گردشگری و توریسم

مشهد بیشترین دفاتر تسهیلگری کشور را دارد

دفاتر تسهیلگر به عنوان مشاور و حلقه واسط مدیریت شهری و مردم عمل می‌کنند و می‌توانند به عنوان نهاد و مرکز توسعه محلات تاثیرگذار باشند.

علیرضا رزم حسینی عصر یکشنبه در نشست بررسی وضعیت معین اقتصادی شهرستان مشهد در محل استانداری خراسان رضوی افزود: یک سال و نیم قبل حتی یک دفتر تسهیل گری نیز در حاشیه شهر مشهد وجود نداشت اما اکنون ۳۸ دفتر ایجاد شده است.

وی با اشاره به وضعیت معین اقتصادی شهرستان مشهد ادامه داد: همه اقدامات در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در این استان تکلیف یا مسوولیت دولتی نیست بلکه یک حرکت اعتقادی – اقتصادی برای اشتغالزایی و رسیدن به توسعه است که باید استمرار یابد.

استاندار خراسان رضوی گفت: این حرکت اعتقادی در قالب الگوی مثلث توسعه در شهرستان مشهد با همکاری معین‌های اقتصادی شروع شده که معین‌های مزبور از بهترین نهادهای عمومی و فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی هستند.

رزم حسینی افزود: هنوز ۷۰ درصد از روستاهای شهرستان مشهد پروژه کسب و کار ندارند و باید هر چه سریعتر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نسبت به مطالعه ظرفیتهای کسب و کار برای این روستاها اقدام کند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی برای ایجاد چسبندگی بین اعتبارات و فعالیتهای معین‌های اقتصادی شهرستان مشهد بهره گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شهرستان مشهد بیشترین طرحهای سرمایه‌گذاری معینهای اقتصادی را در بین سایر شهرستانهای استان به خود اختصاص داده است.

علی رسولیان افزود: روز گذشته چند طرح سرمایه‌گذاری شامل ایجاد یک مرکز اقامتی – تجاری بزرگ در مشهد با ۶۵ درصد پیشرفت اجرایی، طرح گلخانه‌ای و طرح تولید خوراک دام در این شهرستان با دستور استاندار خراسان رضوی تامین مالی شد.

۳۱ معین اقتصادی در شهرستان مشهد

فرماندار شهرستان مشهد نیز در این نشست گفت: ۳۱ معین اقتصادی در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در شهرستان مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۹ معین در بخش مرکزی، ۶ معین در بخش احمدآباد و ۶ معین در بخش رضویه فعال هستند.

سید محمدرضا هاشمی افزود: تاکنون طی انعقاد تفاهم‌نامه با معین‌های اقتصادی در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، ۳۱۶ پروژه با سرمایه گذاری ۷۱۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال با پیش بینی اشتغالزایی برای ۹۴ هزار نفر در شهرستان مشهد تعریف شده است.

وی اضافه کرد: معین‌ اقتصادی شهرداری مشهد در بخش مرکزی ۲۱۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۹۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۷۳ هزار نفر، معین اقتصادی شرکت ایران خودرو خراسان در بخش احمدآباد ۴۷ پروژه و سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۳۲۳ نفر را در این شهرستان تعریف کرده‌اند.

فرماندار شهرستان مشهد معین اقتصادی شرکت تعاونی دهیاریهای شرق مشهد با ۲۷ پروژه و سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هزار و ۳۰۰ نفر، معین اقتصادی شرکت تعاونی دهیاریهای غرب مشهد با ۱۸ پروژه و سرمایه‌گذاری هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغالزایی برای هزار نفر، معین اقتصادی اتاق اصناف مشهد با ۶ پروژه و سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای سه هزار و ۹۷۲ نفر را از دیگر فعالیتها در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی شهرستان مشهد برشمرد.

هاشمی افزود: معین اقتصادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با یک پروژه و سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال و معین اقتصادی یکتا الیاف شرق با سه پروژه و سرمایه گذاری ۶۶۰ میلیارد ریال، فعالیتهای خود را در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی برای شهرستان مشهد به انجام رسانده‌اند.

وی اضافه کرد: سهم بخشهای مختلف اقتصادی از نظر تعداد پروژه‌های معین‌های اقتصادی در شهرستان مشهد شامل بخش صنعت با ۱۳۱ پروژه معادل ۴۱ درصد از کل پروژه‌ها، بخش خدمات با ۱۱۵ پروژه معادل ۳۶ درصد از کل پروژه‌ها، بخش کشاورزی با ۵۱ پروژه معادل ۱۶ درصد از کل پروژه‌ها، بخش عمران با ۱۹ پروژه معادل ۶ درصد از کل پروژه‌ها می‌شود.

فرماندار شهرستان مشهد گفت: سهم بخشهای مختلف اقتصادی از نظر سرمایه‌گذاری پروژه‌های معین‌های اقتصادی در شهرستان مشهد شامل بخش خدمات ۵۲ درصد، بخش عمران ۳۸ درصد، بخش کشاورزی هشت درصد و بخش صنعت ۱۱ درصد می‌شود.

هاشمی افزود: تاکنون ۲۹ حساب سپرده روستایی با مبلغ سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال و عضویت هزار و ۴۱۳ نفر در قالب مثلث توسعه اقتصادی شهرستان مشهد گزارش شده است.

عملکرد متوسط مثلث توسعه اقتصادی مشهد

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی هم گفت: بررسیها نشان می‌دهد که عملکرد معینهای اقتصادی شهرستان مشهد در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در حد متوسط است.

علی اکبر لبافی افزود: تاکنون ۳۰ معین اقتصادی شهرستان مشهد ۴۱۰ فعالیت یا پروژه با کل مبلغ سرمایه گذاری ۸۶ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹ هزار و ۲۹۸ نفر را در سامانه نهاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به ثبت رسانیده‌اند که از این تعداد ۲۰۱ فعالیت با مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۱ هزار و ۱۲۹ نفر تایید شده است.

وی ادامه داد: از کل فعالیتهای تایید شده معینهای اقتصادی شهرستان مشهد ۴۰ فعالیت یا پروژه با مبلغ سرمایه‌گذاری ۵۱۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۸۰۹ نفر به بهره‌برداری رسیده و ۳۸ پروژه با مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هشت هزار و ۳۶۰ نفر در مرحله اجراست.

دبیر نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی خراسان رضوی گفت: معین‌های اقتصادی شهرستان مشهد همچنین ۶۲ فعالیت فرهنگی با مبلغ هزینه کرد ۳۰ میلیارد و ۵۶ میلیون ریال انجام داده‌اند.

لبافی افزود: ۷۰ درصد از روستاهای شهرستان مشهد پروژه کسب و کار ندارند و همچنین نیمی از معینهای اقتصادی این شهرستان برنامه خود را به نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی را ارایه نکرده‌اند.

راه اندازی ۶ صندوق خرد روستایی و ۱۲ صندوق کارآفرینی برای بانوان در بخش احمدآباد، راه اندازی دو کارگاه تولیدی ماسک در بخش احمدآباد، تدوین سند راهبردی تحقق اقتصاد مقاومتی در مشهد، انعقاد ۲۹ تفاهم نامه برای اجرای ۶۳ پروژه مشترک با دستگاه های اجرایی در مشهد، تملک زمین برای احداث پنج شهرک صنفی، ایجاد سه گلخانه تونلی در روستاهای بخش رضویه، دایر کردن ۲۵ دار قالی با اشتغالزایی برای ۵۰ نفر، ایجاد ۱۵ کارگاه تولید میوه خشک با اشتغالزایی برای ۳۰ نفر، ساخت مدرسه توسط خیرین، راه اندازی ۱۵ مرکز توانمندسازی بانوان، ایجاد چهار صندوق خرد روستایی در روستاهای غرب مشهد، تدوین طرح جامع مدیریت پسماند از جمله فعالیتهای معین‌های اقتصادی شهرستان مشهد بود که در این نشست مطرح شد.

آموزش ۱۱۲۰ نفر در قالب معینهای اقتصادی خراسان رضوی

مدیرکل آموزشهای فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون یک مرکز این اداره کل به هزار و ۱۲۰ نفر از ۳۰ معین اقتصادی در ۲۰ شهرستان آموزشهای مهارتی را ارایه داده است.

افشین رحیمی افزود: یک سال از اجرای طرح “نجات” با هدف ساماندهی حاشیه شهر مشهد می‌گذرد که در قالب این طرح ۶۲۸ نفر در ۶ محله آموزشهای مهارتی را فراگرفتند که ۲۰ درصد از این افراد جذب بازار کار شدند اما ۸۰ درصد باقیمانده برای شروع کسب و کار نیازمند تسهیلات بانکی هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این نهاد امسال متعهد به ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی در استان است که باید آن را از طریق دادن وام خوداشتغالی مهیا کند.

حبیب الله آسوده افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی آمادگی دارد با دادن وام خوداشتغالی به افراد در قالب فعالیتهای معینهای اقتصادی برای آنان اشتغال ایجاد کند.

وی اضافه کرد: امسال سه هزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبارات تخصصی قرض الحسنه اشتغال به کمیته امداد خراسان رضوی اختصاص یافته که در صورت جذب آن، قابل افزایش است و می‌توان زمینه اشتغال افرادی که در قالب “طرح نجات” آموزش می‌بینند را فراهم کرد.