گردشگری و توریسم

هفت کتاب «پرنده آبی» نشان لاک‌پشت پرنده می‌گیرند

موسسه شهر کتاب و فصلنامه‌ پژوهشنامه‌ ادبیات کودک و نوجوان از هفت سال پیش تاکنون به ارزیابی همه‌ کتاب‌های منتشر شده در یک فصل می‌پردازند و پس از آن فهرستی را  به منظور معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان ارائه می‎‌کنند تا خانواده‌ها و مربیان با کتاب‌های خوب برای فرزندان خود آشنا شوند و راحت‌تر انتخاب کنند؛ از سوی دیگر جشن لاک پشت پرنده، فرصتی در اختیار بچه‌ها می‌گذارد تا با شاعران، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران کتاب کودک آشنا شوند.

یک مجموعه شعر و شش اثر داستانی از سری کتاب‌های «پرنده آبی» واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی به فهرست کتاب‌های برتر لاک‌پشت پرنده راه یافتند که عبارتند از:
«ما دو تا پیاده‌ایم» مجموعه شعر حامد محقق با تصویرگری مریم محمودی 

داستان «نجات کاغذی» اثر صدیقه ملایی و تصویرگری فاطمه کریمیان

«جادوگر ترسو» نوشته‌ کنستانسه اشپنگلر و ترجمه‌ بنفشه طباطبایی

«خانه‌ی کوچولو توی جنگل» از یوتا باوئر با ترجمه‌ گیتا رسولی

«باغ قاصدک‌ها» اثر نوئلا بلانکو با تصاویر والریا دکامپو و ترجمه‌ مهدیه متقی

«از این کتاب نترسید» نویسنده و تصویرگر مونی پورت مترجم بنفشه طباطبایی 

«زبل» نوشته جنی اوفیل با تصویرهای کریس اپلهاتس و ترجمه‌ ربابه نصیری به سی و دومین دوره از کتاب‌های برتر لاک‌پشت پرنده پیوسته‌اند. 
همچنین این دوره از معرفی فهرست لاکپشت پرنده به خاطر حفظ سلامتی کودکان و نوجوانان و پدر و مادرهاشان به صورت آنلاین برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جمعه ۲۳ خردادماه از ساعت ۱۸ مراسم رونمایی از سی و دومین فهرست لاکپشت پرنده را از صفحه اینستاگرام شهر کتاب مرکزی دنبال کنند.
کتاب‌های راه یافته به فهرست جدید، پس از پخش مراسم با تا دو روز، با تخفیف قابل خریداری است.

لاک‌پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که با همکاری مؤسسه شهر کتاب و فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان تهیه می‌شود. گروهی از منتقدان و کارشناسان کودک و نوجوان در پایان هر فصل، فهرستی از کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده را در فهرست لاک‌پشت پرنده معرفی می‌کنند. این فهرست به‌ عنوان ضمیمه فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌شود و می‌تواند راهنمای پدرها و مادرها، معلم‌ها و مربی‌ها و سایر علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان باشد تا مناسب‌ترین کتاب‌های سال را برای کتاب‌خوانی بچه‌ها و دانش‌آموزان انتخاب کنند.

در سال اول انتشار این فهرست، کتاب‌ها در سه گروه کتاب‌های عالی، کتاب‌های خوب و کتاب‌های راه‌یافته طبقه‌بندی و معرفی می‌شدند. درحال‌حاضر، کتاب‌ها بر مبنای گروه سنی و گروه موضوعی و هم‌چنین، بر حسب رأی داورها با امتیاز شش لاک‌پشت (کتاب‌های بسیار عالی)، پنج لاک‌پشت (کتاب‌های عالی)، چهار لاک‌پشت (کتاب‌های خیلی خوب) و سه لاک‌پشت (کتاب‌های خوب) معرفی می‌شوند. اسفند ماه ۱۳۹۱ اولین دوره اهدای نشان لاک‌پشت پرنده برگزار شد و به پنج کتاب برگزیده فهرست لاک‌پشت پرنده نشان طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده اهدا شد.