گردشگری و توریسم

رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تنها راه مقابله با شیوع کرونا

اکنون بیش از چندین ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و این بیماری مخرب زندگی همگان را به نوعی مختل کرده است. آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند و فعالیت بخش های مختلف اقتصادی با توجه به نیاز اقتصادی جامعه و اهتمام ویژه دولت برای جلوگیری از زیان بیشتر واحدهای مختلف صنفی و صنعتی، رویکرد برای مقابله با بیماری کرونا تغییر داد و سعی بر آن شد تا با همکاری مردم، روند ابتلا کنترل شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند. 

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه آرمان ملی: آمار پاندمی کرونا در ۱۰ روز گذشته افزایش چشمگیری داشته و بر اساس این آمار تا روز گذشته ۱۴.۶‌میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۶۰۸‌هزار و ۹۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است: سهم ایران از این آمار ۲۷۶‌هزار و ۲۰۲ نفر در ابتلا و ۱۴‌هزار و ۴۰۵ نفر در میزان مرگ و میر است که فقط ۲۱۷ نفر از این تعداد، از یکشنبه (۲۹ تیر) تا دوشنبه (۳۰ تیر ۹۹) جانشان را از دست داده‌اند. در این شرایط آمار ۲۵میلیون مبتلا که چندی پیش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و از زبان رئیس‌جمهوری اعلام شد، همچنان در کانون نقد و نظراست، در این شرایط مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد: «براساس مطالعات سرو اپیدمیولوژی ۲۸‌میلیون نفر از مردم ایران به کرونا مبتلا شده‌اند، این آماری که اعلام شد، خبر خوبی است؛ البته شاید میزان آنتی‌بادی در این افراد پایین بیاید، اما حتی اگر یک ذره آنتی‌بادی در بدن فردی باشد، یک ایمنی نسبی ایجاد می‌کند»، او همچنین به ایسنا گفته است: «ما در ایران (خواسته یا ناخواسته) به سمت ایمنی‌جمعی (همان مصونیت گله‌ای) پیش می‌رویم». در این شرایط بازگشت ایده مصونیت جمعی در پی داشته است، آن‌هم درحالی که شماری از اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند ایده مصونیت جمعی یا همان سیاست‌ گله‌ای که قبلا بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مواجهه با -۱۹ کووید اعلام کرد، نه‌تنها پرهزینه بلکه یک طرح شکست خورده است.

به گزارش روزنامه ابتکار، فراگیری شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و تعطیلی مسابقات مختلف ورزشی موجب شده تا از این ویروس به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌هایی یاد کنند که با ورزش و اثرات مثبت این کنش در جدال است. شاید اگر بگوییم در قرن بیست و یکم، ویروس کرونا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات زندگی بشری بود گزاف نیست زیرا در این ۲ دهه فراتر از ترس از تروریست و سقوط اقتصاد دولت‌ها، کرونا تنها اتفاقی بود که اکثریت کشورها را درگیر و یک ترس فراگیر در جهان را رواج داد؛ ترسی که بر جنبه‌های مختلف زندگی شهروندان کشورهای مختلف سایه افکند و فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی را تحت تاثیر قرار داده است. خالی کردن ورزشگاه‌ها از تماشاگر از دیگر پیامدهای شیوع کرونا در سطح جهان بود. در حالی که تماشاگران عضو ثابت هر مسابقه‌ای به شمار می‌روند اما با بازگشایی جدید در برخی از رشته‌های ورزشی ورزشگاه‌ها خالی از تماشاگران شده و تنها هیجان موجود در زمان بازی پخش هیاهویی مجازی از این گروه است که در بسیاری از مواقع با روند بازی در تضاد است.

عبدالرضا ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب، با درج یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:‌ کرونا دارد به جزئی عادی از جامعه ما تبدیل می‌شود. هر روز که به بیمارستان می‌روم در بین راه مردم بسیاری را می‌بینم که انگار نه انگار چنین ویروسی دارد در جامعه ما می‌چرخد و قربانی می‌گیرد. نه ماسکی زده‌اند و نه فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. زندگی به معمولی‌ترین شکل خود ادامه دارد. از آن طرف وقتی به بیمارستان می‌روم با حجم بالای بیماران مبتلا به کووید۱۹ روبه‌رو می‌شوم. هر روز صدای فغان و گریه کسانی را می‌شنوم که عزیزشان را به‌خاطر این بیماری از دست داده‌اند. غافل از اینکه این افراد همان کسانی هستند که من هر روز در سطح جامعه می‌بینم؛ کسانی که توجهی به این خطر نهفته در جامعه ندارند و وقتی متوجه خطر می‌شوند که این‌گونه فغانشان در بیمارستانی به دلیل ازدست‌دادن عزیزی بالا رفته است. در این میان، کادر درمان هر روز بیش از روز قبل افسرده و فرسوده می‌شود. به دلیل شرایط کاری‌ام تقریبا هر روز باید به بخش کووید هم بروم. بیماران مبتلا به ام‌اس نیز مانند سایر اقشار جامعه به این ویروس مبتلا می‌شوند و گاه به‌دلیل داروهایی که مصرف می‌کنند، باید توجه بیشتری به آنها شود. هر روز با پرسنل بخش کووید خوش‌وبشی می‌کنم. با اینکه می‌خندند، اما می‌توان خستگی را در چشم‌های آنها مشاهده کرد و این سؤال برای من پیش می‌آید که تا کجا می‌توانند ادامه دهند. این را اضافه کنید به ابتلای هرروزه کادر درمان به این بیماری و متأسفانه مرگ ناشی از آن که بسیار جان‌گداز است. اینها همه دل انسان را به درد می‌آورد و بیشتر از آن نگران می‌کند که به‌دنبال خسته‌شدن این تلاشگران و عدم رعایت و مراقبت مردمی که اصلا توجهی به وظیفه اجتماعی خود در برابر دیگران ندارند، تا کجا می‌توان پیش رفت و عمق فاجعه چه زمانی خود را نشان می‌دهد. در این میان اما اتفاقاتی هم می‌افتد که گاه بسیار تأمل‌برانگیز است.

علی‌اصغر خیرخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این مطلب که وضعیت جنوب استان کرمان به لحاظ کرونا، قرمز است، گفت: اکنون در پیک بیماری قرار داریم و بیمارستان‌های جنوب استان کرمان تقریبا پر هستند اما خوشبختانه در تخت بیمارستانی با کمبودی مواجه نشده‌ایم. بهداشت محیط به صورت جدی در حال فعالیت است حتی در چند روز اخیر طرح ضربتی برای بازدید از مراکز عرضه مواد غذایی داشتند که در این بازدیدها مغازه‌ها به سه دسته (قرمز، زرد و سبز) تقسیم شده‌ که مغازه‌های قرمز توبیخ یا تعطیل شدند اما خوشبختانه اکثر واحدهای صنفی در وضعیت بدی نبوده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودند.  تا حدودی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات نسبت به گذشته بهتر شده است و مرتبا ناظرین بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه‌ها و ارگان‌ها رصد می‌کنند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان گفت: در هفته گذشته خوشبختانه یک روند ثابتی را داشتیم و این روند تقریبا هم ثابت مانده است و در مجموع تخت‌های آماده که در استان برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم حدود ۸۵۰ تخت است و حداکثر تخت‌هایی که اشغال شدند ۴۶۵ عدد بود. ما ۲۵۰ تخت آی سی یو داریم و بستری‌های کرونایی در بخش آی سی یو حدود ۵۳ نفر هستند، ولی حدود ۲۲ الی ۲۳ نفر به دستگاه اکیسژن وصل هستند که در واقع خطر برای همین ۲۲ الی۲۳ نفر است. به طور کلی ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان ما درگیر بحث کرونا است، خوشبختانه مردم در یکی دو هفته اخیر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری خوبی داشتند، فعلا وضعیت در استان ما بهتر است و احتمالا به زودی از حالت قرمز هم خارج شویم. در فروردین، اسفند و نیمه‌ی اول اردیبهشت ماه، میانگین سنی مبتلاهای ما ۵۴ سال بوده است، اما در خرداد و تیرماه میانگین مبتلاها به ۴۳ و ۴۴ سال کاهش پیدا کرد، ولی میانگین فوتی‌ها همچنان ۶۳ سال است. حدود ۶۴ الی ۶۵ درصد فوتی‌ها هم مردان بودند و حدود ۳۷ درصد هم زنان را شامل می‌شد. گاهی که ترس مردم  یک مقدار کم‌ می‌شود و میزان رعایت دستورالعمل‌ها کاهش می‌یابد، شیوع این ویروس بیشتر می‌شود. این ویروس کاملا غیرقابل پیش‌بینی است، یعنی زمستان یا تابستان برای کنترل این ویروس هیچ تفاوتی ندارد، ویروس کرونا فعلا جولان می‌دهد و ما هم باید با روش صحیح و خطا جلو برویم.

به گزارش سایت خبری- تحلیلی فرارو،‌ استفاده از ماسک در تمام مکان‌های عمومی و سرپوشیده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا الزامی اعلام شده است؛ این یعنی باید برای حفاظت جامعه از ویروس کرونا ماسک بخرید. اگرچه شرایط مثل روزهای اول نیست و ماسک به راحتی پیدا شود یا خرید ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها امکان‌پذیر است، اما قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده. ماسک‌های سه‌لایه تقریبا دانه‌ای دو هزار تومان قیمت دارند و در بسته‌های ۵۰ تایی بین ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. دستکش‌های لاتکس جفتی دو هزار تومان هستند و خرید بسته‌های ۱۰۰ تایی آن ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار خرج روی دست‌تان می‌گذارد. محلول مایع ضدعفونی کننده سطوح در دبه‌های دو لیتری ۶۰ هزار تومان، ژل ضدعفونی کننده دست در بسته‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ۳۰ هزار تومان و اسپری الکل در بسته‌بندی‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید چنین محصولاتی برای یک خانواده چهار نفره که مجبور است در طول روز از خانه خارج شود و به ماسک و دستکش احتیاج دارد به حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. در این گزارش قیمت انواع این محصولات را از برندهای مختلف داخلی و خارجی آورده‌ایم تا کاملا مسلح به جنگ کرونا برویم.

رسانه‌های اصولگرا

روزنامه کیهان: شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی به آموزش عالی در سراسر جهان وارد کرده است. کاهش دانشجویان بین‌المللی، کاهش بودجه‌های تحقیقاتی و اخراج نیروی کار از پیامدهای کووید۱۹ در دانشگاه‌ها است.

روزنامه کیهان در گزارشی آورده است: جهانگیری کووید ۱۹ پیامدهایی سهمگین بر اقتصاد جهان داشته که تاثیر آن بر تمام بخش‌ها قابل مشاهده است. بانک توسعه آسیا تخمین می‌زند این پاندمی ۲ تا ۴.۱ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت وارد کند. در این میان بخش آموزش‌عالی و دانشگاه‌های سراسر جهان نیز به شدت آسیب دیده‌اند. شیوع ویروس کرونا از جهات متعدد به اقتصاد دانشگاه‌ها خسارت زده است. محدودیت‌های سفر و ویزا از تعداد متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه‌ها کاسته است و این روند به کاهش درآمد دانشگاه‌ها در کشورهایی مانند چین، آمریکا، کانادا، انگلیس منجر شده است. از سوی دیگر به دلیل رکود اقتصادی دانشگاه‌های مختلف مجبور به اخراج نیروهای خود و کاهش بودجه‌های تحقیقاتی شده‌اند. برخی دانشگاه‌ها نیز مجبور به افزایش شهریه‌ها در چنین وضعیتی شدند که این امر به اعتراضات دانشجویان منجر شده و حتی برخی از آنها برای بازپرداخت شهریه از دانشگاه‌ها شکایت کرده‌اند.

روزنامه وطن امروز با درج گزارش نوشت: این روزها ایرانی‌ها در جدالی سخت و نفسگیر با کرونا به سر می‌برند و هر روز خبرهای تلخی از تعداد جان‌باختگان، رسانه‌ای می‌شود. مردم نیز خود به یکدیگر  هشدار می‌دهند مراقب باشیم و مراعات کنیم و ماسک بزنیم. اما همچنان که وزیر بهداشت در گلایه‌هایی مبسوط گفت «در دوگانه معیشت و سلامت، وزیر بهداشت که باید به سلامت می‌پرداخت، باید به معیشت بیش از سلامت می‌پرداخت و باید به همکارانش می‌گفت پروتکل بنویسید تا چگونه مشاغل را بازگشایی کنیم، به جای آنکه بایستیم تا آنها را ببندیم. فکر نمی‌کردم قرار است این دوگانه تا این حد جدی شود که سلامت مردم به خطر بیفتد»، حتی وزیر هم فکر نمی‌کرد دولت روحانی تا این حد قدرت اداره بازار را نداشته باشد و در همین شرایط سخت و زمانی که حاضر به تعطیلی اقتصاد هم نشده است و بازگشایی‌ها رخ داده، قیمت دلار تا حدی بالا رود که یکی از مهم‌ترین مشکلات مبارزه با کرونا، تهیه و تولید ابزار و لوازم مبارزه باشد. کاهش ابتلای کرونا در اردیبهشت ماه نتیجه محدودیت‌های فروردین بود، محدودیت‌هایی که از اواخر اردیبهشت کاهش یافت و پس از آنکه کرونا دوباره با شیب تند رو به افزایش گذاشت، تاکیدها بر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک نیز افزایش یافت. دولت قیمت مصوب ماسک استاندارد را ۱۳۰۰ تومان بیان کرده بود اما آیا با ۱۳۰۰ تومان می‌شد ماسک استاندارد سه لایه تولید کرد؟

روزنامه جوان در گزارشی آورد: با پیدا شدن سر و کله ویروس تاجدار و مواجهه با کشندگی آن، اغلب کشورهای دنیا برای پیدا کردن واکسن این بیماری دست به کار شدند. روز یک‌شنبه روسیه از ساخت واکسن کرونا در این کشور خبر و وعده داد این واکسن زودتر از موعد پیش‌بینی شده وارد بازار می‌شود. دیروز هم خبرهایی از موفقیت در تولید واکسن کرونا در دانشگاه‌های آکسفورد و هاروارد منتشر شد. با تمام این‌ها طبق ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، واکسن کرونا در بهترین حالت در تابستان سال آینده عرضه خواهد شد. هر روز خبرهای تازه‌ای از موفقیت در تولید واکسن ویروس کرونا به گوش می‌رسد و یکی از کشورهای دنیا درباره موفقیت در فازهای مختلف تولید این واکسن خبر می‌دهد. این بار آکسفورد از «موفقیت» واکسن ضد کرونا روی انسان خبر داد. اولین آزمایش‌های انسانی واکسن کووید١٩ دانشگاه آکسفورد موفق نشان داده است. این واکسن سیستم ایمنی بدن علیه این ویروس را تقویت می‌کند. پیش از این وزیر بهداشت هم درباره تلاش ایران برای کشف واکسن کرونا همپای دیگر کشورهای جهان صحبت کرده‌بود. سعید نمکی حتی از موفقیت واکسن ایرانی در فاز حیوانی خبر داده‌بود. علاوه بر این شنیده‌ها حاکی است معاون بیمارستان مسیح دانشوری در تماس با یکی از نمایندگان مدعی شده، «متخصصان این بیمارستان به واکسن کرونا دست یافته اند، ولی مسئولان وزارت بهداشت اجازه بهره‌برداری آن را نمی‌دهند.» این اظهارات درباره کشف واکسن کرونا در حالی است که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری روز گذشته خود یک‌بار دیگر تأکید کرد: «دستیابی به واکسن کرونا تا یک سال آینده ممکن نیست.» سازمان جهانی بهداشت هم همین نظر را دارد. این تناقضات تنها در حوزه واکسن کرونا نبوده و حتی درباره اثرگذاری داروهای درمان این بیماری نیز تناقضاتی وجود دارد. همین تناقضات موجب شده تا بازار سیاه داروهای «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» حسابی داغ و پای داروهای تقلبی هم به این بازار باز شود.

شکست کرونا، عنوان سرمقاله روزنامه صبح نو است، در بخش از آن می خوانیم: یا کرونا ما را شکست می‌دهد؟ موج تازه شیوع بیماری در ایران و بسیاری دیگر از نقاط، آن‌هم در فصل گرما که امیدی به بهبود شرایط می‌رفت، گمانه‌زنی‌های هراس‌آلودی را درباره نیمه دوم سال ایجاد کرده است؛ شرایطی که تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را در پی خواهد داشت و متناظر با آن، بسیاری از کسب‌وکارها، رفت‌وآمدها و ارتباطات؛ آن‌هم در شرایطی که دورنمای روشنی از نحوه مواجهه با این ویروس منحوس پیش رو نیست و جهش‌های احتمالی این جانور باهوش، درمان این درد را سخت‌تر کرده است. حال پرسش اساسی این است که چه باید کرد؟ البته این سوال از بدو پیدایش کرونا در اسفند سال گذشته تاکنون بارها تکرار شده و به‌دلیل ماهیت سیال مساله، پاسخ‌های نقطه‌ای و مرحله‌ای بدان داده شده است. به‌نظر می‌رسد آنچه در حوزه حکمرانی اتفاق می‌افتد، تعارض‌هایی است میان دوگانه معیشت و سلامت؛ اما آیا این تنها دوگانه متصور است و مضاف بر آن، دولت (به منزله کلیت قوا)، چه ابزارهایی برای مهار بحران در دست دارد؟ یک راه‌حل موجود مانند همه موفقیت‌های گذشته، مردمی‌کردن مبارزه با کروناست؛ یعنی افزایش مشارکت مردمی به همین نحو که رشد چشمگیر استفاده از ماسک (به‌عنوان ابتکار پیشگیرانه اصلی از اشاعه) را می‌توان نمونه‌ای موفق از آن دانست و این مسیر را باید بر یک منطق توسعه داد: تعاون و احسان. ماسک‌زدن بیش از آنکه ما را از گزند بیماری دور کند، دیگران را بیمه می‌کند و این توجه به یک امر اجتماعی، ستایش‌برانگیز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها حاکی از آن است  واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد بی‌خطر است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند. مجله بهداشت جهانی لانست در تازه‌ترین گزارش خود یادآور شد، دو واکسن توسعه داده شده علیه کووید ۱۹ توانسته‌اند در آزمایشات انسان پاسخ ایمنی ایجاد کنند. براساس آنچه که لانست منتشر کرده، کاندیداهای واکسن کووید ۱۹، یکی از چین و دیگری از انگلیس برای انسان‌ها ایمن بوده و واکنش‌های ایمنی شدیدی در دو کارآزمایی بالینی جداگانه در بین بیماران ایجاد کرده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)  نخستین واکسن، واکسن دانشگاه آکسفورد است؛ این واکسن یکی از پیشرفته ترین‌ها محسوب می شود. این دانشگاه نتایج خود را از مرحله اول آزمایش‌های انسانی منتشر کرد که در آن بیش از ۱۰۰۰ بزرگسال در انگلیس بین ۱۸ تا ۵۵ سال شرکت داشتند؛ تزریق این واکسن به داوطلبان باعث تولید پادتن و افرایش گلبول سفید برای مقابله با ویروس کرونا شده است. در مرحله بعد، بیش از ۱۰ هزار داوطلب در انگلیس مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛ درنهایت برای اطمینان از ایمن بودن این واکسن نیاز است تا آزمایش انسانی بر روی تعداد زیادی از افراد صورت بگیرد. به گفته محققان، واکسن دانشگاه آکسفورد هم واکنش پادتن و هم واکنش سلول‌های تی را شامل می‌شود؛ همه کارشناسان روی آنتی بادی ها متمرکز شده‌اند، اما شواهد در حال رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد پاسخ سلول‌های T در دفاع در برابر ویروس کرونا مهم است.

به گزارش مشق نیوز، متأسفانه آمار متوفیان کرونا در تهران اکنون نسبت به اردیبهشت سه برابر افزایش یافته و این قضیه بسیار نگران‌کننده است. مترو پایتخت  جهت پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا باید تعطیل و طرح ترافیک هم همزمان لغو شود. شهروندان باید از حضور در تجمع و جشن‌ها و مراسم‌های خانوادگی پرهیز کنند چرا که پیشگیری در حال حاضر نقش مهمی در کنترل کرونا دارد. به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان هر یک نفر مبتلا به کرونا حتی می‌تواند تا ۶۰ نفر را آلوده کند بنابر این با تعطیلی مترو و اتوبوس اقدام بزرگی در کنترل کرونا می‌توان انجام داد البته در حال حاضر ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی مداوم انجام می‌گیرد ولی ممکن است برخی از شهروندان رعایت اصول بهداشتی را مدنظر قرار ندهند و این مسأله سلامت سایر مردم را به خطر می‌اندازد. تا کنون بیش از ۷۰۰ نفر از کارکنان شهرداری تهران مبتلا به کرونا شده‌اند که انجام دورکاری که از روزهای گذشته اعلام شده قطعاً در کاهش آمار مبتلایان مؤثر است.

پریوش داوودیان متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: یکی از نگرانی‌های موجود در ایام شیوع کرونا، احتمال انتقال ویروس از طریق غذا و نوشیدنی است. کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتا راه انتقال آن از طریق قطرات تنفسی می‌باشد. تاکنون از سمت سازمان بهداشت جهانی، هیچ‌گونه شواهد و مدارکی که تأیید کند امکان انتقال ویروس کرونا از طریق غذا و نوشیدنی وجود دارد به دست نیامده است. وقتی فرد مبتلا به کرونا روی غذا عطسه یا سرفه کند، ذرات ریز خارج‌ شده از دهانش تا مدتی در غذا باقی می‌ماند؛ البته این کار در صورت نبود کرونا هم غیر اخلاقی است. بهتر است در این مواقع غذا را مجددا گرم کرده و حتما غذا را از ظروف بسته بندی به ظرف جدید منتقل کرد. سپس قبل از شروع به خوردن حتما دست‌ها را ضدعفونی کرده یا شستشو دهند زیرا با اینکه حرارت بالا در پخت و گرم کردن غذا، ویروس را از بین می‌برد اما آلودگی دست‌ها به ویروس، می‌تواند هنگام غذا خوردن باعث انتقال آن به دهان شود. در این ایام توصیه می‌شود که مردم غذا را به صورت بیرون بر سفارش داده و در منزل میل کنند و از حضور در فضای بسته رستوران‌ها پرهیز کنند.

روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: با شروع همه‎گیری کروناویروس جدید در اولین گزارش‎هایی که از سوی ووهان در چین و بعد در ایران و بعدها در ایتالیا منتشر می‎شد، به نظر می‎رسید از دست دادن حس بویایی از علائم قابل توجه ابتلا به این بیماری است. گفته می‌شد نابویایی (آنوسمی) یا کاهش حس بویایی یا هیپوزمی ناگهانی، می‎تواند مرتبط با کووید-۱۹ باشد. در برخی افراد نابویایی از نشانه‎های اولیه و در برخی تنها علامت ابتلا به کووید-۱۹ است. از این رو می‎توانیم به نابویایی به شکل روشی تشخیصی نگاه کنیم. در واقع، با همه‎گیری جهانی کروناویروس جدید، از دست دادن ناگهانی حس بویایی به‌خصوص در شهرهایی که سرعت شیوع عفونت بالاست، بیش از هر عامل دیگری به کووید-۱۹ مرتبط است. چند ماه پس از این گزارش‎ها و پژوهش‎های بالینی، پژوهشگران مدلی را برای توضیح چگونگی از دست رفتن حس بویایی به علت ابتلا به کووید-۱۹ ارائه کرده‎اند. از دست دادن حس بویایی به علت انسداد بینی رخ می‌دهد که مانع از رسیدن مولکول‎های بو به گیرنده‎های بویایی در بینی می‎شود. نداشتن بویایی می‎تواند به علت سرماخوردگی ساده، عفونت ویروسی، مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر و پارکینسون یا افزایش سن باشد. سارس (Sars) و مرس (Mers) از خانواده کروناویروس نیز باعث سرماخوردگی و از دست دادن حس بویایی می‎شوند، ولی مثل کووید-۱۹ کشنده نیستند. نابویایی و هیپوزمی بسیار رایج هستند، ۴.۱۲درصد آمریکایی‎های بالای ۴۰سال هیپوزمی و ۳ درصد آمریکایی‎ها در سنین مختلف نابویایی را تجربه می‎کنند.