گردشگری و توریسم

یادبود «اولیس» جیمز جویس، مجازی برگزار شد

به گزارش گاردین، بلومزدی (Bloomsday) مراسمی است که ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) هر سال به مناسبت گرامیداشت روزی که لئوپلد بلوم شخصیت خیالی داستان اولیس جویس در خیابان‌های دوبلین گذراند، در سراسر جهان برگزار می‌شود. امسال با توجه به شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن مردم دنیا، امکان اولیس‌خوانی گروهی و یا دنبال کردن ردپای بلوم در خیابان‌های پایتخت ایرلند وجود نداشت. بنابراین طرفداران جویس از بوینس آیرس گرفته تا اسلو به برگزاری آئین‌های یادبود مجازی روی آوردند.

هنرمندان، نویسندگان و علاقمندان به کتاب در آتن برای گرامیداشت به صورت مجازی دور هم جمع شده، در برزیل و فرانسه رویدادهای نمایشی و در تورنتو جلسات کتابخوانی مجازی برگزار می‌شود.

دارینا گالاهر (Darina Gallagher) که مدت کوتاهی پیش از آغاز قرنطینه خانگی سمت مدیریت موقت مرکز جیمز جویس در دوبلین را به دست آورد، در ابتدا تصور می‌کرد بلومزدی امسال به دلیل نگرانی‌ها از شیوع کرونا، لغو شود.  

فکر می‌کردیم باید همه‌چیز را لغو کنیم. قطعا نمی‌توانستیم مردم را به دور هم جمع شدن تشویق کنیم، پس چگونه می‌شد در این روز مراسمی برگزار کرد. اما یک عزم و حس مسئولیت جالب هم وجود داشت که می‌گفت بلومزدی هرطورشده برگزار خواهد شد. در خانه لباس دوره ادوارد را پوشیده و این روز را به روش خود جشن می‌گیرید.

با توجه به این که قوانین قرنطینه در کشور ایرلند همچنان سفت و سخت اجرا می‌شود، مرکز جیمز جویس مراسم صبحانه مخصوص بلومزدی را با نمایش و اجرای سرودهای زنده برگزار می‌کند.   

این مرکز همچنین به طرفداران خانه‌نشین توصیه کرده است با لباس پوشیدن به سبک یکی از شخصیت‌های کتاب اولیس، شوق و هیجان خود را نسبت به این روز نشان دهند.  

از دیگر برنامه‌های آنلاینی که برای گرامیداشت این روز تدارک دیده شده می‌توان به برگزاری کارگاه ساخت کلاه بلومزدی، کتابخوانی، سخنرانی، فعالیت‌های مربوط به حوزه کتاب کودک، شعرخوانی، اجرای تئاتر و موسیقی‌های مربوط به این روز اشاره کرد. به علاوه، هنرمندانی که در ابتدا قرار بود در رویداد حضوری این روز شرکت کنند در عوض در برنامه دیجیتالی که ساعت ۷ عصر به وقت محلی از یوتیوب پخش می‌شود، ظاهر خواهند شد.

اگرچه خانه‌نشینی ناشی از همه‌گیری کرونا مانع از برگزاری آئین معمول این روز شده است اما به عقیده گالاهر امسال تعداد افرادی که در مراسم بلومزدی شرکت می‌کنند، از همیشه بیشتر خواهد بود.

قطعا افراد بیشتری شرکت خواهند کرد. ممکن است سرکار باشید و در ظرف چند دقیقه به یک گروه اولیس‌خوانی وارد شوید. این روش واقعا به نوعی بر اصول آزادی منطبق است. دیگر این طور نیست که در جایی مثل مونترال مراسم بلومزدی کوچک خودتان را داشته باشید. اگر در کانادا، ایرلند یا فرانسه زندگی می‌کنید، همگی می‌توانید در این مراسم بزرگ سهیم باشید. فکر نمی‌کنم دیگر راه برگشتی وجود داشته باشد؛ مردم می‌خواهند این سبک از برگزاری مراسم بلومزدی به رویدادی سالانه تبدیل شود چون در این صورت دیگر یک مراسم مختص دوبلین نیست و به رویدادی جهانی تبدیل می‌شود.

رمان اولیس یکی از شاهکارهای ادبیات دوره مدرن به شمار می‌رود. نسخه نصفه نیمه این رمان از سال ۱۹۱۸ تا سال ۱۹۲۰ در مجله امریکایی لیتل ریویو چاپ می‌شد اما سیلویا بیچ ناشر و کتابفروش در نهایت نسخه کامل آن را در سال ۱۹۲۲ منتشر کرد.

کتابخانه مدرن آمریکا در سال ۱۹۹۸ اولیس را در صدر فهرست ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی زبان قرن بیستم قرار داد.