گردشگری و توریسم

 معاون فرمانداری اردکان: شهروندان خارجی مقیم مهمانشهر مراقب شیوع کرونا باشند

رقیه کرمانیان روز دوشنبه در نشستی با تعدادی از رهبران قومی، مذهبی و اعضای شورای افغان ها مقیم شهرستان افزود: موارد شیوع ویروس کرونا در میان افغانستانی ها رو به افزایش است، اگر آنها  و حتی مردم اردکان اصول بهداشتی، قرنطینه خانگی و  فاصله گذاری اجتماعی مورد نظر را رعایت نکنند، ممکن است با وضعیت نگران کننده ای روبرو شویم .
وی در همین حال بر پرهیز از مراسم فاتحه خوانی، عقدکنان و عروسی از سوی مهاجران افغان در این شهرستان تاکید کرد.
معاون فرمانداری اردکان با بیان اینکه بیماری کرونا همچنان ناشناخته است و با تغییر وضعیت روبروست تصریح کرد : همه مردم ملزم به تجدید نظر نسبت به اصول مراوده در رفتارهای اجتماعی خود نسبت به دیگران و رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.
کرمانیان اظهارکرد: آموزش های لازم بهداشتی در فضای باز برای شهروندان خارجی مقیم شهرستان پیش بینی شده است، آنها مسافرت، رفت و آمدهای خود را محدود و کاهش دهند.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار مهاجر مجاز افغان در استان یزد زندگی می کنند که حدود ۱۷ هزار نفر  دانش آموز و تعدادی نیز دانشجو هستند که آماری از افراد مشغول به تحصیل این گروه در مراکز آموزش عالی استان تاکنون منتشر نشده است،  

همچنین دکترمحمدرضا اعلایی رییس شبکه بهداشت اردکان در ادامه با بیان اینکه با توجه به ثبت گزارشی از شیوع کرونا در میان افغان های ساکن شهرستان ، گفت: در این مورد نیازمند همکاری آنها و نیز رهبران قومی و مذهبی در این شهرستان هستیم، اکنون کرونا به یک چالش جهانی تبدیل شده و برای مقابله با آن نیاز به فکر جهانی و عمل منطقی است.
وی اظهار کرد: روش مقابله با این ویروس آن چنان سخت نیست اگر اصول بهداشتی فردی  نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در اجتماع ها مدنظر قرار گیرد شیوع آن کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق ترشح بینی، اشک چشم و دهان فرد بیمار به افراد سالم انتقال می یابد اضافه کرد: در مهمانشهر افغان های اردکان جمعیت زیادی ساکن هستند که منازل آنها تهویه مناسبی ندارد ، این موضوع موارد نگرانی را دوچندان می کند.

رییس مرکز بهداشت اردکان عوارض ناشی از ویروس کرونا را آسیب به کلیه و ریه و خطر مرگ ذکر کرد و  یادآور شد: کرونا به شدت هوشمند است باید آن را جدی گرفت.
اعلایی اظهار کرد:  ۸۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در افراد بالای ۶۰ سال است، این به معنای هشدار به شهروندات خارجی است که آمار سالمندان در جمعیت آنها بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه این ویروس به کودکان هم رحم نمی کند از رهبران قومی افغان ها خواست تدابیری برای کاهش رفت و آمد کودکان در مهمانشهر اتخاذ کنند، گفت: عمدتا این بیماری بدون علامت است و ناگهان حمله می کند.
رییس مرکز بهداشت اردکان از مردم این شهرستان و همچنین شهروندان افغان خواست فاصله گذاری اجتماعی حداقل ۱.۵متر، استفاده از ماسک و دستکش در خارج از منزل ، پرهیز از حضور در مراکز تجمع  و شستشوی دست با آب صابون را رعایت کنند.

اعلایی هشدار داد، تنها بیمارستان اردکان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در صورت افزایش آمار مبتلایان مجبور به تجهیز نقاهتگاه با امکانات محدود در محل مهمانشهر خواهیم بود، اگر رفتارهای اجتماعی افراد و جمع  تغییر یابد، مهمانی ها کاهش یابد، فاصله گذاری در مساجد رعایت شود، شیوع بیماری کمتر می شود.

وی تعطیلی بازارهای هفتگی و دست فروشی ها را در محل مهمانشهر اردکان خواستار شد و افزود: جا دارد برادران دینی و مسلمان افغانستانی مقیم اردکان بیشتر با علایم و نشان های ویروس کرونا آشنا شوند.

رییس مرکز بهداشت اردکان با بیان اینکه جمعیت زیادی از سالمندان و گروه های دارای بیماری زمینه ای در مهمانشهر زندگی می کنند و در معرض حطر بیماری هستند، گفت: برای پیشگیری از بیماری در میان گروه های سنی ٦٥ سال به بالا و کودکان به عنوان ناقل باید توجه شود.

اعلایی در ادامه توضیح داد: ضمن مراقبت های لازم از این ۲ گروه به عنوان ناقل و مستعد بیماری، باید مراقبت های بهداشتی بیشتری در این خصوص رعایت شود.

وی در همین حال بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده اجباری از ماسک در محیط های تجمعی و به خصوص مساجد و رعایت بهداشت فردی ، محیطی و مدیریت صحیح در جمع آوری و دفع بهداشتی زباله و ممنوع اعلام شدن دست فروشی و پسته شکنی و احتراز از پذیرش میهمان از استان ها و شهرهای دیگر و برقراری غربالگری فعال توسط پایگاه سلامت مهمانشهر را مورد تاکید قرار داد.

در مهمانشهر افغان های مقیم اردکان  حدود هفت هزار نفر زندگی می کنند و مواردی از ابتلای آنها به  کرونا گزارش شده است.

در حال حاضر به دستور وزارت بهداشت آماری از موارد ابتلای مردم به کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی در اختیار رسانه ها گذاشته نمی شود ، همین امر سبب شده است تا مردم شیوع کرونا را جدی نگیرند. 

مرکز ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون تاکنون ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۱۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۹ هزار و ۶۲۳ تن رسید.

سیما سادات لاری دیروز(یکشنبه) بیان کرد: از ۲۴ ساعت قبل تا ظهر اول تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید – ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند.

وی ادامه داد:  تاکنون ۱۶۳ هزار و ۵۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته  و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

لاری افزود: همچنین ۲ هزار و ۸۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۴۰۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری گفت: با توجه به شیوع بیماری در این استان‌ها  وزارت بهداشت تمهیداتی فراهم کرده است که همه تجهیزات مورد نیاز در مراکز درمانی این استان‌ها فراهم باشد و دانشگاه‌هایی که تجربه بیشتری دارند به عنوان معین تعیین شده‌اند، تلاش همکاران ما در این استان‌ها باعث شده که آمار فوتی ها نسبت به موارد بستری به طور محسوسی پایین‌تر باشد.

وی از مردم همه استان‌ها و به خصوص استان‌های قرمز خواست که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی و عمومی و پرهیز از تجمع غیرضروری و عدم برگزاری مراسم عروسی و عزا در کاهش آمار بستری در مراکز درمانی همکاری کنند.