گردشگری و توریسم

سمینار روز جهانی قدس در بلغارستان برگزار شد

به گزارش سفارت ایران در بلغارستان، سید محمد جواد رسولی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، روز جهانی قدس را ابتکاری هوشمندانه از سوی امام خمینی (ره) در راستای عدم فراموشی و مقابله با به حاشیه راندن موضوع فلسطین و قدس شریف دانست و گفت: پس از گذشت چهل سال، روز قدس به فرصتی وحدت بخش برای مقابله با توطئه ننگین«معامله قرن» ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در سطح جهان تبدیل شده است، طرحی که آشکارا در تعارض با حقوق و قوانین بین المللی است.

وی افزود: هدف از این توطئه ننگین را قانونی کردن اشغال سرزمینهای فلسطین، تضعیف هر چه بیشتر دولت و تشکیلات فلسطینی، نادیده انگاشتن مسأله آوارگان و در یک کلام، به فراموشی سپردن موضوع قدس شریف است.

رسولی بیان کرد: اقدامات یکجانبه آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی باعث شده تا فلسطینیان و اکثر دولتها و ملتهای جهان نسبت به حسن نیت آمریکا در اجرای طرح صلح ادعایی‌اش، شک و تردید داشته باشند.

 سفیر ایران در بلغارستان با اشاره به نقش برجسته شهید سردار سلیمانی در راستای تحقق آرمان ملت مظلوم فلسطین یادآورشد: این فرمانده شهید، همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از آرمان ملت فلسطین سپری کرد به طوری که یکی از شخصیت های فلسطینی سردار سلیمانی را «شهید قدس» نامید.

احمد المذبوح، سفیر فلسطین در بلغارستان نیز ضمن تشکر و قدردانی از سفارت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این سمینار و اهمیت آن برای ملت فلسیطن، از روز جهانی قدس به عنوان ابتکار ارزشمند امام خمینی (ره) نام برد که به منظور یادآوری درد و رنج ملت فلسطین و حمایت برای آزادی از چنگال اشغال استعماری رژیم صهیونیستی برگزار می شود.

وی گفت: از لحظه ای که امام خمینی (ره) این موضوع را بیان کرد تا این لحظه، دولت های اشغالگر یکی پس از دیگری میلیاردها دلار برای یهودی سازی بیت المقدس و محو کردن چهره اسلامی و مسیحی آن، هزینه کردند و امروز در روز جهانی قدس، نسبت به خطرات ناشی از تداوم تخریب خانه های فلسطینیان، استعمار اسرائیلی – یهودی، تلاش اسرائیل برای تجزیه زمانی و مکانی مسجد الاقصی، تحقق سیاست اخراج فلسطینیان در برابر سیاست جذب یهودیان و ایجاد شهرکهای غیرقانونی، اخراج فعالان و شخصیت های سرشناس جوامع اسلامی و مسیحی و وطن پرستان، تخریب قبرستان های تاریخی و تلاش دائمی برای تغییر چهره شهر قدیمی و تخلیه آن از شهروندان قدیمی و اصیل بیت المقدس، با هدف اجرای سیاست اشغال به منظور یهودی سازی بیت المقدس، هشدار می دهیم.

محمد محمد، کاردار سفارت سوریه در بلغارستان نیز ضمن تشکر و قدردانی از سفارت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری چنین سمیناری به تبیین اهمیت آرمان فلسطین به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی سوریه پرداخت.

وی بیان کرد: سوریه همواره با موضعگیری اصولی خود برای حمایت از مردم فلسطین سرسخت بوده و مدافع هویت عربی‌ قدس و برقراری کشور مستقل در سرتاسر قلمرو فلسطین به پایتخت تاریخی قدس شریف بوده است.