گردشگری و توریسم

جایگاه واقعی احزاب و تاکید بر اهمیت مشارکت در انتخابات

ورود به دهه پنجم انقلاب و لزوم جایگزین شدن مشارکت مبتنی بر مهندسی اجتماعی و افکار عمومی به جای مشارکت‌های توده‌ای، افزایش آگاهی سیاسی شهروندان بر اثر گسترش ارتباطات، گسترش طبقه متوسط جدید در کشور از نظر کمی و کیفی و افزایش تقاضا برای مشارکت سیاسی و همچنین وقوع پدیده جهانی شدن و افزایش احساسات گریز از مرکز در میان گروه‌های قومی و زبانی از جمله مواردی است که لزوم مشارکت گروه‌های سیاسی را در اداره کشور بیش از پیش آشکار می‌کند. از اینرو در انتخابات ۱۴۰۰ آنچه اهمیت دارد، کارآمدی افراد است.  بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این انتخابات پرداخته اند.

رسانه های اصلاح‌طلب

ضرغامی چراغ اول انتخابات۱۴۰۰ را روشن کرد

روزنامه همدلی با درج گزارشی نوشت: رئیس پیشین صداوسیما در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من سرباز نظام هستم و اگر بگویند ریاست صدا و سیما را بر عهده بگیر می‌آیم و در مورد انتخابات ۱۴۰۰ هم اگر احساس وظیفه کنم کاندید خواهم شد. عزت الله ضرغامی رئیس پیشین صداوسیما در گفت وگو با رادیو تهران اعلام کرد: اگر در انتخابات ۱۴۰۰ احساس وظیفه کنم کاندیدا خواهم شد. لازم به ذکر است که ضرغامی در بین کاندیداهای اصلی جمنا که عنوان ائتلاف اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بود، در قرار داشت. ضرغامی پیش از ریاست صداوسیما، معاونت پارلمانی این سازمان و همچنین معاونت سینمایی وزارت ارشاد را برعهده داشته است.

عارف خود را کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌داند

علی صوفی وزیر رفاه و تعاون اجتماعی دولت اصلاحات، در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی می گوید: آقای عارف درسال ۹۲ سابقه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته است و در انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت‌نام نکرده است. در نتیجه به نظر می‌رسد ایشان خود را کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده می‌داند. شنیده‌ها و قرائن و شواهدی که بنده دارم حکایت از این دارد که آقای عارف به دلیل اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام نکرده است. البته آقای عارف تاکنون در این زمینه اعلام موضع نکرده است. با این وجود اگر اتفاقات اخیر پیرامون آقای عارف را کنار هم قرار بدهیم به احتمال بسیار زیاد آقای عارف کاندیدای ریاست‌جمهوری آینده خواهد بود. در چنین شرایطی به مصلحت نیست که ایشان همچنان به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات به فعالیت خود ادامه دهد. رسالت شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات این است که از بین افراد واجد شرایط جریان اصلاحات یک گزینه را به عنوان گزینه نهایی جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب کند. این وضعیت هم در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت و هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی. در گذشته در انتخاباتی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شد کاندیداهای مختلفی وجود داشتند که سبب پراکنده شدن آرا می‌شد. به همین دلیل شورای عالی سیاستگذاری این رویکرد را متوقف کرد و با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام داد روی گزینه‌های واحد اجماع‌سازی صورت گرفت. بدون‌شک این اجماع‌سازی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز انجام خواهد شد. در چنین شرایطی اگر آقای عارف در رأس شورای عالی سیاستگذاری قرار می‌گرفت با توجه به اینکه ذی‌نفع است و قصد دارد در انتخابات کاندیدا شود شورای عالی سیاستگذاری را با یک چالش مواجه می‌کرد.

اصلاح طلبان باید متحد شوند

حسین انصاری راد فعال اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با فردانیوز اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید متحد شوند. البته برای نیل به این مقصود تنها اتحاد اصلاح‌طلبان اصطلاحی نمی‌تواند مراد ما باشد. بخش عظیمی از دانشمندان، نخبگان، اساتید و شخصیت‌های مستقل مشی اصلاح‌طلبی دارند اما در زمره اصلاح‌طلبان اصطلاحی و معروف به حساب نمی‌آیند. به‌طور مشخص آقای ظریف اصلاح‌طلب است اما جزء اصلاح‌طلبان اصطلاحی حساب نمی‌شود. معتقدم هر دو این مجموعه‌ها باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری کنار هم قرار بگیرند. این‌که ساختار مجتمع‌شدن اصلاح‌طلبان چه باشد و چه نامی بر آن بگذارند خیلی مهم نیست. مهم آن است که نیروها یک جا متمرکز شوند تا بتوانند نقش مورد انتظاری را ایفا کنند. البته اختلافات در بین اصلاح‌طلبان به‌حدی است که تقریبا وقوع چنان اتحادی که من عرض می‌کنم بعید است.

رسانه های اصولگرا

اصلاح طلبان سردرگم برای انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش افکار نیوز، وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب رئیس شورای انتخاباتی سیاستگذاری اصلاح طلبان، در بخشی از نامه استعفای خود ضمن اشاره تلویحی به شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از لزوم بازنگری در ساختارها و سازوکارهای اجماعی اصلاح طلبان به منظور ایفای نقش بهتر و مناسب‌تر و روزآمد کردن چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته و با استناد به همین موضوع از مسئولیتش کنار رفته بود. حالا پس از چهار دوره انتخاباتی متوالی که در سه دوره آن (سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶) اصلاح طلبان توانستند رقیب سنتی شان را شکست بدهند، ارکان اصلی این شورا؛ یعنی رئیس و نایب رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، از سمت خود استعفا کرده اند تا این جریان سیاسی ظرف مدت کمتر از یکسال باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ضمن خود پالایی و خود انتقادی راهی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ پیدا کنند.

انتخابات ۱۴۰۰ هجمه علیه مجلس یازدهم

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت وگو با روزنامه صبح نو می گوید: انتخابات در کشورهای بانظام جمهوریت مثل ایران، یک اصل است و البته در مسیر ارتقایش، موانع زیادی وجود دارد. تعبیرات و تفسیرات شورای نگهبان، در ایران یکی از این مسائل است. در برابر این مقاومت نسبت به جمهوریت، معمولا سه انشعاب پیدا می‌شود؛ یا منِ سیاست‌ورز و فعال حزبی منفعل و انزواگزین می‌شوم یا عنصر سیاسی به نقطه درگیری می‌رسد و عملا خواسته یا ناخواسته برانداز می‌شود و لباس رزم می‌پوشد یا اینکه تاثیرگذار می‌شود و امید می‌یابدکه بتوان دیدگاه‌های خود را با نهادهای مرجع، مطرح و آنها را قانع کند یا برعکس، آنها، او را قانع کنند. جریان واقع‌گرا و عقلانی سیاسی ما، باید رویکرد سوم را دنبال کند. بنای کار ما در اصلاحات، حرکت جبهه‌ای و جمعی است. کارگزاران، قائل به توافق جمعی است.  بنابراین تا جایی که بشود، روی حرکت جمعی و ائتلاف با بقیه نیروهای اصلاح‌طلب تاکید دارید و اگر نشد، مستقل ورود می‌کنید.

«زمین سوخته» هدیه کابینه بنفش برای دولت ۱۴۰۰

به گزارش صراط نیوز، اصطلاح «زمین سوخته» یک سیاست نظامی و به معنی از بین بردن تمامی منابع در دسترس نیروی دشمن است. اگرچه اتخاذ این استراتژی در نبرد با دشمنان بیگانه و خارجی معمول بوده است، اما گویی برخی حاضرند برای تضمین عدم موفقیت جانشینان آتی‎شان، پای این سیاست را به حوزه مسائل مبتلابه داخل کشور نیز بکشانند! معضلات اقتصادی مردم در ماه‌های اخیر بحدی بغرنج شده که برشماری آن‌ها مثنوی هفتاد من کاغذی خواهد شد!

صحبت درباره انتخابات ۱۴۰۰ زود است

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت وگو با خبرآنلاین گفت: صحبت درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ هنوز کمی زود است، اما تعداد کاندیداهای جریان اصولگرا بسیار زیاد است و از جریان اصلاحات شاید عارف و جهانگیری کاندیدا باشند. هرگاه که موضوع حضور مردم و رأی آنها مطرح بوده، اصلاح طلبان مخالفتی نشان نداده‌اند. در این سال ها عده‌ای تلاش کرده‌اند تا ظرفیت دعوت اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات را بگیرند. بنده حتی شعار «اصلاح طلب، اصولگرا؛ دیگه تمومه ماجرا» را که از سوی رسانه «آمدنیوز» مطرح می‌شد را در ادامه همین تفکر و رسالت این کانال اطلاع رسانی می‌دانم.