گردشگری و توریسم

مجمع خیرین دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در فارس تشکیل شد

فرهاد اسماعیلی، یکشنبه در جمع فرمانداران و روسای ادارات آموزش‌ و پرورش برخی شهرستان‌های فارس در شیراز، اظهار داشت: این مجمع که در آغاز فعالیت خود با سرمایه ۲۰ میلیارد ریال تشکیل شده است، با هدف معرفی و شناسایی بازماندگان از تحصیل، تهیه نوشت‌افزار، کیف و کفش به ارائه خدمات می‌پردازد.

بنابر آمار سال تحصیلی ۹۸-۹۹ حدود ۶ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مقطع دبستان در استان فارس شناسایی شده‌اند.

وی افزود: هم اینک ۱۴۲ مدرسه شبانه‌روزی با ۲۵ هزار دانش‌آموز که عمدتا از مناطق کم‌برخوردار و عشایری هستند، در استان فارس فعال است و ۷۰ هزار دانش‌آموز نیز از سرویس‌های روستا مرکز استفاده می‌کنند تا مانع از ترک تحصیل دانش‌آموزان روستایی شود.

اسماعیلی با بیان اینکه برخی مشکلات آموزش‌ و پرورش ناشی از نقص یا کمبود قوانین مناسب است، گفت: یکی از راهکارهای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت، اجرایی کردن سند تحول بنیادین است که مهم‌ترین بخش آن، تامین نیروی انسانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: این استان هم‌ اکنون با کمبود حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی مواجه است و برای حل آن نیازمند هم‌افزایی مسوولان استانی و به‌ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستیم.

اسماعیلی، برخی راهکارهای تامین کمبود نیروی انسانی را برشمرد و بیان داشت: توسعه مراکز دانشگاه فرهنگیان در استان، تاکید بر بومی‌گزینی، تدوین قوانین و رفع مشکلات قانونی موجود در به‌کارگیری نیروی انسانی توانمند، اقدامات سختگیرانِه منطقی در استفاده از توزیع نیروی انسانی و به‌کارگیری آنها، از جمله این راهکارهاست.

وی، در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به ظرفیت‌ موجود در شهرستان فیروزآباد، گفت: املاک و زمین‌های مناسب با کاربری‌های بسیار خوبی در این شهرستان وجود دارد که با تبدیل به احسن کردن آنها می‌توان در خصوص موضوع‌هایی همچون تامین مسکن، افزایش سرانه ورزش و گردشگری فرهنگیان اقدامات مطلوبی رقم زد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین با تاکید بر لزوم حرکت مدارس به سوی هوشمندسازی و بهره‌گیری از فضای مجازی در امر آموزش ‌و پرورش، اظهار داشت: هوشمندسازی تنها به معنی افزودن تجهیزات فناورانه به مدارس نیست، بلکه باید امکان استفاده از این فناوری‌ها را نیز مهیا کرد تا تجهیزات در خدمت معلم و آموزش باشد، نه دست و پاگیر معلم.

اسماعیلی ادامه داد: معلمان ما در زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، تلاش کردند تا با کمترین امکانات، مانع از تعطیلی روند آموزش دانش‌آموزان شوند و با عملکردشان نشان دادند که برای تغییر رویکرد خود در امر آموزش و حرکت به سمت فناوری و فضای مجازی، آماده هستند.