گردشگری و توریسم

کرونایی که روز به روز نزدیکتر می شود

اگر زمانی شنیدن ابتلای افرادی به کرونا آنهم با چندین فاصله که آشنا یا دوست یکی از اقوام دور بود می توانست تماما ایجاد نگرانی و دلشوره بدنبال داشته باشد؛ اینک نزدیکتر از تصور ما شده است و بسیاری افراد اعم از دوستان و اقوام نزدیک که در حلقه ارتباطی هر شخصی قرار دارند ، با علامت یا بدون علامت مبتلا به کرونا هستند و به راحتی می توانند انتقال دهنده باشند.

دقیق همسایه روبرویی، پارچه سیاهی بر سر در منزلش نصب شده است و اعلامیه ای که در ان علت فوت؛ کرونا اعلام شده است از مراسم عزادای خبری نیست و در خانه نیز بسته است! همین قدر واقعی و همین قدر سخت و البته نزدیک! تا باورپذیری ویروسی ناشناخته و پیچیده و  را بیشتر کند.این در حالیست که هنوز تجمعاتی با ازدحام در جاهای دیگر شهر برپا است و ماسک را با هزاران دلیل و توجیه برخی حاضر به زدنش نیستند!

تفاوت دیگری که موج دوم کرونا با روزهای آغازین ورود این ویروس به کشور دارد این است که آن زمان مردم در میزان بالایی از نگرانی بودند و همین نگرانی باعث رعایت نکات بهداشتی و دقت و توجه بیشتر آنها بود؛ پرستاران از چنان روحیه و توانی برخوردار بودند که کلیپ های شادی و همراهی آنها جهت ارتقای روحیه بیماران ، سرگرمی فضای مجازی شده بود حالا دیگر از آن روحیه و نشاط خبری نیست؛ همه از خستگی و فرسودگی کادر درمان می گویند؛ همان خط مقدمی که چه بسیار پزشکان و پرستارانی که در این راه جان خود را دست دادند.

بنا بر گفته محمد میرزا بیگی رئیس سازمان نظام پرستاری ؛ تا کنون ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان ها به کرونا مبتلا شده اند و ۱۴۰ پزشک هم جان شان را بر اثر کرونا از دست داده اند.

اگر آن روزها ، کلیپ هایی شادی پرستاران برای ارتقای روحیه بیماران به فراوانی دست به دست می شد اما این روزها از همان کادر درمانی ، ویدیو های غمگینی دیده می شود که در مرگ بیمارانی که چه بسیار برای زنده ماندنش تلاش کرده اند ؛ اشک می ریزند و یا به زبان محلی مویه های سوزناکی خوانده می شود؛ تمام این ماجرا یعنی کرونا همچنان هست ، میزان کشندگی و سرایت دهندگی اش همچنان پر قدرت است و تداوم این چرخه و البته عادی انگاری از سوی مردم ، سیستم بهداشت و درمان را فرسوده کرده است.
 تازه ترین یافته های دانشمدان حاکی از آن است که بیماری کووید ۱۹ نه تنها می تواند ریه های را درگیر کند، بلکه ممکن است تبعاتی مرگبار چون لخته شدن خون در مغز، قلب، ریه، کبد و کلیه ها به همراه داشته باشد. 

کرونا؛ بیماری جهان شمولی که پاندمی است باید کماکان مردم این ویروس را خطرناک تلقی کنند. از برندگی و بی رحمی ویروس تاکنون کاسته نشده است باید آماده بود تا سازو کار زندگی را به گونه ای طراحی کرد تا مشکلات کمتری در پی داشته باشد.

بنا بر گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ؛ دوره اپیدمی کرونا طولانی و باورهای مردم برای پیشگیری از کرونا ضعیف‌تر شده و رفتارها تغییر کرده است  و در نتیجه موضوع اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر ماه اجرایی شد که بسیار موثر خواهد بود. اصلی‌ترین عامل برای انتقال ویروس کرونا، ریزقطره‌هایی است که موقع عطسه و سرفه و صحبت کردن به فرد مقابل منتقل می‌شود و اگر از ماسک استفاده کنیم، فرد مقابل را از انتقال بیماری محافظت می‌کنیم و وقتی هر دو طرف از ماسک استفاده کنند، درصد این پیشگیری افزایش پیدا می‌کند.

وضعیت بروجرد خوب نیست!

بنا بر گفته فرماندار بروجرد ، این شهرستان در مجموع از نظر شیوع کرونا وضعیت خوبی ندارد؛ از ابتدای اسفندماه تاکنون ۱۶۱ هزار و ۴۰۹ نفر در شهرستان ویزیت شده که تاکنون ۲ هزار و ۶۳۲ نفر مبتلای قطعی بوده‌اند. تاکنون ۹۸ نفر بر اثر این بیماری در شهرستان فوت کرده‌اند؛ در حال حاضر ۴۱ نفر بستری  و ۵۸ نفر در انتظار جواب آزمایش هستند.

عبدالرحیم رحیمی با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با بیماری کرونا جلوگیری از تجمع، رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک است گفت: چاپخانه‌ها حق چاپ اعلامیه ترحیم ندارند در غیر این‌صورت با آنها برخورد می‌شود و هیچ‌گونه بنری در رابطه با فاتحه و عزا نباید زده شود. تجمع در دفاتر ازدواج و طلاق نباید صورت گیرد، اگر مراسمات عروسی خارج از خانه برگزار شود با شدت با آنها برخورد می‌شود.

وی افزود: هیچگونه مداحی نباید در مساجد صورت گیرد و در مراسم تشییع نیز بیش از ۱۵ نفر مجاز به شرکت در مراسم نیستند. اگر یک نفر بدون ماسک به اداره‌ای وارد شود رئیس آن اداره مسئول است؛ ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک ممنوع است.

فرماندار بروجرد گفت: هرگونه مراسمات کلنگ‌زنی و افتتاحیه نباید برگزار شود و اگر نمایندگان شهرستان برای سرکشی خواستند به‌جایی بروند هیچ رئیس اداره‌ای حق همراهی با آنان را ندارد. شهرداری موظف است روشنایی تفرجگاه‌ها را خاموش و پارک‌ها را غرقاب کند که کسی نتواند وارد آنجا شود.

۷۰ درصد عامل شیوع ویروس کرونا مراسم‌های عزا و عروسی است

بنا بر گفته دکتر محمد کاکاوند؛رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد  هنوز هم بیشترین علت ابتلای مردم به کرونا شرکت در مراسم های عروسی و عزا است بطوریکه میتوان گفت بین ۶۰ تا  ۷۰ درصد عامل شیوع کرونا همین مراسم های عروسی و عزاداری است و در مجموع  شرایط بیماری کرونا در شهرستان بروجرد شبیه کل کشور است.

وی با بیان اینکه نیروها و کادر درمانی دیگر خسته شده‌اند و نیازمند نیرو هستیم، افزود: خیلی از کادر درمانی مبتلا به کرونا شده و تا زمانی‌که مردم رعایت نکنند پیروز نخواهیم شد. حساسیت مرم نسبت به این بیماری از بین رفته است و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

چرا با وجود شیوع بیشتر کرونا ، مردم سهل انگارتر شده اند!

دوگانگی یعنی بالارفتن میزان تلفات کرونا و کاهش حساسیت جامعه را چگونه می‌توان توضیح داد و چه باید کرد؟ مجتبی ترکارانی رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان در اینخصوص می گوید: حساسیت جامعه، نسبت به کرونا کاهش یافته است. فرهنگ جمع‌گرای ما تمایل دارد آداب و رسوم سور و سوگ و دیگر آیین‌های جمعی را به شکل گذشته برگزار کند بدون این‌که در میزان تاثیرات مخربش بر شیوع کرونا بیندیشد.

وی افزود: از طرفی دیگر جامعه بعد از این‌که در ۲ ماهه‌ اول رعایت شدیدی نسبت به فاصله‌گداری اجتماعی داشت ولی بدون رسیدن به نتیجه مورد انتظار ، به یک‌باره این قرنطینه و محدودیت‌ها باز شد به نوعی فرسودگی اجتماعی رسید و حالا  دیگر  جامعه یا نمی‌ترسد یا نمی‌خواهد بترسد. هم‌چنین اضافه شدن تحریم و گرانی کمرشکن و افزایش فقر باعث شده است  که دیگر برای بسیاری از اقشار جامعه ، کرونا مساله قابل توجهی نباشد.

این جامعه شناس یادآور شد: دولت مسئولیت سیاسی  و قدرت و منابع دارد ولی جامعه نیز مسئولیت اخلاقی و سرمایه‌ اجتماعی و نفوذ دارد و در یک رابطه‌ تعاملی مناسب بین دولت و جامعه است که می‌توان با موج دوم کرونا برخورد نمود.

جان انسان ها از هر آداب و رسومی مهم تر است

ترکارانی گفت: جامعه باید مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود را در عدم برگزاری آیین‌های جمعی به جا آورد تا وقتی که خطر کرونا به صورت جدی رفع نشده باید این‌گونه آیین‌ها را به شدت محدود کرد. هیچ توجیهی برای انجام این آیین‌ها وجود ندارد. خودمان را با این حرف‌ها که برگزاری فلان مراسم با رعایت پروتکل‌ها مشکلی ندارد، فریب ندهیم جامعه‌ مدنی ما باید مسئولیت‌پدیری خود را در این زمینه به‌جا آورد. جان انسان‌ها از هر آداب و رسومی مهم‌تر است.

رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان یادآور شد: مسئولان نیز وظیفه دارند بر اساس مسئولیت‌های خویش و ضمن پذیرش  محدودیت‌هایی که دارد با اقتدار و مسئولیت‌پذیری بیش‌تری عمل کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (اواخر آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شمار مبتلایان به کرونا در جهان در حال افزایش است و بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار  نفر اکنون در سراسر جهان مبتلا شده اند. در ایران نیز بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت تا تاریخ ۲۵ تیرماه ؛مجموع بیماران کوید ۱۹ به ۲۶۴ هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است.