گردشگری و توریسم

دست‌کاری مصوبات مجلس در هر مرحله‌ای محال است

حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی شیخ» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا به موضوع دست بردن در مصوبات مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و اظهار کرد: حتی اصلاح اصطلاحات، عبارت‌ها و ویرایش‌های جزیی مصوبات، در یک روند دقیق بین کمیسیون‌های تخصصی و صحن به گونه‌ای انجام می‌شود که دخل و تصرف و دست بردن در آن نزدیک به محال است.

وی افزود: در همین مجلس دهم چند موردی ادعای اینچنینی حتی در صحن علنی داشتیم ولی هیچ دلیلی را ارائه نکردند و حتی هیچ کمیسیونی ادعای آنها را تایید نکرد که در مصوبه‌ای دست برده شده است.

شیخ تشریح کرد: وقتی لایحه‌ای از طرف دولت یا طرح مجلس وارد دستور می‌شود و توسط هیات رییسه اعلام وصول می‌شود آن را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌دهند. کمیسیون‌ها آن طرح یا لایحه را مورد بررسی، جرح و تعدیل قرار داده و نظر خود را به مجلس ارائه می‌دهند.

وی افزود: اگر ادعا شود در فاصله کمیسیون تا مجلس در مصوبات دست برده‌اند، کمیسیون مربوطه باید پاسخ‌گو باشد. مرحله بعدی وقتی است که طرح یا لایحه توسط کمیسیون تحویل مجلس می‌شود، اگر هیات رییسه قبل از ارائه آن در صحن در محتوای آن دست ببرد، کمیسیون مربوطه وارد می‌شود و مانع ادامه کار می‌شود که تا کنون با چنین مواردی مواجه نبوده‌ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرحله بعدی، ارسال مصوبات به شورای نگهبان است، گفت: اینکه قبل از ارسال به شورای نگهبان در مصوبه‌ای دست برده شده، چنین موردی نداشتیم و کلا دور از ذهن است.

ادعای دست‌بردن در مصوبات، سیاسی و برای تخریب مجلس است

وی ادامه داد: در مرحله بعد پس از تصویب شورای نگهبان، شخص یا اشخاصی از نمایندگان در آن دست ببرند، که این هم غیر ممکن است، چون نسخه‌ای از آن نزد شورای نگهبان وجود دارد و تبدیل به سند شده است. در این پروسه‌ای که عرض کردم مدعیان باید بگویند کجا و در کدام مرحله از کار این خطا صورت گرفته است؟

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با بیان اینکه ادعا و کلی گویی بدون ادله کار آسانی است، خاطرنشان کرد:  در مورد عملکرد مجلس دهم نیز ایرادات زیادی مطرح کرده‌اند وی هیچ استناد موجهی برای اثبات آن ندارند، مثلا نمی‌گویند مجلس دهم چه باید می‌کرد که نکرد. این ادعاها سیاسی و در جهت تخریب مجلس است.

 علی لاریجانی بر اساس ساختارها و آیین‌نامه داخلی مجلس عمل کرده است

شیخ در این باره که رییس مجلس دهم را دارای اختیارات فراقوه‌ای معرفی می‌کنند، گفت: کاندیدای فراکسیون امید برای ریاست مجلس محمدرضا عارف بود و همیشه به او رای دادیم، اما اگر بنا بر برخورد و ارائه نظر منصفانه باشد، علی لاریجانی در دوره ریاستش خوب عمل کرد.

وی افزود: اگر ایرادی وجود دارد به ساختار مجلس است نه شخص رییس. رییس مجلس بر اساس ساختارهای قانونی و آیین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کند و لاریجانی هم بر آن اساس عمل کرده است. این حرف و حدیث‌ها همیشه نسبت به مسئولان قوا وجود داشته و خواهد داشت. هیچ فردی بدون ایراد نیست ولی مسائلی که در مورد اختیارات رییس مجلس دهم می‌گویند، در سطح قابل ملاحظه‌ای نبوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختیارات رییس مجلس قانونی و آیین‌نامه‌ای بوده و اگر غیر از این بود نمایندگان در طول ۴ سال نسبت به آن حساسیت نشان می‌دادند، چون نمایندگان همواره می‌توانند در مورد اختیارات رییس مجلس و اصلاح آیین‌نامه داخلی اقدام کنند.

وی ادامه داد: نکته بعدی قانون اساسی و ساختار اداره کشور است که رییس مجلس را به عنوان رییس یکی از قوا می‌بیند، این موضوع وجود دارد و ارتباطی ندارد شخص رییس قوه مقننه چه کسی باشد. وقتی روسای قوا اعضا شورای عالی امنیت ملی هستند در آن نهاد دارای رای و نظر هم هستند و در آنجا اگر نیاز به استمزاج نمایندگان باشد، حتما به آرا نمایندگان رجوع و نظر مجلس را می‌گوید.

رییس مجلس تنها مبصر مجلس نیست بلکه یکی از سران قواست

شیخ خاطرنشان کرد: شورای سران قوا که برای سرعت بخشیدن و چابک شدن تصمیمات در تراز نظام شکل گرفت، رییس مجلس با چند نفر از نمایندگان که از طرف مجلس انتخاب شده بودند شرکت می‌کردند، آنجا رییس مجلس به عنوان عضو سران قوا از طرف مجلس دارای اختیار است و اتخاذ هر تصمیم به مثابه تصمیم مجلس است، لذا شخص علی لاریجانی در هماهنگی با مجلس عمل می‌کرد.

وی افزود: اگر اعتراضی وجود دارد باید نسبت به سازکارها باشد. وقتی رهبر معظم انقلاب شورای سران قوا را تشکیل داد، علی لاریجانی یا هر فرد دیگری که رییس باشد شرکت می‌کند، لذا این سازکار و ساختار نظام است و تصمیم فردی نبوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه فقط فراکسیون مستقلین مجلس همیشه حامی علی لاریجانی بود، تاکید کرد: اگر اختیارات او بیش از حد متعارف بود، دو فراکسیون دیگر می‌توانستند مانع آن شده یا آیین‌نامه را متناسب با نظر خود اصلاح یا تغییر دهند. بنابراین در مورد اختیارات رییس مجلس دهم بیشتر با نگاه سیاسی و تبلیغاتی برخورد می‌کنند.

وی یادآور شد: مسائلی وجود دارد که فرا قوه‌ای است و به ساختار حکومت و قانون اساسی برمی‌گردد و هر شخصی که رییس مجلس شود باید در این سازکار کار کند. چون در ساختار حکومت ما رییس مجلس تنها مبصر مجلس نیست بلکه رییس یکی از قوای سه گانه است.

شیخ با اشاره به این نکته که منتخبان مجلس یازدهم شعارگونه عمل می‌کنند، اظهار کرد: رفتار آنها فضا سازی است، زیرا مشاهده خواهیم کرد، رییس مجلس یازدهم نیز در همان شرایطی قرار می‌گیرد که علی لاریجانی در آن قرار داشت و این شعارها به مرور کم رنگ شده و فراموش می‌شود.

وی گفت: توصیه من به مجلس یازدهم این است که اگر نسبت به اختیارات داخلی رییس مجلس اعتراض دارند، آیین‌نامه داخلی را تغییر دهند ولی اگر اعتراضاشان در مورد اختیارات حاکمیتی رییس مجلس است به سراغ اصلاح ساختارهای بالا دستی بروند.