گردشگری و توریسم

تاکید معاون وزیر کشور بر اجرای طرح‌های خلاقانه در شهرها

مهدی جمالی‌نژاد روز پنجشنبه در گردهمایی شهرداران گلستان در مینودشت اظهار داشت: بسیاری از شهرهای کشور نیاز به انجام اقدامات خلاقانه به‌ویژه توسعه فضای سبز، مبلمان و خدمات شهری، معماری و شهرسازی و نحوه هزینه اعتبارات دارند که اجرای آن باید مورد توجه شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها قرار بگیرد.

وی افزود: انجام اقدامات خلاقانه در مدیریت شهری علاوه بر افزایش رفاه عمومی، سبب جذب سرمایه گذاری و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها از محل افزایش ورود گردشگر، توریست و مسافر به شهرها می‌شود.

جمالی نژاد اضافه کرد: گلستان ظرفیت‌های زیادی از جمله مرزی بودن، مبادلات تجاری، برخورداری از دریا، کوه، جنگل، جلگه، تنوع اقلیمی و تنوع قومی دارد که هر کدام از این ها می‌تواند فرصت مناسبی برای ایجاد درآمد استان و شهرداری‌ها باشد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود توسط شهرداری ها گفت: ایجاد شهرهای هوشمند، کارآفرین و طرفدار محیط زیست از دیگر محورهایی است که شهرداران می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی برای تحقق آن تلاش کنند.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از اجرای پروژه‌های موسوم به ۱۴۰۰ در وزارت کشور خبر داد و گفت: بر این اساس از تمام طرح‌های “کم هزینه و زودبازده” شهرداری‌ها که تا پایان سال آینده قابل بهره‌برداری باشند، حمایت مالی و تسهیلاتی می‌شود.

جمالی نژاد افزود: شهرداران باید طرح‌های قابل اجرا و بهره‌برداری خود تا سال ۱۴۰۰ را با ویژگی‌های اعلام شده، به معاونت عمرانی وزارت کشور اعلام کنند تا پس از بررسی و تصویب نسبت به تامین اعتبار آن اقدام شود.

وی همچنین سال ۹۸ را از دشوارترین سال‌های تاریخ چند قرن اخیر کشور ایران دانست و یادآور شد: پارسال ۲۵ استان کشور همزمان درگیر سیل شدند که کمک رسانی به آنها در شرایط تحریم اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور، بسیار سخت بود.

جمالی نژاد ادامه داد: علاوه‌بر سیل، پارسال زلزله آسیب زیادی به برخی استان‌ها وارد کرد که همه این بحران‌ها به شیوع کرونا و مشکلات این بحران بین المللی و پیامدهای سخت و سنگین آن به اقتصاد و کسب و کار مردم، ختم شد.

وی گفت: در سایه صبوری و سخاوت مردم و همراهی و همدلی آنها با مسوولان، از همه این بحران‌ها و شرایط سخت عبور کردیم اما می‌دانیم این بحران‌ها و مشکلات اقتصادی فشار زیادی به مردم ما وارد کرده و تبعات آن همچنان ادامه دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، تنها راه جبران صبر و تحمل مشکلات از سوی مردم را، خدمت صادقانه به آنها از دانست و خاطرنشان کرد: ساده زیستی، مردمی بودن، پرهیز از فساد و شفاف اعلام کردن امور از جمله ویژگی‌هایی است که اعتماد مردم را به مسوولان بیشتر می‌کند. 

جمالی نژاد گفت: علاوه بر جبران بخش قابل توجهی از خسارت‌های سیل درحوزه مدیریت شهری، برای نخستین بار در تاریخ وزارت کشور، اعتباراتی برای جبران خسارت سیل به زیرساخت های شهری به شهرداری‌ها پرداخت شد.

همچنین مشاور وزیر کشور و مسوول هماهنگی حوزه وزارتی نیز در این گردهمایی گفت: گلستان سال قبل با بحران سیل نیز مواجه بود که برای پیشگیری از وقوع مجدد سیل و کاهش خسارات احتمالی هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت اعتبار تصویب شد که این حجم اعتبار در طول سال‌های ساخت این سد کم سابقه بود.

سیدنجیب حسینی از شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای گلستان خواست که درسال آخر مسوولیت خود در دوره فعلی با انجام طرح‌های ماندگار، خاطره‌ای شیرین از خود باقی بگذارند.

  همچنین دراین جلسه که استاندار گلستان نیز حضور داشت، برخی شهرداران، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و فرماندار مینودشت به بیان نظرات خود پرداختند که اختصاص سهم بیشتری از درآمدهای مالیات برارزش افزوده به شهرداری‌های این استان، مهمترین مطالبه آنها از معاون وزیر کشور بود.

همچنین قبل از شروع این مراسم عملیات اجرایی پل شهدای گمنام مینودشت با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و نیز پارک هفت هکتاری امام رضا(ع) این شهر هم با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

شهرستان مینودشت با افزون بر ۸۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.