گردشگری و توریسم

آموزش‌ مهارتی ۱۲۰ هزار سرباز و ۷۲ هزار زندانی در سال ۹۸

«علی اوسط هاشمی» روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی مهارت برگزار شد با اشاره به ضرورت توجه به مهارت، گفت: مهارت و کار دو بال پرواز هستند و هیچکدام بدون دیگری امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا نشان داد که اگر مهارت نداشته باشیم، به روز نباشیم و رابطه مهارت و کار را به درستی تبیین نکنیم نمی‌توانیم اشتغال پایدار داسته باشیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: آموزش‌های دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند به افراد فرصت موثر بدهد، چرا که کارفرما و کارآفرین در جستجوی نیروی کارآمد است و به توانمندی فرد فکر می‌کند. مدرک تحصیلی تنها می‌تواند قدرت تغییر و انعطاف به افرد و مهارت ضامن ماندگاری است.

وی تاکید کرد: امروز مهارتی معنا دارد که تغییر را رقم بزند و با مواجهه با مشکلات بتواند خود را از شرایط موجود بیرون بیاورد.

هاشمی گفت: نباید خود را محدود به تحصیلات دانشگاهی کنیم و باید به سمت تربیت و توانمندسازی افراد برویم تا آدمی انسانی موثر باشد.

وی با بیان اینکه امروز آموزش فنی و حرفه‌ای شاه کلید آموزش است، افزود: انتظار داریم که وزن اجتماعی مهارت را بالا ببریم و نگاه جامعه به مهارت را ترویج دهیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اهمیت توجه به دانشگاه‌های آزاد مهارتی، گفت: سال ۱۴۰۰ بهار آموزشگاه‌ها برای توسعه و واگذاری آموزشگاه‌های آزاد است و اخیرا در هیات مرکزی، مجوز ایجاد آموزشگاه ها را فراهم کردیم.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته با آموزشگاه‌های آزاد در رقابت بودیم اما در نظر داریم برنامه‌ریزی کنیم که آموزشگاه‌های دولتی به آموزش‌های تخصصی بپردازند و مراکز آزاد و خصوصی به آموزش‌های مهارتی مشغول باشند.

هاشمی تاکید کرد: الزام به فراگیری مهارت ضرورت ملی است و باید در برنامه هفتم توسعه به موضوع مهارت پرداخته شود چرا که پیوند جهش مهارت و تولید می‌تواند موجب شغل پایدار باشد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم بنگاه‌های تولیدی در مسیر پویایی باشند و سهمی در بازار بدست آورند شرط آن در کسب مهارت است و اگر الزام به فراگیری مهارت برای اشتغال جدی بگیریم خسارت‌ها به حداقل می‌رسد و کیفیت ارتقا می‌یابد و هر کس به راحتی نمی‌تواند اقدام به کسب جواز کند.