گردشگری و توریسم

کارکرد اجتماعی نهاد نماز جمعه در ایام کرونا توسعه یافته‌است

حجت الاسلام یعقوب بهمیاری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود:  نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب پنجم مرداد ماه سال ۱۳۵۸ در تهران اقامه شد و در استان بوشهر این آیین عبادی- سیاسی ابتدای نیمه دوم سال ۵۸ در شهر برازجان و سپس خرداد ۵۹ در دیر و پس از آن در برخی شهرها مانند بوشهر و خارگ برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه در ۲۵ شهر استان بوشهر اقامه می‌شود، افزود: پس از شیوع کرونا به منظور حفظ سلامتی مردم و کمک به نیروهای بخش بهداشت و درمان بنا به نظر نماینده رهبر معظم انقلاب در استان، نماز جمعه در این شهرها اقامه نمی‌شود، اما نهاد نماز جمعه فعالیت‌های خود را در بخش‌های دیگر ادامه دادند.

مدیر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در استان بوشهر عنوان کرد: در این مدت دفتر برخی از امامان جمعه و مصلاها به کارگاه تولید ماسک و دیگر وسایل بهداشتی مقابله با کرونا تبدیل شده‌است.

بهمیاری ادامه داد: از سوی دیگر، افراد فعال در ستادهای نماز جمعه با همکاری گروه‌های جهادی در برگزاری رزمایش همدلی و کمک‌های مومنانه مشارکت کردند.

بهمیاری بیان کرد: نخستین مرحله این رزمایش شناسایی افرادی بود که بر اثر کرونا دچار آسیب اقتصادی شده بودند که این کار با دشواری‌هایی همراه بود، اما با تلاش همه دست اندرکاران از جمله فعالان نهاد نماز جمعه ۲۸ هزار خانوار آسیب دیده ازکرونا در این استان شناسایی شدند.

وی گفت: پس ازآن مصلاها به قرارگاه مواسات و همدلی تبدیل شدند و کمک‌های مردم و سازمان‌های مختلف به نیازمندان؛ شامل مددجویان زیرپوشش نهادهای حمایتی و خانواده‌های آسیب دیده از کرونا در این مصلاها جمع‌آوری و میان افراد مورد نظر توزیع شد.

بهمیاری عنوان کرد: در ادامه این فعالیت‌ها رزمایش «مواسات علوی و کمک‌های مومنانه» از اول مرداد آغاز شده و قرار است کمک‌های مردم و نهادهای مختلف جمع آوری و در دهه امامت و ولایت یعنی ازعید قربان تا عید غدیر به دست مستمندان و آسیب دیدگان اقتصادی از بیماری کرونا برسد.