گردشگری و توریسم

۹۰ هکتار پهنه‌های دامپروری میبد به متقاضیان واگذار می‌شود

حسین فلاح روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با پیگیری‌های انجام شده از تیرماه ۹۹ پهنه‌های دامپروری به افراد متقاضی پرورش دام سبک واگذار می‌شود که به موجب آن واحدهای پراکنده در مکان‌های تعیین شده مستقر می‌شود.

وی تصریح کرد: با این اقدام آسیب‌های پرورش دام در سطح شهر کمتر و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

فرماندار میبد با اشاره به ظرفیت پرورش چهار هزار راس دام مولد و ایجاد زمینه اشتغال برای ۴۰۰ نفر در ۲ پهنه یادشده،  از اختصاص پهنه برای ایجاد شهرک مخصوص پرورش گل به وسعت ۷۲ هکتار و یک مجموعه ۱۰ هکتاری برای پرورش گیاه کاکتوس خبر داد.

همچنین معاون جهاد کشاورزی میبد گفت : هشت پهنه پرورش دام در شهرستان تعریف شد که از این تعداد ۲ مورد در بخش های بفروئیه و ندوشن قرار دارد.

علی اصغر دهقانپور در ادامه به پهنه‌های دام در منطقه شهیدیه و بفروئیه اشاره کرد و گفت: هر کدام  ۴۸ هکتار وسعت دارد و شامل ۱۴۸ قطعه ۲ هزارمترمربعی است و ظرفیت پرورش ۲۰۰ راس دام مولد را دارد.

به گفته وی پهنه دام ندوشن با ۴۲ هکتار وسعت به ۱۷۵ قطعه تقسیم شده و در هر قطعه زمینه اشتغال سه نفر پیش بینی شده است.

وی مساحت پهنه دام صدرآباد ندوشن را ۳۰ هکتار ذکر کرد که به ۹۰ قطعه تقسیم شد و با داشتن ظرفیت پرورش یک هزار و ۸۰۰ راس دام مولد می‌تواند زمینه اشتغال ۲۷۰ نفر را فراهم کند.

وی اضافه کرد: همچنین چهار هکتار پهنه دام روستای «درین» به ۲۰ قطعه تقسیم و ایجاد اشتغال برای ۶۰ نفر در آن پیش بینی شد و سه سه هکتار پهنه دام حجت آباد شامل ۱۵ قطعه است  که پس از بهره برداری زمینه اشتغال ۴۵ نفر فراهم می شود.

دهقانپور تصریح کرد: با واگذاری و بهره برداری از این پهنه‌ها برای حدود پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و علاوه بر کاهش هزینه های انشعاب آب و برق ، استفاده از گاز در این پهنه ها مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واحدها در کنار هم قرار دارد از واحد سطح بیشترین استفاده می‌شود و با احداث کلینیک دام ،  فضای سبز ، جدول گذاری ، تهیه خوراک دام  و  وجود محل قرنطینه در مجموعه هزینه‌ها کاهش می یابد و دامپروری به صرفه و سودآور است.

وی تصریح کرد: افراد متقاضی برای واگذاری قطعه‌های تقسیم شده باید فعال حوزه دامپروری باشند و آموزش‌های  ارایه شده توسط جهاد کشاورزی را فرا گرفته باشند و در بررسی ها اگر ‌قطعه‌ای غیر فعال باشد از افراد پس گرفته می شود. 

از ۲۲ هزار فعال حوزه دامپروری و کشاورزی میبد ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در پرورش دام سبک فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.