گردشگری و توریسم

جمهوری آذربایجان درباره تاثیر درگیری با ارمنستان بر صادرات انرژی هشدار داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، «الشاد نصیرف» معاون شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان روز شنبه در یک کنفرانس تلفنی گفت که بخشی از زیرساخت مربوط به انتقال نفت و گاز دریای خزر به بازار جهانی در نزدیک منطقه‌ای است که درگیری‌های اخیر با ارمنستان در آن روی داده است.

نصیرف تاکید کرد که خطوط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان و باکو-سوپسا و خط انتقال گاز باکو-تفلیس-ارزروم و برخی دیگر از تاسیسات مربوط به انتقال انرژی از خزر به اروپا در نزدیک منطقه درگیری واقع شده است.

وی همچنین به خط لوله ترانس‌آدریاتیک اشاره کرد که بخش پایانی کریدور گاز جنوبی است و شامل دو خط لوله دیگر می‌شود که از گرجستان و ترکیه عبور می‌کند و تکمیل آن به معنی عملیاتی شدن همه کریدور و کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه است.

نصیروف که در کنفرانس برگزار شده توسط اندیشکده آمریکایی «مرکز سیاست خزر» صحبت می‌کرد، از کشورهای اروپایی و آمریکا خواست که به تامین امنیت انرژی منطقه کمک کنند.

به گزارش ایرنا، درگیری بین نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ که اوایل این هفته گذشته شده بود، بار دیگر اواخر هفته از سر گرفته شد؛ به طوری که تاکنون دستکم ۱۶ نفر از نیروهای هر دو طرف جان باخته‌اند.

سوشان استپانیان (Sushan Stepanyan) سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه گفت: نیروهای جمهوری آذربایجان با پرتاب خمپاره و هویتزر (ادوات توپخانه‌ای) به روستاهای ارمنستان حمله کرده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای از ادامه درگیری‌ها در منطقه شمالی این کشور به دنبال  حمله ارمنستان به روستاهای این کشور خبر داد.

مذاکرات صلح دو کشور تحت نظارت بین المللی تاکنون نتوانسته به راه حلی درباره اختلافات ارضی کمک کند.

درگیری‌های گسترده ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ موجب کشته شدن ده‌ها تن از هر دو طرف شده بود.