گردشگری و توریسم

آیا محور غربی

بازی جدید سفیر مداخله گر

دخالت های سفیر آمریکا در لبنان این هفته ادامه یافت و “دورتی شیا” دوباره “حسن دیاب” نخست وزیر قانونی این کشور را هدف گرفت و وی را تهدید کرد تا نشان دهد آمریکایی ها اساسا با دولت های قانونی منطقه مساله دارند.

سفیر آمریکا پس از اظهارات مداخله جویانه حدود ۱۲ روز پیش خود درباره دولت لبنان و گزینه‌های سیاسی که برای آن انتخاب کرده بود (دولت مستقل بدون حضور حزب‌الله) ، این هفته تهدیدات خود را متوجه شخص«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان کرد تا او و دولتش را مجبور به اجرای خواسته‌های واشنگتن و سفارت آمریکا در بیروت کند.

روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد که شیا از طریق واسطه‌های خود با لحنی تند پیام‌هایی به مقصد حسان دیاب فرستاده و وی را متهم کرده که دستورالعمل‌های حزب‌الله را در دولت لبنان اجرا می‌کند.

منابع آگاه لبنانی می‌گویند که پیام‌های تهدیدآمیز سفیر آمریکا علیه دیاب به‌ویژه پس از درز اطلاعاتی مبنی بر احتمال آغاز همکاری‌های اقتصادی لبنان و عراق و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های چینی ها افزایش یافته است.

طبق اطلاعات منابع مذکور ناراحتی دوروتی شیا بیشتر از آنجا حاصل شده که وی تأکید کرده که دیاب پیام‌هایش را نادیده گرفته و هیچگونه پاسخی به آنها نمی‌دهد.

دیاب نیز به واسطه‌های سفیر آمریکا گفته که از رفتارهای سفیر واشنگتن در بیروت و مداخلات وی در امور لبنان خشمگین است. نخست وزیر لبنان همچنین تأکید کرده که دوروتی شیا هم مانند کشورش قصد کمک به لبنان را ندارد و آنها نمی‌خواهند لبنان بر اساس منافع خود عمل کند.

حدود دو هفته پیش دورتی شیا در گفت وگو با شبکه الحدث عربستان و در سخنانی مداخله جویانه و تحریک آمیز علیه مردم لبنان مدعی شده بود که «سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب‌الله» ثبات لبنان را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است.

سفیر آمریکا در این گفت وگو ، در اظهاراتی که به منزله دخالت در امور داخلی لبنان است و بدون اشاره به اقدامات ۴۰ سال گذشته واشنگتن در این کشور همچنین گفته بود که واشنگتن از دولتی که در آن حزب الله حضور نداشته باشد، حمایت می‌کند.

قاضی مستقلی که هزینه میهن پرستی اش را پرداخت

اولین سخنان مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت، واکنش‌های زیادی در لبنان داشت که مهم‌ترین آن اقدام «محمد مازح» قاضی شهر «صور» در جنوب لبنان بود که یک روز پس از این سخنان غیر مسئولانه با صدور حکمی، شیا را از هرگونه اظهارنظر رسانه‌ای در لبنان منع کرد. وی در این حکم تمامی رسانه‌های لبنانی را از گفت ‌وگو با سفیر آمریکا منع کرد. به دنبال این اقدام قاضی مستقل لبنانی، وزارتخارجه این کشور نیز سفیر آمریکا را احضار کرد و به وی تذکر داد.

همزمان با حضور دورتی شیا در محل وزارتخارجه لبنان و نشست وی با “ناصیف حتی” وزیر خارجه این کشور، معترضان لبنانی هم در برابر ساختمان وزارت خارجه لبنان تجمع کردند و علیه سیاست‌های مداخله‌جویانانه واشنگتن شعار دادند و اعلام کردند، ما منتظر درس گرفتن از آمریکا نیستیم، چرا که آمریکا در تحریم اقتصادی لبنان شریک است. معترضان در شعارهایشان به این نکته تاکید داشتند که دلیل‌ تحریم لبنان و سوریه از سوی آمریکا، وجود جریان مقاومت است که همواره حامی و حافظ این دو کشور دربرابر تروریست ها و متجاوزین بوده است.

سخنان و اقدامات مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت همچنین مورد انتقاد و اعتراض شمار زیادی از گروه‌های لبنانی و نمایندگان پارلمان این کشور هم قرار گرفت، اما این اقدام ملی و قانونی مازح، قاضی دادگاه شهر صور، برای او پی‌آمد و هزینه هم داشت، چرا که مازح هفته گذشته در پی فراخوانده شدن به شورای عالی قضایی لبنان، بخاطر استقلال ، صداقت و میهن پرستی اش در صدور حکم علیه سفیر مداخله گر مجبور به استعفا شد؛ استعفایی که پشت آن رد پول سعودی و فشار شدید آمریکا را می شد دید.

اقدامات آمریکا و برخی کشورهای غربی و همچنین عربستان در لبنان در چهار دهه اخیر همواره در راستای منافع رژیم صهیونیستی و ضدیت با منافع مردم لبنان بوده است؛ به ویژه که این اقدامات و دخالت ها پس از پیروزی حزب الله در دو جنگ سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ علیه رژیم صهیونیستی و بعد از آن با رشد و بالندگی جریان مقاومت در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی لبنان همراه بوده است.

رژیم صهیونیستی که طعم دو شکست را از حزب الله چشیده، به دلیل ناتوانی در مقابله با حزب الله که چند سالی است در بسیاری از زمینه ها با اقتدار وارد عرصه گره گشایی مردم لبنان شده، برای جبران ناکامی های خود دست به دامن آمریکا، کشورهای غربی و رژیم سعودی شده و آنها نیز با انواع توطئه ها و جوسازی های رسانه ای سعی در ناکام جلوه دادن حزب الله و هر کسی که به تفکر این جنبش در لبنان گرایش دارد، بوده اند.

ناراحتی دشمنان لبنان از موفقیت های دیاب

با آغاز اعتراضات مردمی در لبنان در ۲۵ مهرماه سال گذشته که به دلیل فساد و ناکارآمدی دولت غربگرای لبنان کلید خورد و به استعفای سعدالدین حریری نخست وزیر سابق این کشور در پنجم آبانماه همان سال منجر شد، “حسن دیاب” که فردی ملی گرا و بدون گرایش به جریان های سیاسی لبنانی بود از تاریخ دوم بهمن ماه سال گذشته سکان هدایت کابینه لبنان را با اعتماد میشل عون رییس جمهوری و سپس پارلمان این کشور به عهده گرفت؛ فردی که توانست دست های برخی از عوامل داخلی و خارجی در بحرانی کردن لبنان را نمایان کند و در اقدامی که اکثر ناظران منطقه آن را بیسابقه خواندند، ارزش نرخ لیره لبنان را که در مقابل ارزهای خارجی به شدت کاهش یافته بود، تا حد زیادی به سطح گذشته بازگرداند.

در اواسط خرداد ماه جاری که قیمت دلار در لبنان به حد افسار گسیخته‌ای به بیش از ۶ هزار لیره افزایش یافته و ارزش پول ملی این کشور به شدت سقوط کرده بود، با اقدام به موقع دولت حسن دیاب قیمت دلار کاهش یافت و به ۳ هزار و ۸۶۰ لیره رسید.

شاید زمانی که “حسن دیاب” نخست وزیری لبنان را بر عهده گرفت کسی فکر نمی کرد وی در مدتی کوتاه بتواند، برخی از مشکلات به ویژه سقوط ارزش پول ملی لبنان را مهار کند و تا حدودی بحران اقتصادی این کشور را سر و سامان دهد، اما اکنون درحالی که روند به سمت تثبیت و آرامش حرکت می کند، زمزمه های مداخله جویانه آمریکا و عربستان و برخی کشورهای غربی، با همراهی عوامل وابسته داخلی شروع شد و این جریان ها سعی در به آشوب کشیدن این کشور دارند و به دنبال آن هستند که نخست وزیر لبنان را با زدن انواع افترا از صحنه خارج کنند.

در این ارتباط برخی ها معتقدند که برخی جریان های داخلی و منطقه ای دنبال آن هستند که سعدالدین حریری نخست وزیر سابق این کشور و رهبر جریان ۱۴ مارس را باردیگر به قدرت بازگردانند و برخی تحلیلگران نیز می گویند، عربستان و متحدان غربی اش برای لبنان نقشه های امنیتی دارند.

با اینحال اقدامات ملی حسن دیاب در مبارزه با فساد و مشکلات اقتصادی مورد تشویق بسیاری از مردم لبنان و جریان ۸ مارس قرار گرفت و در مقابل این موفقیت ها به مذاق جریان غرب گرای ۱۴ مارس و کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان خوش نیامده و آنها در چند ماه اخیر سعی کردند به هر طریق چوب لای چرخ دولت فعلی لبنان بگذارند و گفته می شود اقدامات سفیر واشنگتن در بیروت را که لبنانی ها به گستاخی وی تعبیر می کنند نیز دقیقا در همین راستا می باشد، چرا که آنها نگران هستند موفقیت دولت حسن دیاب، موفقیت مردم لبنان و جریان ۸ مارس و در راس آن حزب الله تلقی شود.

بازی سعودی ها برای تکمیل حرکت آمریکا

حالا به دنبال دخالت های سفیر آمریکا در امور لبنان، الشرق الاوسط در خبری بدون منبع مدعی شده یک سفیر کشور اروپایی – که اگر صحت داشته باشد احتمالا انگلیس یا فرانسه باید باشد- خواسته است حسن دیاب نخست وزیر لبنان استعفا دهد؛ موضوعی که شبیه کپی برداری از روی گفته های دورتی شیا به نظر می آید و ماهیتا مفهومی جز دخالت در امور داخلی لبنان ندارد.

روزنامه الشرق الاوسط از قول سفیر بی نام اروپایی در خبرش نوشته که دولت حسان دیاب باید استعفا دهد، زیرا تلاش‌ها برای دادن تنفس مصنوعی به این و آن به بن‌بست رسیده و این دولت دیگر قادر به مقابله با چالش‌ها و تحقق وعده‌های مقرر در بیانیه وزراتی خود برای متوقف‌کردن فروپاشی مالی نیست. این رسانه نزدیک به حکومت سعودی البته چشم هایش را بر موفقیت های دیاب در مدت کوتاه زمامداری اش بسته و اشاره ای به تحول ایجاد شده نمی کند.

 این سفیر نامشخص اروپایی همچنین مدعی شده که «دولت (حسن دیاب) نتوانسته‌ اعتماد مردم لبنان را به دست آورد، بنابراین او چگونه می‌خواهد اعتماد جامعه بین‌المللی را به دست آورد؟ این در حالی است که برنامه نجات (لبنان) با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از اعلام، هنوز هم روی کاغذ مانده است».

این ادعای رسانه وابسته به سعودی و چاپ لندن با بکاربردن واژه “اعتماد بین المللی” خودش را لو داده است و نشان داده که مساله آنان، مشکلات مردم لبنان نیست، بلکه منافع قدرت های بین المللی و منطقه ای است ، ضمن آنکه اشاره ای هم به کارشکنی های  صورت گرفته در اجرای برنامه های دیاب نمی کند.

خبرسازی غیر حرفه ای الشرق الاوسط چاپ لندن و اظهارات سفیر بی هویتی که این روزنامه به آن استناد کرده، حائز دو نکته است؛ اول اینکه اگر این خبر صحت داشته باشد، نشانگر مداخله علنی در امور داخلی یک کشور مستقل است و اگر صحت نداشته باشد، نشانگر وجود نقشه ای آمریکایی – انگلیسی – سعودی است که گویا با اظهارات روز هفتم تیر ماه خانم “دورتی شیا” سفیر آمریکا در بیروت کلید زده شده است.

حرکت مردم لبنان در راستای منافع ملی

با بررسی دخالت‌های آمریکایی ها، سعودی‌ها و برخی کشورهای غربی در لبنان به ویژه پس از استعفای حریری و روی کار آمدن “حسن دیاب” به عنوان نخست‌وزیر این کشور از تاریخ دوم بهمن ۱۳۹۸، مشاهده می‌شود که دشمنان لبنان به هیچ وجه خواستار برقراری آرامش در این کشور نیستند و از این رو هر روز برای به آشوب کشیدن لبنان طرح و نقشه می‌کشند، یا بر آتش اغتشاشات مورد هدایت خود بنزین می پاشند.

از این رو تنها کسانی که می توانند با توطئه های آمریکایی ها، سعودی ها و کشورهای غربی در لبنان مقابله کنند مردم هوشیار لبنان هستند که همواره توطئه ها را تشخیص داده و در جهت منافع ملی خود گام برداشته اند.