گردشگری و توریسم

بازیکن اسبق استقلال: بعد از بردن الریان‌ کتک خوردیم

«ایمان عالمی» مهاجم سال‌های دور استقلال که با این تیم قهرمان آسیا شد. این بازیکن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا حرف‌های جالبی بر زبان آورد.

او از روزهایی گفت که استقلال در دسته سوم حضور داشت و برای این تیم گل‌زنی می‌کرد تا دوباره به سطح اول فوتبال برگردد. متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

حضور شما در استقلال از چه سالی آغاز شد؟

من سال ۶۹ آبی‌پوش شدم.

چطور این اتفاق رقم خورد؟

من بازیکن بنیاد شهید بودم و در این تیم بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتم. منصورخان پورحیدری عملکرد مرا دید و پسندید. پیشنهاد همکاری داد و به نوشهر رفتم.

چرا نوشهر؟

استقلال یک بازی دوستانه با شموشک داشت و مرحوم پورحیدری می‌خواست در این جدال عملکرد مرا با دقت بیشتری بسنجد. من در این بازی برای استقلال به میدان رفتم و گل زدم. یادم می‌آید شب که به تهران برگشتیم، مستقیم به دفتر باشگاه رفتم و ساعت ۱۲ شب با این تیم قرارداد همکاری بستم.

اولین جمله‌ای که پورحیدری به شما گفت را به خاطر دارید؟

او گفت تو بازیکن جوانی هستی که در استقلال و کنار بازیکنان بزرگ و ملی‌پوشی که حضور دارند، می‌توانی پیشرفت کنی و به تیم ملی برسی. این نکته را هم فراموش نکن اینجا استقلال است. بازی در این تیم قابل مقایسه با هیچ تیمی در دنیا نیست.

استقلال در آن سال‌ها بازیکنان بزرگی داشت که هر کدام برای خود در فوتبال ایران اسم و رسمی داشتند، از این نمی‌ترسیدید که فرصت بازی کردن به شما نرسد؟

من در روزهای نخستی که به استقلال آمدم در پست هافبک و پیستون چپ و راست بازی می‌کردم. استقلال بازیکنان بزرگی در دهه ۷۰ داشت که بهترین‌های ایران بودند و همگی سابقه حضور در تیم ملی را داشتند و با جرات می‌توانم بگویم بازی کردن در چنین تیمی سخت‌تر از تیم ملی بود.

در این تیم چقدر فرصت بازی به شما رسید؟
خدا را شکر به عنوان بازیکن جوانی که تازه به تیم بزرگی چون استقلال آمده بود، آنقدر تلاش کردم تا فرصت زیادی برای بازی کردن به دست آورم. سال اول حضور در استقلال این تیم ۳۴ بازی انجام داد که با لطف خداوند بزرگ و اعتماد زنده‌یاد پورحیدری در ۳۰ مسابقه به میدان رفتم.

از چه زمانی مهاجم شدید؟

بونژاک مربی فقید استقلال که خدا رحمتش کند و برای اولین در فوتبال ایران از سیستم ۲-۵-۳ رونمایی کرد، مرا به خط حمله برد و این اتفاق در زمان سکوموروخو ف ادامه پیدا کرد. او اعتقاد داشت با توجه به سرعت بالایی که من دارم در این منطقه بهتر هستم.

با استقلال قهرمان آسیا شدید.

این بزرگ‌ترین و بهترین خاطره فوتبالی من است که تا ابد فراموش نخواهم کرد، آن تیم شایسته، این توانایی را داشت که در فصل بعد هم از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند اما در فینال برابر الهلال شکست خورد تا به مقام دومی برسد.

خاطره تلخی از سال‌های حضور در استقلال دارید؟

حضور در استقلال خاطرات شیرین و تلخ و فراز و نشیب‌های داشت اما اگر بخواهم از تلخ‌ترین خاطره خودم یاد کنم باید از باخت به الهلال در فینال لیگ قهرمانان آسیا یاد کنم. متاسفانه ما در مقدماتی مقابل این تیم شکست خوردیم و این اتفاق در فینال و در ضربات پنالتی تکرار شد. ما برابر این تیم ۲ گل مشابه دریافت کردیم. آنها سانتر کردند بازیکن شماره ۱۵ آنها که از نظر فنی در سطح بالایی قرار داشت در تیر یک ضربه سر زد و دروازه‌ ما باز شد. یک خاطره دیگری دارم.

چه خاطره‌ای؟

بازی با الریان قطر برای ما از حساسیت زیادی برخوردار بود و در خانه حریف به میدان رفتیم. ۲ بازیکن استقلال در این جدال اخراج شدند اما با گل عبدالعلی چنگیز به برتری رسیدیم. وقتی بازی تمام شد و قصد خارج شدن از زمین را داشتیم، مسوولان و تماشاگران الریان به سمت ما حمله‌ور شده و بازیکنان استقلال را کتک زدند.

بهترین گلی که زدید؟

زمانی که استقلال به دسته‌ سوم رفت برخی از بازیکنان از این تیم جدا شدند و بسیاری همچون من ماندیم. در آن فصل، من بسیاری از گل‌های استقلال را به ثمر رساندم اما اگر بخواهم از بهترین گلم‌ یاد کنم بازی با استقلال اهواز بود که با ضربه شیرجه‌ای گل زدم.

چند سال در استقلال بودید؟

۶ سال

چرا از این تیم جدا شدید؟

بعد از اینکه مسابقات آسیایی هیروشیما به پایان رسید و همراه تیم ملی به ایران برگشتیم، از چند باشگاه تایلندی پیشنهاد دریافت کردم و با توجه به اینکه میرشاد ماجدی برای فوتبال به آنجا رفته بود، همه جوانب را در نظر گرفتم و برای ادامه فوتبال ایران را ترک کردم.