به کمپ منتقل کنیم.

وی ادامه داد: درصورتی که انجمن‌های حیوان دوست و شورای تأمین شهرستان حمایت‌های لازم را نمایند این کمپ گسترش می‌یابد و سگ‌ها با شرایط بهتری نگهداری می‌شوند و به چرخه طبیعت باز می‌گردند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.