گردشگری و توریسم

دادستان مرکز کردستان: دشمنان به دنبال ایجاد چالش برای دستاوردها در زندان هستند

به گزارش ایرنا، محمد جباری روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رییس زندان مرکزی سنندج اظهار داشت: دشمنان قسم خورده نظام، از آنجایی که توانایی مقابله با نظام فکری و اعتقادی دین مبین اسلام را ندارند با فرافکنی و دروغ پردازی نسبت به زندان‌ها، اهداف خود را به پیش ببرند که در این زمینه هم با شکست روبه رو شده‌اند.

وی رسالت سازمان زندان‌ها را رسالتی بسیار مهم اعلام کرد و افزود: در زندان‌های کشور و به تبع آن در این استان اقدامات قابل توجهی در راستای نیل به سیاست‌های نظام زندانبانی اسلامی که همان «اصلاح و بازاجتماعی نمودن افراد بزهکار است» صورت گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد.

جباری با اشاره به تفاوت‌های میان نظام زندانبانی اسلامی با نظام زندانبانی در جوامع غربی اظهار داشت: در زندانبانی اسلامی به زندانی به عنوان فردی بالفطره مجرم و جنایتکار نگریسته نمی‌شود بلکه به عنوان عضوی از جامعه و کسی که باید با اجرای اقدامات اصلاحی و تربیتی به جامعه بازگردد نگریسته می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان با ذکر این سخن از حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند «زندان‌ها را به دانشگاه تبدیل کنید» اضافه کرد: ضعف ایمان و جهل نسبت به قوانین از مهم ترین دلایل وقوع جرم در جامعه است و در این راستا و از منظر روایات، فقه اسلامی، قرآن کریم و همچنین اندیشه امام (ره) بایستی تحولات اساسی در شخصیت فردی و اجتماعی فرد زندانی در مدت زمان تحمل حبس صورت پذیرد تا به این ترتیب زندان و پدیده حبس خروجی مدنظر نظام زندانبانی اسلامی را محقق سازد که این وظیفه خطیر و در عین حال دشوار را زندانبانان برعهده دارند.

جباری با تاکید بر اینکه هیچ جرم و بزهی، زندانی را از انسانیت و انسان بودن به دور نخواهد کرد افزود: از دیدگاه دین مبین اسلام، قرآن و همچنین روایات متعدد از پیامبر (ص) و معصومین (ع)، کرامت انسانی زندانیان موضوعی است که همواره بایستی مورد توجه قرار گیرد چراکه اصل زندانبانی اسلامی نیز در سایه توجه به «کرامت انسانی زندانیان» محقق می‌شود.

مدیرکل زندان‌های کردستان نیز در این آیین با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی و امکانات، دشواری‌های شغل زندانبانی را در استان دوچندان کرده است گفت: کارکنان خدوم و زحمتکش زندان‌های استان با درک صحیح نسبت به شغل خود که همان بازاجتماعی نمودن افراد آسیب دیده و کمک به سلامت جامعه است، دشواری ها را کنار زده و دستاوردهای خوبی را در عرصه زندانبانی به ارمغان آورده‌اند.

مراد فتحی،‌ شیوع ویروس کرونا در زندانها را از آخرین دروغ پردازی‌های ابررسانه‌های دشمنان نظام نسبت به زندان‌ها قلمداد کرد و اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته از سوی مسوولین قضایی و کارکنان تلاشگر حوزه بهداشت و درمان زندان‌های استان تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا در زندان‌های استان مشاهده نشده و این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده از رسانه های آمریکایی، آمار ابتلا و مرگ و میر در زندان‌های این کشور بسیار بالا است.

وی یادآور شد: در استان کردستان بیش از ۵۰ درصد از محکومین در اجرای بخشنامه ریاست قوه قضاییه، در عید نوروز به مرخصی اعزام شدند.

عضو شورای قضایی کردستان اعطای بیش از سه هزار  گواهینامه مهارت به مددجویان زندان‌های کردستان در ۷۲ رشته مهارتی در سال ۹۸ را یکی دیگر اقدامات حقوق بشری در زندان‌های استان دانست و افزود: از آنجایی که دشمنان نظام تاب دیدن اینگونه اقدامات حقوق بشری در زندان‌ها که برگرفته از فقه پویای اسلام است را ندارند لذا دروغ پردازی نسبت به اینگونه مراکز حساسِ نظام را در راس امور خود قرار داده اند.

در این مراسم از زحمات چندین ساله قاسم نادری در سمت رییس زندان مرکزی سنندج تقدیر و حیدر پسندیده طی حکمی از سوی مدیرکل زندان‌های کردستان به این سمت منصوب شد.

همچنین قاسم نادری با حکم مدیرکل زندان‌های کردسان مسوولیت کانون اصلاح و تربیت سنندج را عهده دار شد. در پایان نیز از تعدادی کارکنان زندان مرکزی سنندج با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی به عمل آمد.