گردشگری و توریسم

سوریه اقدام تروریست‌های تحت حمایت ترکیه را جنایت جنگی دانست

بشار الجعفری روز دوشنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: هرگونه حضور نظامی خارجی غیر قانونی در اراضی سوریه بدون موافقت دولت سوریه اشغالگری است.

وی ادامه داد: سوریه از حق خود دردفاع از اراضی وثروت‌ها و ادامه مبارزه با تروریسم وآزادسازی سرزمین اشغال شده توسط اشغالگران آمریکایی، ترکیه، رژیم صهیونیستی یا گروه‌های تروریستی تحت امر آنها نمی گذرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: رژیم ترکیه حمایت و پشتیبانی خود را از گروه‌های تروریستی تحت امرش که در مناطق متعدد شمال کشور حضور دارند، ادامه می‌دهد و قانون بین‌المللی، توافق آدنا و توافق‌های سوچی، آستانه ومسکو و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت به ویژه مرتبط به مبارزه با تروریسم را نقض می‌کند.

الجعفری تصریح کرد گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم اردوغان پس از برقراری آرامش بعد از توافق مسکو و گرفتاری جهان در مقابله با ویروس کرونا به تجدید قوا وافزایش تسلیحات خود به منظور ارتکاب جنایت های دیگر اقدام کرده است.

وی یادآور شد: گروه‌های تروریستی وابسته به گروهک تروریستی”حراس الدین” و”حزب ترکستانی” یکی از نقاط نظامی ارتش عربی سوریه در روستای طنجره را هدف قرار داد و گلوله باران کرد که موجب شهادت عده‌ای از نظامیان ارتش وجراحت چند نفر شد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: علاوه بر اقدام حزب ترکستانی حمایت شده از طرف ترکیه به انهدام برج نیروگاه حرارتی تولید برق زیزون در حومه ادلب، تجهیزات این نیروگاه را با کمک متخصصان ترکیه از طریق گذرگاه‌هایی که بعضی‌ها در سازمان بین‌الملل از آن به عنوان معابر “انسانی” تبلیغ می‌کنند، به داخل این کشور منتقل کردند و به سرقت بردند.

الجعفری ادامه داد: نیروهای اشغالگر ترکیه و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آن که نیروگاه علوک را به کنترل خود در آوردند، آب را قطع و شهروندان شهر حسکه و اطرافش که تقریبا  ۲ میلیون نفر جمعیت دارد را از آب شرب محروم کردند.

وی تصریح کرد: این مساله جنایت جنگی و جنایت ضد بشریت است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به اقدام نیروهای اشغالگر آمریکایی در تاسیس یک پایگاه نظامی جدید در حومه استان دیر الزور با هدف تشدید سیطره خود بر چاه‌های نفتی سوریه و ادامه روند غارت و سرقت ثروت‌های مردم سوریه هم اشاره کرد.

الجعفری گفت: در ایام گذشته شاهد حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی علیه سوریه از فراز آسمان جولان اشغالی و حریم هوایی مجاور بودیم.

وی تاکید کرد این اقدامات خصمانه به مثابه نقض صریح وآشکار از قانون بین‌المللی و احکام منشور ملل متحد به شمار می‌رود با اینکه این حملات در مقایسه با حمایت از گروه‌های تروریستی وشبه نظامیان جدایی‌طلب، ناچیز است.