گردشگری و توریسم

نگرانی پنتاگون از شکست آمریکا در جنگ احتمالی با چین

روزنامه تایمز انگلیس روز شنبه در گزارشی نوشت که برخی منابع در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هشدار داده‌اند که آمریکا در جنگی احتمالی با چین در اقیانوس آرام شکست خورده و قادر به دفاع از تایوان نخواهد بود و بیم آن می‌رود که پایگاه نظامی ایالات متحده در گوام هم‌اکنون نیز در خطر باشد.

این منابع گفته‌اند که رزمایش‌های “هشیارکننده” پنتاگون نگرانی‌های فزاینده‌ای به بار آورده که آمریکا در مقابل تهدیدهای ناشی از چین آسیب‌پذیر است و هر حمله‌ای از سوی این کشور ایالات متحده را در معرض خسارات سنگینی قرار خواهد داد.

به نوشته تایمز، این تحلیل هشدارآمیز در گزارش سال ۲۰۲۰ پنتاگون از قدرت نظامی چین که در تابستان امسال منتشر می‌شود، بازتاب خواهد یافت.

منابع دفاعی آمریکا به روزنامه تایمز گفته‌اند که شبیه‌سازی انجام شده از قدرت نظامی چین در سال ۲۰۳۰ که توسط پنتاگون انجام شده، نشان می‌دهد در آن زمان که چین دارای زیردریایی‌ها، ناوهای هواپیمابر و ناوشکن‌های جدید خواهد بود، آمریکا مغلوب قدرت نظامی این کشور می‌شود.

چین حجم موشک‌های بالستیک دوربرد ضدکشتی خود و تعداد و گستره کشتی‌های جنگی‌اش را در اقیانوس آرام افزایش داده و همزمان آمریکا نیز بر حضور نظامی خود در این آب‌ها افزوده و روابط خود را با تایوان توسعه داده است.

«بنی گلیزر» مدیر پروژه قدرت چین در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» مستقر در واشنگتن که درباره آسیای شرقی به دولت آمریکا مشاوره می‌دهد، به روزنامه تایمز گفت همه شبیه‌سازی‌هایی که از قدرت چین در سال ۲۰۳۰ انجام شده، به شکست ایالات متحده انجامیده است.

یک منبع آگاه به این روزنامه گفت که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به طور خاص در حال تلاش برای تولید قابلیت‌هایی است که ویژه بازدارندگی در مقابل درگیری عمده با چین است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت: این کشور موشکی تولید کرده است ۱۷ برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین موشکی است که در حال حاضر وجود دارد. ترامپ تاکید کرد که روسیه به پنج برابر و چین به پنج یا شش برابر سرعت رسیده، اما ایالات متحده ۱۷ برابر سرعت را محقق کرده است.

تنش‌ها میان چین و آمریکا در ماه‌های اخیر در حوزه‌های مختلف و همزمان با شیوع ویروس کووید۱۹ افزایش یافته است. اما ترامپ چین را متهم به پنهان‌کاری و تعلل در آگاه‌سازی جهانی درباره جزئیات این ویروس کرده است.

او همچنین چین را تهدید کرده که ممکن است برای تلافی بر یک تریلیون دلار از صادرات چین به آمریکا تعرفه اعمال کند.

این در حالی است که چین اتهامات مطرح شده توسط واشنگتن را رد و در مقابل تهدید کرده است که ضمن مقابله به مثل، خرید هواپیماهای بوئینگ را متوقف خواهد کرد.