گردشگری و توریسم

۹۰هزار مترمکعب رسوب در عملیات آبخیزداری دماوند کنترل شد

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، جمشید جویباری روز یکشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: این پروژه ها با اعتباری حدود ۱۵.۵ میلیارد ریال و از محل صندوق توسعه ملی به مرحله اجرا درآمده است.

وی افزود: با اجرای پروژه های آبخیزداری علاوه بر کنترل سیل و رسوب که از اهداف اصلی این پروژه ها است، شاهد تغذیه آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی در منطقه نیز هستیم.

این مسئول منابع طبیعی شهرستان دماوند ادامه داد: پروژه های اجرا شده در قالب اقدامات مکانیکی شامل مرمت ۲۰ سازه و احداث ۱۴ سازه سنگی-ملاتی و سنگی-گابیونی به حجم عملیات حدود ۶۵۰۰ مترمکعب بوده است.

وی میزان کنترل رسوب توسط سازه های احداثی را بسیار با اهمیت دانست و تأکید کرد: از آنجائی که این اقدامات در مناطق کوهستانی و دارای شیب های تند اجرایی شده است، از این رو این اقدامات توانسته با توجه به توپوگرافی منطقه از حرکت رسوبات به مناطق پائین دست و ایجاد خطرات و خسارت ها برای اراضی کشاورزی، تأسیسات و ساکنین جلوگیری کند.

جویباری یادآور شد: بسیاری از این پروژه ها بنا به درخواست اهالی منطقه و آبخیزنشینان و پس از بررسی کارشناسی و فنی اجرایی شده است.