گردشگری و توریسم

اختلافات جدی، مذاکرات برگزیت را باز هم به بن‌ بست کشاند

«میشل بارنیه» نماینده شورای اروپا در امور برگزیت امروز با صدور بیانیه‌ای، از فقدان تعامل طرف انگلیسی در جریان مذاکرات انتقاد کرد و افزود: هدف ما این بود که مذاکرات را بسرعت در مسیری قرار دهیم که به توافق دست پیدا کنیم. اما پس از چهار روز گفت‌ وگو اختلافات جدی همچنان باقی مانده است.  

وی گفت که طرف اروپایی بدقت انتظارات انگلیس را در زمینه پایان دادن به نقش دیوان دادگستری اروپا در انگلیس، عدم  پیروی لندن از قوانین اتحادیه اروپا و رسیدن به توافق در زمینه ماهیگیری به طوری که استقلال انگلیس حفظ شود، مد نظر قرار داده است. 

بارنیه با این حال گلایه کرد که علاقه‌مندی و انعطاف طرف اروپایی برای سازش در مذاکرات با درک متقابلی از سوی لندن روبرو نشده است. 

دور جدید مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا با هدف یافتن راه حل در خصوص اختلافاتی که مانع پیشرفت گفت‌ وگوهای برگزیت شده، روز دوشنبه آغاز و قرار بود تا فردا (جمعه ۱۳ تیر) ادامه پیدا کند. با این حال دو طرف ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای پایان مذاکرات را اعلام کرده و ادامه رایزنی‌ها را به هفته بعد موکول کردند.

«دیوید فراست» نماینده ارشد دولت انگلیس در امور برگزیت، مذاکرات این دوره را که پس از شیوع کرونا برای نخستین بار به صورت رو در رو برگزار شد، سودمند خواند اما اذعان داشت که اختلافات بر سر موارد کلیدی همچنان باقیمانده است. وی مدعی شد که انگلیس خواهان رسیدن به درک متقابل درباره اصول توافق برگزیت تا پایان ماه جاری است.

بر اساس جدول زمانبندی دو طرف تا پایان دوره گذار، یعنی زمانی که انگلیس به رغم خروج رسمی از اتحادیه اروپا تابع قوانین اتحادیه است فرصت دارند تا درباره آینده همکاری‌های دوجانبه توافق کنند.  

انگلیس به رغم ضیق وقت برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا حاضر به تمدید دوره گذار و مهلت مذاکرات نیست. 

در همین حال، رؤسای بیش از یکصد شرکت تجاری و بازرگانی دیروز (چهارشنبه) در نامه‌ای خطاب به نخست وزیر انگلیس نسبت به پیامدهای اقتصادی خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داده و تصریح کردند که که برگزیت بدون توافق به بیکاری بیشتر و کاهش کیفیت زندگی مردم منجر می‌شود.

آنها در این نامه با اشاره به مشکلات مالی ناشی از بحران کرونا، هشدار دادند که فرصت و ظرفیت لازم برای مواجهه با تغییرات عمده در قوانین تجاری بر اثر برگزیت بدون توافق را ندارند.

شرکت‌های تجاری انگلیس که عمدتاً مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند، پس از پیروزی دولت محافظه کار بوریس جانسون و متعاقب اجرای برگزیت در ۱۱ بهمن سال گذشته، کمتر لب به انتقاد گشوده‌اند. با این حال پیشرفت کند مذاکرات برگزیت و آینده مبهم اقتصادی با توجه به شش ماه فرصت باقیمانده برای دستیابی دو طرف به توافق تجاری، آنها را بیش از پیش نگران کرده است.

نویسندگان در این نامه که از سوی شرکت‌هایی همچون زوپلا، آرگوس مدیا و ای‌بوکرز امضا شده، نوشته‌اند: این درخواست برای بازگشایی اختلافات سابق درباره خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا نیست. بلکه دولت باید به وعده خود برای رسیدن به توافق مناسب، نه توافق بد و قطعاً نه عدم توافق عمل کند.