گردشگری و توریسم

رویکرد جامعه محوری در مهارت در نظام آموزشی ضروری است

علی اوسط هاشمی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اصفهان با اشاره به سیستم آموزشی در آلمان افزود: ما می‌توانیم اصفهان و داشته‌های آن را به رخ آلمان بکشانیم که محصول مهارت ما آن است که به تولید ثروت و ارزش‌زایی منتج شده است.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان از مهارت بهتر می‌توان سخن گفت مردم این دیار در موزه زندگی می‌کنند و این یک شهر موزه‌ای است، چه زیباست که اصفهان تریبون مهارت شود و نگذارد ارزش مهارت مشمول مرور زمان شود و بر روی سرمایه‌ها و داشته‌هایی که به ما منزلت و قیمت داده و توجه جهان را به داشته‌ها معطوف کرده غبار تاریخی بنشاند.

وی اظهارداشت: وقتی نگاه جهان به تمامی ارزش‌ها پاک شدنی نیست باز ایران را مقصد خود می‌داند چون ثروت‌های حاصل از تراوش فکر انسان‌های خلاق و ماهر آن گونه کثیر است که کسی نمی‌تواند با آن فاصله بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه زیبایی‌ها در دیارهای مختلف باید تبیین شوند، بیان کرد: باید متمدن و خالق بودن را در خود ایجاد کنیم تا ما هم خالق شویم، لازمه خالق بودن این است که به ارزش هر هنر، شغل و نقش حاصل از قابلیت آدمی بها داده شود همان طور که جهان و توریست بر میدان امام و پل خواجو بها می‌دهد.

وی گفت: باید ارزش‌ها را برجسته کنیم در تولید ارزش نسبت به مسیر مهارت نباید دریغ و کوتاهی کنیم، در طول این دوران سعی شده ارزش‌ها را متمرکز بر مدرک کنیم نه انسان توانمند، خالق و ماهر که این تفکری اشتباه است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: هر گوشه از کتاب‌ها را ورق بزنیم نام بزرگانی همچون شیخ بهایی به چشم می‌خورد که آثار متعددی را بر این جغرافیا نشانده‌اند از این رو ما باید توان خود را برای به وجود آوردن شیخ بهایی‌های زمان به کار ببندیم که این مهم به نوع نگرش ما باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: نوع نگرشی که پدران و مادران نباید آمال و آرزو را محدود در یک فایل کنند همچنین باید به زیبایی، قابلیت و توانمندی انسان بیاندیشیم.

اوسط هاشمی خاطرنشان کرد: در موضوع هدایت باید به گونه‌ای هدایت کنیم که در مسیر موقعیت جامعه بتوانند ظرفیت فردی را به رخ بکشانند.

مهارت در تمامی بخش‌ها جز ضرورت‌های پیشرفت است که در سایه آن امنیت جانی و صیانت مالی حاصل می‌شود و در سایه مهارت این که می‌توان صرفه‌جویی و بهره‌وری در بخش‌های مختلف را ارتقا داد.

در شرایط فعلی به نظر می رسد یکی از راهکارهای اساسی و مهم برای کاستن از معضل بیکاری در جامعه توجه بیشتر جوانان و افرادی جویای کار به کسب مهارت و دانش فنی است.