گردشگری و توریسم

حزب پیشرو بیشترین کرسی را در پارلمان صربستان کسب کرد

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام اولین نتایج غیر رسمی انتخابات پارلمانی، می توان گفت که حزب پیشرو تنها حزبی است که پس از برقراری سیستم چند حزبی در صربستان از سال ۱۹۹۰ توانسته است بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی از آن خود کند و  با برخورداری از حمایت اکثریت نمایندگان در پارلمان قادر به تشکیل دولت جدید است.

حزب پیشرو به رغم اینکه همراه با احزاب ائتلافی که در یک فهرست در انتخابات پارلمانی شرکت کرده است، با داشتن اکثریت آرا می تواند به تنهایی دولت آینده را تشکیل دهند، ولی این حزب ترجیح می دهد مانند دوره قبل با دیگر احزابی که در ساختار جدید مجلس راه پیدا می کنند برای تشکیل دولت آینده صربستان گفت و گو کند.
در ائتلاف حزب پیشرو از جمله حزب (سوسیال دموکراتیک) به رهبری راسیم لیاییچ، حزب (بازنشستگان) به رهبری «کرکوبابیچ» و حزب (جنبش احیای صربستان) به رهبری «ووک دراشکوویچ» وزیر خارجه پیشین شرکت دارند.

بنا به اولین نتایج غیر رسمی از انتخابات پارلمانی که از سوی نهاد غیر دولتی مرکز انتخابات آزاد و دمکراتیک اعلام شده، علاوه بر حزب پیشرو که ۶۲.۷ درصد آرای مردم را به خود اختصاص داده است، ائتلاف حزب سوسیالیست و وحدت صربستان با ۱۰.۶درصد، حزب مخالف راست میانه‌ متعلق به آلکساندرشاپیچ رهبر اتحاد میهنی صربستان و رئیس شهرداری منطقه نووی بلگراد ۴.۰ درصد ارا را بدست اورده و موفق شدند به ساختار جدید پارلمان راه پیدا کنند.
همچنین جامعه شهروندی برای پادشاهی صربستان  ۲.۸ درصد، حاکمیت ۲.۶ درصد آرا، جامعه شهروندی جارو ۲.۴ درصد و حزب رادیکال ۲.۱ درصد آرای رای دهندگان را کسب کردند

در این دور از انتخابات ۵۹.۴۳ درصد ( ۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۳۳ نفر) از افراد واجد شرایط رای دادند. در انتخابات گذشته پارلمانی در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۵۶.۲۶ درصد افراد واجد شرایط رای داده بودند.
کمیسیون انتخابات صربستان که تنها نهاد رسمی برای اعلام نتیجه انتخابات است، اعلام کرد کرد که نتایج رسمی حداکثر ۹۶ ساعت پس از بسته شدن حوزه های انتخاباتی یعنی تا ساعت ۲۰ پنجشنبه شب ۲۵ ژوئن (۵ تیرماه) اعلام می شود و اولین ساختار مجلس جدید حداکثر ۳۰ روز پس از اعلام رسمی انتخابات تشکیل می شود.

همچنین بر اساس قوانین صربستان، دولت جدید باید ۹۰ روز پس از تشکیل ساختار پارلمان شکل بگیرد.

تمامی انتخابات پارلمانی در صربستان از سال ۱۹۹۱میلادی تاکنون به استثنای ۲ انتخابات، زود هنگام برگزار شده است. دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان ( انتخابات کنونی) بطور منظم یعنی پس از دوره  ۴ سال خود برگزار شده است.

همزمان با انتخابات پارلمانی، انتخابات شورای شهرداری و همچنین انتخابات استانی نیز برگزار شد.

انتخابات پارلمانی گذشته در صربستان که زودهنگام بوده است در ۲۴ آوریل ۲۰۱۶ میلادی ( ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) برگزار شده بود.

هر چند که حد نصاب برای ورود احزاب سیاسی و گروه شهروندان به پارلمان در این انتخابات از ۵ درصد آرا به ۳ درصد کاهش یافته است اما تعداد کمی از احزاب مخالف در این کشور این انتخابات پارلمانی را تحریم کرده بودند.

بر خلاف ادعاهای احزاب مخالف که دلیل تحریم انتخابات پارلمانی را نبودن آزادی رسانه های خبری اعلام کرده بودند، بایستی گفت که نداشتن حمایت مردمی از عمده ترین دلایل شرکت نکردن برخی از احزاب اپوزیسیون در انتخابات کنونی پارلمانی است.

انتخابات روز (یکشنبه اول تیرماه) که دوازدهمین انتخابات پارلمانی از زمان برقراری نظام چند حزبی از سال ۱۹۹۱ میلادی به شمار می رود، از ساعت ۷ بامداد آغاز شد و تا ۲۰ شب ادامه داشت. شهروندان واجد شرایط رای دادن در این فاصله زمانی رای های خود را در صندوق های اخذ رای که در  ۸ هزار و ۳۸۶ حوزه در سراسر صربستان تعیین شده بود، انداختند.

در این دوره از انتخابات ۳ هزار و ۴۱۹ نامزد از ۲۱ لیست از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان رقابت کردند.

بنا به اطلاعیه کمیسیون انتخابات صربستان، ۶ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۷۶ شهروند صربستانی واجد شرایط با حضور در حوزه های اخذ رای در سراسر صربستان و یا خارج از کشور، نمایندگان منتخب خود را برای ساختار جدید مجلس انتخاب کردند.

همچنین برای تایید صحت این انتخابات، سه هزار و ۳۴۱ ناظر از داخل کشور و یکصد و ۱۱ ناظر خارجی از کشورهای مختلف نظارت دارند.

صربستان نخستین کشور اروپایی است که پس از شیوع ویروس کرونا انتخابات پارلمانی را برگزار کرد. همچنین این کشور در ردیف اولین کشورهای اروپایی قرار دارد که محدودیت های مربوط به مقابله با ویروس کرونا از جمله گشودن مرزهایش را آغاز کرد.