گردشگری و توریسم

جلوگیری از نابینایی احتمالی ۱۰۰۹ کودک ورامینی

اعظم هراتی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تنبلی چشم از جمله بیماری‌هایی است که در ظاهر، علائم مشخصی برای تشخیص توسط سوی والدین ندارد و در آن، چشم کودک سالم و بدون عیب به نظر می‌رسد در حالی که با یک معاینه ساده، این بیماری قابل تشخیص و درمان است.

وی اظهار کرد: بیماری تنبلی چشم حتی در صورت پیشرفت تا ۶ سالگی قابل درمان است در غیر این صورت می‌تواند به نابینایی فرد مبتلا منجر شود.

وی با تأکید بر لزوم پیشگیری از بروز بیماری تنبلی چشم در کودکان گفت: سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر از کودکان ۳ تا ۶ ساله ورامینی با مراجعه به مراکز بهزیستی، در طرح غربالگری بیماری تنبلی چشم شرکت کردند که این تعداد، ۸۵ درصد از کودکان را شامل می‌شود.

هراتی گفت: با اجرای این طرح، هزار و ۹ نفر از کودکان مبتلا و یا مشکوک به بیماری تنبلی چشم شناسایی شده و به مراکز تخصصی ارجاع دادند که اگر این افرادشناسایی نمی‌شدند، احتمال نابینایی آنان وجود داشت.

وی با بیان این که طرح غربالگری تنبلی چشم تا اول مرداد ادامه دارد افزود: چهار پایگاه ثابت و چندین پایگاه سیار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و خانواده‌ها با در دست داشتن اصل شناسنامه، می‌تواند سلامتی کودکان ۳ تا ۶ ساله خود را ارزیابی کنند.

رئیس بهزیستی ورامین تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و مراجعین ملزم به استفاده از ماسک در هنگام حضور در پایگاه‌های بهزیستی هستند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از ازدحام افراد، خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از شماره تلفن ۳۶۲۵۱۹۱۷ تماس گرفته و برنامه حضور در پایگاه‌های ثابت و سیار را دریافت کنند.

وی گفت: به منظور سرعت بخشیدن به معاینه چشم کودکان، طرح غربالگری در مراکز بهزیستی ورامین با استفاده از دستگاه مکانیزه انجام می‌شود.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.