گردشگری و توریسم

۴۷ میلیارد تومان کمک‌های مردمی کرونایی در قم جمع‌آوری شد

محسن اروجی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، برپایی دو نقاهتگاه به کمک سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران را یکی از اقدامات مهم و مؤثر در ابتدای شیوع ویروس کرونا در قم خواند و اظهار داشت: با افزایش تعداد بیماران و کمبود تخت‌های بیمارستانی استاندار از سپاه و ارتش و هلال‌احمر درخواست کمک کرده و دو بیمارستان صحرایی برپا شد.

وی تشکیل نقاهتگاه یاوران مهدی در مسجد مقدس جمکران را موردبررسی قرار داد و مطرح کرد: نقاهتگاه یاوران مهدی (عج) با کمک سپاه برپاشده و ارتش جمهوری اسلامی ایران در ورزشگاه شهید سلیمانی پردیسان مستقر و کل منطقه پردیسان را ازنظر پوشش بیماری و ضدعفونی کردن مدیریت کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: ضدعفونی کردن سطح شهر و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های شهر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز به کمک ارتش، سپاه، نیروهای هلال‌احمر، راهداری، نیروی انتظامی و پلیس‌راه انجام شد.

وی تعداد جلسات تشکیل‌شده با خیران شهر را ۸ جلسه اعلام کرد و گفت: کمک‌های مردمی به دو بخش کمک به بیمارستان‌ها و کمک به بیماران و مردم تقسیم شد و تا امروز بیش از ۴۷ میلیارد تومان کمک‌های مردمی در شهر قم جمع‌آوری‌شده است.

اروجی نوع کمک‌های مردمی رو تشریح و بیان کرد: تشکیل ستادهای مردمی در مساجد و موکب‌ها به‌صورت خودجوش و حضور گروه‌های جهادی در بیمارستان‌ها و بهشت معصومه(س) بسیاری از چالش‌های مدیریت بحران را حل می‌کرد.

وی همکاری و تاب‌آوری مردم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را عامل کاهش بیماری کرونا در قم دانست و یادآور شد: در آن زمان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سپس فاصله‌گذاری هوشمند باعث رسیدن بیماران بستری قم به عدد دورقمی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استاندار قم یکی از عوامل افزایش مجدد بیماری کرونا در شهر را آغاز به کار باشگاه‌ها و تالارها و برگزاری مراسمات ختم و عروسی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم با اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر و رعایت مجدد فاصله‌گذاری هوشمند و پویا شاهد کنترل بیماری در سطح استان باشیم.

وی در ادامه به کمک تولیدگران و صنعتگران استان قم در تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری کرونا عامل همبستگی همه اقشار جامعه شده و مدیریت ستاد مبارزه با کرونا استان در قم عامل این همبستگی و عملکرد مثبت بوده است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی ب هداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./