گردشگری و توریسم

مبدل ۲سویه غیر ایزوله باشیوه سوئیچینگ نرم در دانشگاه اراک ساخته شد

«حسین مستعان» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهش علمی  پیاده سازی مبدل کاهنده- افزاینده  سویه غی ایزوله با به‌کارگیری سلف‌های کوپل شده و شیوه  سوئیچینگ نرم  است که به همت ۲ عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه اراک دکتر «مهدی رضوانی وردوم» و دکتر «امین میرزایی» انجام شده‌ است.

وی ادامه داد: این پژوهش  علمی که در یکی از مجلات IEEE با ضریب تاثیر ۵.۹۷۲ با درجه کیفیت Q۱ به چاپ رسیده در خصوص پیشنهاد استفاده از مبدل DC-DC ۲ سویه باک – بوست غیر ایزوله با شیوه سوئیچینگ نرم است که برای روشن و خاموش کردن نمادهای سوئیچ شونده کاربرد دارد.

مستعان گفت: کنترل این مبدل به‌صورت PWM است و مبدل پیشنهادی  ساختار مداری ساده‌تر در مقایسه با ساختارهای مشابهخود دارد و از ویژگی‌های مهم آن  ولتاژ مناسب، بهره‌وی بالاتر، حجم مداری کمتر، تلفات توان کمتر، استرس کمتر ولتاژ روی سوئیچ های انتقال توان و کنترل پذیری ساده‌تر است.

وی ادامه داد: سلول پیشنهاد شده در ساختار این مبدل قابلیت استفاده در سایر مبدل‌های غیر ایزوله ۲‌سویه را نیز دارا است.

رئیس روابط عمومی دانشگاه اراک افزود: این مبدل : به دلیل مزایا و مشخصات ویژه‌اش در منابع انرژی تجدیدپذیر شامل سلول‌های خورشیدی، سیستم‌های فتوولتائیک (PV)و خودروهای برقی (EV) به‌عنوان مدار واسط برای افزایش و نیز تنظیم ولتاژ خروجی دارای کاربرد دارد.

مستعان گفت: روش کنترلی  PWM مخفف عبارت Pulse Width Modulation  است که به فارسی مُدولاسیون پهنای پالس یا مُدولاسیون عرض پالس نامیده می‌شود و روشی برای تنظیم توان الکتریکی داده‌شده به بار خروجی، با تغییردادن مدت زمان قطع‌ و وصل شدن منبع توان در هر سیکل از عملکرد مبدل است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.