گردشگری و توریسم

خودمراقبتی و توجه به سلامت دیگران ضامن عبور موفق از بحران کرونا است

عطاالله شاکریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شرایط کنونی نباید تنها به خود فکر کرد بلکه باید در قبال سلامت جامعه نیز احساس مسوولیت کرد و اصول بهداشتی و مراقبت از خود و دیگران را سرلوحه زندگی قرار داد.

وی افزود: در شرایط موجود که موج دوم بیماری کرونا محسوب می‌شود قطعا نیاز به اتخاذ تصمیم‌هایی است که سبک زندگی جدیدی را بدنبال می‌آورد و نباید توقع داشت با سیاق زندگی قبلی همخوانی داشته باشد هر چند که بسیاری از شیوه‌های تعامل همچنان حفظ می‌شود.

دانش آموخته دکترا تخصصی تعلیم و تربیت و کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان اینکه نکته مهم در شرایط جدید، ضرورت در خانه ماندن است، گفت: در این مسیر باید روابط خانوادگی خود را تنظیم کرد که طبعا هر خانواده منحصر بفرد بوده و خواسته‌ها و نیازهای خاص خود را دارد اما خانه باید مامن امن و صمیمی برای عشق ورزی و روابط دوستانه برای اعضا باشد.

شاکریان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل و ضرورت اشاره کرد و یادآور شد: در سبک مطلوب زندگی جدید، ضرورت دارد که به نیازهای زیستی مانند خواب، تغذیه و فعالیت‌های بدنی توجه لازم شود و یک مولفه مهم که اغلب بنا به دلایلی نادیده گرفته می‌شود، داشتن خواب کافی و مناسب است.

وی با اشاره به اینکه ورزش روزانه می‌تواند باعث تقویت ایمنی بدن و کاهش اضطراب شود، اضافه کرد: سبک تغذیه مناسب نیز به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند، ضمن اینکه رژیم غذایی، میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار و پروتئین، علائم افسردگی و استرس را از بین می برد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار داشت: کم خوابی و خوابیدن بیش از حد می‌تواند صدمات جدی به بدن وارد کند و لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به مقدار کافی استراحت داشت.

شاکریان تاکید کرد: در شرایط شیوع کرونا، متناسب با بیماری باید به همدیگر فضا و اجازه داد تا هر فرد به کارهای خود بپردازد، از این رو لازم است که مرزها در درون خانواده مجددا تعریف شود، چراکه فاصله دادن به هم در درون خانواده کمک بزرگی به حفظ بهداشت روانی افراد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افزود: نکته دیگر که می‌تواند به سلامت روان خانواده کمک کند کنترل داشتن بر اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا است، به این معنا که در مواجهه با اخبار مربوط به بیماری به خصوص در فضای مجازی دقت و از مرور لحظه‌ای و مکرر شبکه‌های مجازی که استرس‌زا است، اجتناب کرد.

شاکریان گفت: در ارتباط با کودکان و نوجوانان نیز اغراق در پرداختن به اخبار و خطرات بیماری کرونا، اضطراب آنها را بالا می‌برد که می‌تواند پیامدهای منفی و حتی اختلال‌هایی را در آینده ایجاد کند که باید در این خصوص با احتیاط برخورد کرد.

وی بر ضرورت توجه جدی به سالمندان با توجه به شکننده‌تر بودن آنان در برابر استرس شد و یادآور شد: باید مراقب سلامت جسمی و روانی افراد سالخورده بود، پس حمایت از آنان برای فراهم کردن شرایط مطلوب روانی توام با برآوردن نیازهای جسمی ضروری است.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون  ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.