گردشگری و توریسم

وعده برجامی، تاکتیک انتخاباتی دمکرات‌ها مقابل ترامپ

دمکرات‌ها هفته گذشته با انتشار پیش نویس سند چشم انداز ۸۰ صفحه ای  خود برای سال ۲۰۲۰ که انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز در این سال برگزار می شود، خواستار بازگشت واشنگتن به برجام شدند و بر در پیش گرفتن سیاست‌های مسالمت آمیز در برابر تهران تاکید کردند.
 

«جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نخستین بار در چهارم بهمن ۹۸/ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ ، در یادداشتی که در نشریه «فارین پالیسی» منتشر شد، وعده داد اگر رییس جمهوری شود، واشنگتن را به برجام بازمی‌گرداند.

«دونالد ترامپ»  رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال ۹۷  کشورش را به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام خارج کرده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه آن را برخلاف قطعنامه سازمان ملل علیه ملت ایران بازگرداند. اقدامی که همچنان پیامدهای منفی خود علیه ترامپ را در داخل و خارج از این کشور به دنبال داشته و در کنار ناکارآمدی ترامپ، مسائلی چون ضعف مدیریتی در عدم توانایی در مهار ویروس کرونا انتقادهای شدیدی را متوجه مستاجر کاخ سفید کرده است.

طبق نظرسنجی اخیر، ۵۱ درصد از رای دهندگان معتقدند میلیاردر آمریکایی صلاحیت رهبری آمریکا را ندارد که این رقم در مورد رقیب دموکرات او ۳۹ درصد است.

حال پس از گذشت دو سال از این خروج، نامزد دمکرات‌های آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ سعی دارد با بازگشت مجدد به تصمیم خود، از این تاکتیک برای بالا بردن شانس موفقیت خود در انتخابات پیش رو بهره‌ ببرد.

ایران که در پی خروج امریکا از برجام و عمل نکردن اروپایی ها به تعهداتشان در قبال این توافق بین المللی، گام هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود برداشته، بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

تارنمای نشریه آمریکایی واشنگتن پست چهارشنبه گذشته با انتشار خبر تصویب سند پیش‌نویس نوشت: سند پیش نویس ۲۰۲۰ حزب دموکرات مخالف هرگونه «تغییر رژیم» در کشورهای جهان و خواهان صرف هزینه کمتر نظامی در بودجه دفاعی آمریکا است.

در این سند چشم انداز که توسط یک هیات ۱۵نفره از رهبران حزب دموکرات از جمله با همکاری ستادهای انتخاباتی جو بایدن و برنی سندرز تهیه شده، سه شنبه گذشته درمیان اعضای حزب دموکرات پخش شد، این حزب خواهان بازگشت به پیمان آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای ایران شده است. دمکرات‌ها بر این باورند که آمریکا نباید تغییر رژیم را بر دیگر کشورها تحمیل می کرد و این مساله به عنوان هدفی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران رد می شود.

واشنگتن پست نوشت: انتظار می رود تصویب سند پیش نویس چشم انداز سیاست‌های حزب دموکرات که جز الویت‌های جو بایدن است در همایش این حزب در شهر میلواکی به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مورد توجه قرار گیرد.

۸۰ صفحه از  پیش نویس سند چشم انداز حزب دموکرات به منطقه خاورمیانه و پاراگرافی بلند بالا نیز به ایران اختصاص داده شده است. دراین بخش از سند چشم انداز حزب دموکرات آمده است: دموکرات ها از ترامپ می خواهند تا «مسابقه جنگ» با ایران را کنار گذارد و  «دیپلماسی هسته ای» را سرلوحه کار خود قرار دهد، از تنش ها بکاهد و به مذاکرات منطقه ای روی آورد.

بایدن گفته که «ترامپ با تصمیم خروج از توافق هسته ای (برجام) خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داده‌ است»؛ توافقی که ترامپ همواره از آن به عنوان «توافق بد» نام برده است. حال با تهیه این پیش‌نویس ، نامزد دمکرات‌ها در کمتر از ۴ ماه دیگر مانده به انتخابات ۲۰۲۰ مخالفت خود را با این تصمیم ترامپ اعلام کرد.

مخالفت با اقدام ترامپ و تصمیم برای بازگشت مجدد به برجام بی‌شک بیش از آنکه جنبه بین‌المللی داشته باشد مصرف داخلی داشته و شگرد تبلیغاتی دمکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

اظهارات بایدن، واکنش‌هایی را در بین مخالفان داشته است؛ سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: در صورتی که جو بایدن انتخاب شود تمام پیشرفت‌هایی که کرده‌ایم از بین خواهد رفت.

«نیوز ۲۴» فرانسوی به نقل از «نیکی هیلی» می‌نویسد: اگر جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا در ماه نوامبر به پیروزی برسد، تمام پیشرفتهای سیاسی به دست آمده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از دست خواهد رفت.

فرماندار سابق جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، در سال ۲۰۱۷ میلادی که تنها چهار روز پس از به قدرت رسیدن ترامپ، به دولت او  پیوست، با اشاره به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران و قدرتهای بزرگ جهان گفت: اگر جو بایدن رئیس جمهور شود، بار دیگر به این توافق هسته‌ای خواهد پیوست.
 

هیلی که در منصب سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، لحنی منتقد در مورد مسائل سیاسی مهم از جمله مساله ایران و کره شمالی داشت، روز یکشنبه گذشته در جریان میزگردی که به صورت غیرحضوری به میزبانی ائتلاف یهودیان جمهوریخواه آمریکا تشکیل شده بود، از اقدام‌های دونالد ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و خروج از توافق هسته‌ای ایران دفاع کرد.

او گفت: همه پیشرفتهایی که ما در موضوع اسرائیل و خاورمیانه داشتیم…. در صورت ریاست جمهوری جو بایدن از بین می‌رود. زیرا آنها قصد دارند که به عقب برگردند و در تلاشند دوباره به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند.

تیم ترامپ در ماه‌های پایانی حضور خود در کاخ سفید، سخت در تکاپو است تا برجام را به هر قیمتی بطور کامل از میان ببرد تا آثاری از آن برای دولت احتمالی دموکرات و بازگشت احتمالی آمریکا به این توافق باقی نماند. اروپایی ها اما برای حفظ برجام تلاش می کنند هرچند از انجام تعهدات خود تا کنون عاجز مانده اند. آنها شاید امیدوارند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، ترامپ را از گردونه قدرت خارج کند و بازگشت دمکرات ها به برجام، زمینه بهره برداری اقتصادی را برای اروپا فراهم کند.