گردشگری و توریسم

۱۹۱ فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور رخ داد

مسعود منصور روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران گچساران افزود: این میزان آتش سوزی در ۱۱ استان کشور از جمله بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته که با توجه به آمادگی‌های ‌نیروهای استانی در کمترین زمان ممکن مهار شد.

وی ادامه داد: یکهزارو ۵۰۰ هکتار از جنگل هاو مراتع این استان ها درگیر این آتش سوزی بودند که هنوز خسارت وارده به این اراضی ملی مشخص نشده است.

منصور با بیان اینکه ۱۸۵ مورد از این آتش سوزی ها در کمتر از یک شبانه روز مهار شد گفت: مهار ۶ فقره ازاین آتش سوزی ها به دلیل سخت گذر بودن، گرمای شدید و وزش باد امکان اطفای اتش از طریق زمینی ‌میسر نبود و به همین دلیل مهارآتش با مشکل مواجه بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان آتش سوزی ها با توجه به بارش مناسب نزولات الهی در سال جاری پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل‌ها ‏نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.‏

منصور ابراز کرد: ۹۵ درصد علت این آتش سوزی ها عوامل انسانی بوده که ۱۰ تا ۱۵ ان بصورت عمدی است.

وی گفت: مهمترین دلیل این آتش سوزی های عمدی اختلافات بین اهالی روستاهاو آسیب زدن به منابع طبیعی در جهت گسترش زمین است.

 منصور با اشاره به اینکه ۷۰ تا  ۸۰درصد آتش سوزی (آتش زدن مزارع پس از برداشت) بصورت سهوی است افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید این به موضوع رسیدگی کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:۶ فقره از آتش سوزی های امسال بر اثر آتش سوزی مزارع موقع برداشت محصولات کشاورزی بوده است.

منصور اظهار داشت: بر اساس تحلیل های انجام شده در ۱۰ ساله آینده بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی ها در منطقه زاگرس رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: به همین منظور برای جلوگیری از  آتش سوزی در منطقه زاگرس جلسه ای با حضور زاگراس نشینان  با موضوع جلوگیری از آتش سوزی در جنگل های زاگرس  در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد گرفت.

منصور افزود: به دلیل اهمیت، حساسیت و شدت گرما  منطقه زاگرس  امید است با تصمیماتی از سوی مجلس برای جلوگیری از آتش در این منطقه گرفته شود.

منصور افزود: ساماندهی نیروهای مردمی به خصوص همیاران طبیعت و آموزش آنها به منظور همکاری در اطفا حریق و تشکیل جلسه با حضور نماینده ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع  برای  هماهنگی استفاده از امکان اطفا حریق ‏هوایی از جمله برنامه‌ریزی‌های سازمان جنگل‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی بوده است.

وی تصریح کرد:۱۶ پایگاه اطفا حریق در عرصه های طبیعی به صورت آماده باش با هماهنگی وزارت دفاع  در مواقع اضطراری در کشور ایجاد خواهد شد.

منصور از اجرای طرح  ساماندهی و ارتقای منابع طبیعی در کشور خبر داد و گفت: در این طرح ساماندهی نیرو حفاظت بر اساس مناطق رویشگاهی و سطح جنگل ها، مراتع  و بیابان ها بر اساس یک برنامه داخلی تعیین شده است.

وی ادامه داد: در این طرح  مقرر شده در جنگل های زاگرس به ازای هر ۶ هزار هکتار یک قرقبان فعال باشد.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سطح کشور انجا که مناطق  جنگلی وجود دارد  قرقبانان با پوشش معین جنگل بانی و داشتن  برگه ماموریت انجام وظیفه خواهند کرد.

منصور تصریح کرد: تمام استان های کشور تا پایان سال به یهباد پایش منطقه‌ای مجهز خواهند شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ استان کشور دارای پوشش بی سیمی دیجیتال است اظهار داشت:  تمامی نیروهای حفاظت منابع طبیعی کشوربایستی به  پوشش بی سیمی دیجیتال تا پایان سال مجهز شوند.

 منصور از راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ با قابلیت ماهوراه ای  خبر داد و افزود: درارتباط ماهواره ای تمامی عرصه های ملی کشور کنترل و پایش خواهند شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  ادامه داد: همچنین در ارتباط ماهواره ای تمام خودروها و مأمورین منابع طبیعی دارای کد و در این  مرکز رصد خواهند شد.

 وی از بهره‌ برداری کد تلفنی ۱۳۹در پنج استان کشور اشاره کرد و گفت:  تمامی استان های کشور تا پایان هفته آینده به کد تلفن ۱۳۹ متصل خواهند شد.
 منصور ابراز کرد: ۳۰۰ دستگاه دمنده تا پایان سالجاری به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: همچنین در هفته آینده البسه، کفش، آتش کوب خریداری و در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد قرار خواهد گرفت.

منصور اظهار کرد: بزودی یک اعتبار در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد قرار خواهد گرفت و باید نقاط بحرانی حریق از سوی متولیان امر در استان شناسایی و برای آنها دیده بانی قرار دهد.

وی ادامه داد: بسیج باید نسبت به بکارگیری و استقرار نیروهای بسیج بومی در مناطق بحرانی و تقویت پیشگیری از وقوع حریق و اطفا به موقع حریق‌های احتمالی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در بسیج در کنار نیروهای منابع طبیعی فعال شود.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:  همچنین بیمه بی نام برای افرادی که درمهار آتش سوزی دچار حادثه می شوند در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: امسال ۵۰ هزار هکتار از مراتع کشور زیر کشت گیاهان دارویی، ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب و ۲۲ هزارو ۵۰۰ جنگل کاری اقتصادی خواهد شد.

 منصور افزود: طرح جامع و پیشگیری از اطفا حریق به وزیر کشور ابلاغ شده که در این طرح امکانات و تجهیزات و نقاط  حادثه خیز پیش بینی شده است.

 ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان را دارد و دارای هشت هزار گونه گیاهی است.