گردشگری و توریسم

۸۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ایجاد شغل می‌انجامد

محمود تقی پور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲۶ هزار نفر در مراکز این اداره کل تحت آموزش قرار دارند، گفت: ۱۲ هزار و پانصد نفر در مراکز آموزش دولتی، ۱۴ هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد تحت پوشش و بیش از ۷۵۰ نفر توسط تیم‌های روستایی در روستاهای استان، سال گذشته تحت آموزش قرار گرفتند.

وی افزود: امسال یک‌میلیون و چهارصد هزار نفر ساعت آموزش، پیش‌بینی‌شده است که به علت شیوع کرونا، با ۱۵ درصد کاهش انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قم تاکید کرد: آموزش‌های ارائه‌شده این اداره کل متناسب با نیاز بازار کار است و به همین علت هشتاد درصد آموزش‌ها منجر به ایجاد شغل شده است.

تقی پور افزود: در تمام هفت مرکز دولتی این اداره کل مشاغل مرتبط با صنایع بزرگ و در تمام ۲۰۷ آموزشگاه آزاد تحت پوشش مشاغل خرد و خانگی آموزش داده می‌شود.

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای درعین‌حال تصریح کرد: سرانه آموزش هر نفر در قم ۲.۵ ساعت کمتر از میانگین کشوری (۱۴ ساعت) است و به ۱۱.۵ ساعت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل، حداقل سه مرکز دولتی دیگر باید در قم احداث شود و مراکز خصوصی هم باید اضافه شود.

تقی پور اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را یادآور شد و تصریح کرد: ۴۵ تا ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم به این آموزش‌ها روی می‌آورند تا بتوانند شغل و حرفه‌ای را برای خود دست‌وپا کنند.

وی با انتقاد از کمبود بودجه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: بودجه مراکز فنی و حرفه‌ای از آموزش‌های مهارتی کمتر از ۲ درصد است.

به گفته وی، برای بهبود وضعیت اشتغال و رونق تولید در کشور باید بودجه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای افزایش یابد./