گردشگری و توریسم

۴۵ هزار هکتار اراضی ابرکوه برای تکثیر گورخر ایرانی، آهو و جبیر اختصاص یافت

حسن تیموری روز دوشنبه به مناسبت روز ملی محیط بان (۲۳ تیر) در گفت و گو با ایرنا افزود: این شهرستان ۵۵ هزار هکتار عرصه حفاظت شده دارد و  در منطقه شکار ممنوع ابرکوه گونه‌های ارزشمندی از قوچ، میش، کل، بز، آهو و جبیر و … زندگی می‌کنند و در سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در منطقه پنج انگشت نیز هم اکنون ۱۴ رأس گورخر ایرانی نگهداری می شود.

وی اظهار کرد: کوه‌های عیش، اعلا و کفه تاقستان از مناطق شکار ممنوع است و سرو ۴۵۰۰ ساله و سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی نیز توسط محیط بانان این اداره مدیریت می شود.

تیموری با بیان اینکه ابرکوه در گذشته یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش استان یزد بوده، افزود: تا اواخر دهه ۴۰، گونه‌های حیوانی گورخر، آهو و جبیر در زیستگاه‌های این شهرستان می‌زیسته و در گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت کویر از ابرکوه به عنوان یکی از زیستگاه‌های خوب پرورش گورخر نام برده شده است.

این مسوول ادامه داد: سایت تکثیر گورخر ایرانی به مساحت ۱۶۰ هکتار در ۶۰ کیلومتری جاده ابرکوه – مروست در استان یزد فنس کشی و حفاظت شده است.

تیموری همچنین، پایش کارخانجات صنعتی برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و نظارت بر فعالیت صنایع را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که برای تامین وسایط نقلیه و نیروی محیط بان برای حراست از عرصه‌های حفاظت شده وجود دارد، حفظ این سرمایه ها با مشارکت همه شهروندان قابل تحقق است

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.