اماکن دیدنی ایران

شهری که به دست یکی از پهلوانان باستانی بنیان‌گذاری شد/تصاویر

براساس مطالب آمده در افسانه‌ها و اسطوره‌ها گرگین میلاد از پهلوانانِ باستان، بنیان‌گذار شهری بود که با مشتق‌گیری از نامش احتمالاً به لاد شهرت یافت و این نام بعد‌ها به لار تغییر پیدا کرد.

شهر لار در مرکز شهرستان لارستان قرار گرفته است. این شهر که در فاصلهٔ ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و ۱۹۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس قرار گرفته است، پنجمین شهر پرجمعیت نیمه‌ جنوبی استان فارس به حساب می‌آید.

لار فعلی در اواخر قرن ششم قمری شکل گرفت و برخی از منابع قرن هشتم هجری از جمله حمدالله مستوفی اولین بار از وجود آن خبر دادند. حمدالله مستوفی لار را به عنوان یکی از توابع شبانکاره معرفی کرده است. از جاذبه‌های گردشگری لار و اطراف آن می‌توان به تمب بت، آتشکده کاریان، قلعه اژد‌ها پیکر، آتشکده محلچه، بازار قیصریه لار و آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان اشاره کرد.

پهلوانان

پهلوانان

آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر در مسیر کاریان (روستایی از توابع بخش جویم شهرستان لارستان) قرار گرفته است. این مکان آتشکدهٔ موبدان بوده است و یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ ایران در عهد ساسانیان محسوب می شد. روی یک کتیبه چنین ذکر شده که ساختمان آتشکده آذرفرنبغ با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ هزار دینار بنا شده است.

پهلوانان

پهلوانان