گردشگری و توریسم

جنگ مالکیت رسانه‌ها در پی بحران اقتصادی ناشی از کرونا در نیوزیلند

به گزارش نیوزیلند هرالد، هلدینگ NZME بزرگترین موسسه رسانه‌ای نیوزیلند خواستار خرید دومین موسسه بزرگ رسانه‌ای این کشور یعنیStuff  شد. استاف در حال حاضر در اختیار یک هلدینگ خبری به نام ” نه سرگرمی” استرالیایی است و حدود ۲ میلیون مخاطب دارد. در مقابل NZME بیشترین مخاطب رسانه‌ای در کشور را به خود اختصاص داده که رقمی در حدود ۳ میلیون نفر است. این موسسه بزرگ دارای ۳۲ روزنامه، ۹ شبکه رادیویی و چندین وب سایت در بیست و پنج نقطه کشور است.

خبر مذاکرات مبنی بر خرید استاف در حالی از سوی NZME مطرح شد که مالک استاف ضمن ابراز تعجب و ناراحتی از رسانه‌ای شدن این خبر گفت که هفته گذشته مذاکرات ما با NZME خاتمه پیدا کرد و ما پاسخ صریحی دادیم که حاضر به فروش این رسانه نیستیم. از سوی دیگر مسوولین NZME زیربار خاتمه مذاکرات نمی‌روند و معتقدند که ما همچنان در دور مذاکرات هستیم.

این موسسه همچنین می‌گوید، به دنبال اخذ مجوز از سوی کمیسیون تجارت و مقررات دولت است تا برای خرید استاف اقدام کند. این کمیسیون پیش از این از ادغام این دو شرکت امتناع ورزیده و گفته بود که این امر به طور قابل توجهی باعث کاهش رقابت، هم برای تبلیغ کنندگان و هم برای خوانندگان خواهد شد. این تصمیم متعاقباً توسط دیوان عالی و دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شده بود.

در مقابل NZME  اعلام کرده است که ادغام این دو رسانه بزرگ باعث کاهش هزینه‌های تولید خبر و اطمینان از تعهد یک رسانه ملی خواهد شد. در این بین وینستون پیترز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و تجارت زلاندنو با صدور بیانیه ای از خرید استاف توسط موسسه نیوزیلندی NZME حمایت کرد.

خرید استاف از سوی یک موسسه نیوزیلندی بیشتر به خاطر جذب فرصت های شغلی و درآمدهای ناشی از تولید خبر و به ویژه تبلیغات است. ماه گذشتهNZME  اعلام کرد که ۲۰۰ شغل را به دلیل کاهش درآمدهای تبلیغاتی ناشی از بحران کرونا از دست خواهد داد. این موسسه ۲۵ درصد حقوق مدیران اجرایی و ۴۰ درصد حقوق مدیرعامل خود را کاهش داد. در این میان NZME تلاش می‌کند با مجاب کردن استاف که هم اکنون به دلیل شرایط کرونا بدهی‌های سنگینی بر عهده دارد را خریداری کند تا از این طریق با جذب بازار این رسانه، وضعیت بحرانی خود را بهبود بخشد.