گردشگری و توریسم

سفیر ایران در پرتغال: راه حل مسئله یمن تشکیل دولت فراگیر است

“مرتضی دامن پاک جامی” در اظهارات خود در خصوص یمن – کشوری در خاورمیانه که با وضعیت فاجعه بار انسانی روبروست – روز جمعه به خبرگزاری لوسا گفت: از نظر ایران زمان آن رسیده که برای اطمینان از یک راه حل سیاسی در یمن، می بایست در این کشور آتش بس برقرار شود و بین طرفین درگیر، بدون دخالت دولت های خارجی، گفت وگو انجام شود چرا که ادامه درگیری راه حل مسئله یمن، سوریه یا هر کشور دیگری نیست.

این دیپلمات ایرانی متذکر شد که مسئله یمن یک درگیری داخلی با مداخله بازیگران داخلی و خارجی است که به “یک جنگ فراموش شده” مبدل شده است.

وی گفت: مردم یمن رنج های زیادی را متحمل می شوند. یمنی ها پیش از شیوع کرونا، از بمباران های هر روزه و قتل عام مردم به دست ائتلاف به اصطلاح سعودی و نیز درگیری داخلی بین جناح های مختلف در رنج بودند.

وی افزود: کرونا وضعیت این کشور را وخیم تر کرده است و زیرساخت های پزشکی و درمانی کشور توسط سعودی ها از بین رفته است. مردم در رنج و عذاب هستند، موج گرسنگی در کشور وجود دارد و وضعیت بهداشتی فاجعه بار است. 

سفیر ایران در مواجهه با این سناریوی فاجعه بار گفت که “از نظر انسانی می بایست جنگ یمن سریعاً پایان یابد”. همین امروز هم دیر شده است.

وی تاکید کرد: آنچه عربستان سعودی یا آمریکا یا دیگران در رابطه با مداخله ایران در یمن در حمایت از حوثی ها می گویند ادعای کذب است. ایران تاثیر مستقیمی بر حوثی هایی که با حمایت از متحدان خود از بخشی از سرزمین خود در برابر اشغال کشورشان دفاع می کنند، ندارد.

سفیر ایران آخرین ابتکار دیپلماتیک را خاطرنشان کرد و گفت: روز سه شنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با وزیر خارجه “دولت نجات ملی یمن” از طریق ویدئو کنفرانس گفت وگو کرد و بار دیگر بر راه حل سیاسی در خصوص یمن به عنوان “تنها راه” حل بحران این کشور تاکید شد و از این رو، ایران برای آغاز همکاری های سازنده با طرفین ذی ربط یمنی و نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل و در جهت بازگرداندن صلح به این کشور رنج دیده وارد عمل شده است.

طبق گزارش های چندین سازمان غیردولتی (NGOs)، از سال ۲۰۱۴ و از زمان آغاز درگیری ها در یمن تاکنون ده ها هزار نفر کشته شده اند که بسیاری از آنها غیرنظامیان بوده اند. سازمان ملل نیز به این نکته اشاره کرده است که این کشور با ۲۸ میلیون نفر جمعیت که فقیرترین کشور در شبه جزیره عربستان به شمار می آید، با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است.

“دامن پاک جامی” تصریح کرد: ایران پیش تر یک طرح چهار ماده ای صلح را برای پایان دادن به بحران یمن به سازمان ملل متحد ارائه کرده است که این طرح (هنوز هم) معتبر است و از آنجا که یمن در محاصره کامل ائتلاف سعودی است، خواستار پایان دادن به این محاصره است.

دامن پاک جامی از سوی دیگر سعودی ها را به دلیل توقیف کشتی های حامل مواد غذایی و دارویی با ادعای حمل سلاح که اغلب اتهام آن متوجه ایران است – اما ایشان به گونه دیگری این قضیه را مطرح می کنند – محکوم کرد.

سفیر ایران گفت: “آنهایی که سلاح به یمن می فرستند، ایالات متحده، کانادا و برخی کشورهای غربی هستند که میلیاردها دلار سلاح جنگی را تنها برای کشتن مردم یمن به عربستان سعودی می فروشند. وی ضمن محکوم کردن این کشورها ادامه داد : کانادا یکی از اصلی ترین تامین کننده تسلیحاتی است که ائتلاف سعودی از آنها استفاده می کند.”

خبرگزاری لوسا یادآور شد که “پایان محاصره یمن” ، آتش بس فوری، ازسرگیری مذاکرات دیپلماتیک، گفت وگوهای سیاسی بین گروه های مختلف در صنعا، عدن، در مناطق مختلف و توافق بر سر تشکیل یک دولت متحد و فراگیر که همه گروه ها و احزاب را که حوثی ها هم می توانند جزئی از آن باشند را یکی کند، از اصلی ترین نکاتی است که در ابتکار دیپلماتیک تهران گنجانده شده است که این طرح تلاش دارد که  تمرکز تنش در منطقه ای بی ثبات خاورمیانه را کنترل نمایند.

سفیر ایران تاکید کرد که “هیچ کس خواستار حکمرانی حوثی ها بر یمن نیست. آنها بخشی از مردم یمن هستند و باید بخشی از دولت آینده یمن باشند”.

“ایران تلاش های بسیاری تاکنون کرده است، وزیر امور خارجه ایران دو بار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در این خصوص تماس گرفته و با گروه ها و سیاستمداران یمنی و دیگر رهبران بین المللی گفت وگو کرده است. آنها در تلاش های ایران در جهت یک راه حل منطقه ای گنجانده شده اند.”

سفیر ایران اشاره دیگری به عربستان سعودی به عنوان اصلی ترین رقیب منطقه ای ایران کرد و گفت که از نظر او ریاض در ادامه این درگیری سخت و رنج آور برای مردم یمن که عملا بدون حمایت متحدان خود اقدام می کنند، با دشواری مواجه شده است.

دامن پاک جامی در پایان گفت: “هیچ کس به آنها کمک نمی کند. این به اصطلاح ائتلاف از مزدوران سودان، مراکش یا کشورهای دیگر که البته بیشتر آنها سعودی هستند، تشکیل شده است. حتی امارات متحده عربی نیز از این ائتلاف فاصله گرفته است. این ائتلاف بیشتر نیروهای سعودی هستند و سعودی ها به وضعیت دشوار و آشفته ای که درگیر آن شده اند، پی برده اند. از این اشغال چیزی عاید آنها نخواهد شد و خود آنها نیز خواهان پایان دادن به این شرایط هستند. اما اگر بخواهند به جنگ پایان دهند، می بایست به حق مردم یمن در تعیین سرنوشت خود احترام بگذارند.