گردشگری و توریسم

نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم

صدور مجوز احیای شب قدر به مسجدها با توصیه رعایت مسائل بهداشتی

مدیر ستاد اقامه نماز قم گفت: مساجد استان با رعایت دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت امکان برگزاری مراسم احیای شب های قدر را دارند ولی توصیه اکید ما این است که مساجدی که شرایط بهداشتی لازم را ندارند، از برگزاری احیا اجتناب کنند.

محمد خامه یار در گفت وگو با ایرنا، با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت افزود: وضعیت بهداشت تمام مسجدهای استان در برگزاری احیای شب‌های ماه مبارک رمضان به صورت دقیق با همکاری ائمه جماعات، ‌یاوران مهدی و تیم‌های بهداشتی نظارت می‌شوند.

هیچ مراسم حضوری در حرم مطهر و جمکران برگزار نمی‌شود

استاندار قم، با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آیین احیای شب های قدر در مسجدها گفت: مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی اماکنی نظیر حرم مهطر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و امامزادگان(ع) و بقاع متبرکه قم همچنان به قُوت خود باقی است و هیچ مراسم حضوری در این اماکن برگزار نمی شود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: طبق نامه معاون وزیر بهداشت مسجدهای کشور از جمله قم می توانند با در نظر گرفتن برخی مسائل بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم شب قدر کنند.

قم همچنان در دل بحران کرونا

استاندار قم گفت: رسیدن به شرایط آرامش نسبی در مساله کرونا به معنی عادی‌سازی اوضاع و یا سفید شدن وضعیت کرونایی نیست و این استان همچنان در دل بحران کرونا قرار دارد.

بهرام در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: باید مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برای حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

بحران کرونا ادامه دارد

فرماندار قم گفت: بحران کرونا در قم ادامه دارد و درصورتی‌که مسائل بهداشتی کنار گذاشته‌شده و عادی‌سازی اوضاع دنبال شود، موج دوم کرونا فعال خواهد شد.

مرتضی حیدری در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم افزود: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همچنان در اولویت تمام مردم و دستگاه‌های اجرایی باشد.

وضعیت قم با رعایت نکردن دستورالعمل‌های پیشگیری قرمز می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا، باعث خواهد شد بار دیگر وضعیت قم قرمز شود.

سیامک محبی در این زمینه افزود: بیماری کرونا هنوز تمام نشده است و نباید تصور اشتباه در این خصوص داشت.

بازگشایی مدرسه‌ها مکمل آموزش مجازی دانش‌آموزان

در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم که با حضور مسئولان در فرمانداری ترتیب یافت، از بازگشایی مدارس به‌عنوان مکمل آموزش‌های مجازی یاد شد و بر عدم الزام حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها و ضدعفونی روزانه مراکز آموزشی تاکید شد.

حضور دانش‌آموزان الزامی نیست

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: از ۲۷ اردیبهشت‌ماه جاری همه مدرسه‌های قم با حضور کادر اجرایی و معلمان فعالیت‌های خود را از سر خواهند گرفت.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم افزود: هیچ الزامی بر حضور دانش‌آموزان در مدرسه ها نیست و بازگشایی مرکزهای آموزشی فقط برای افزایش کیفیت آموزش اجرا می‌شود.

تاثیر عمیق تعطیلی مدرسه‌ها در پیشگیری از کرونا

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش قم گفت: از شروع شیوع ویروس کرونا ده‌ها میلیون دانش‌آموز در سطح دنیا از آموزش‌های حضوری بازماندند.

محسن رمضان بیگی در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم افزود: به باور ناظران و کارشناسان تعطیلی مدرسه‌ها تاثیر عمیقی در کاهش و پیشگیری از شیوع کرونا داشته است.

بازگشایی کلاس‌های سوادآموزی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت:از ۲۷ اردیبهشت ماه جاری تداوم کلاس‌های سوادآموزی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از سرگرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم افزود: مدرسه ها و کلاس‌های استان برای ازسرگیری دوره‌های سوادآموزی آماده‌سازی می‌شود.

ادامه تعطیلی مرکزهای آموزش آزاد و زبان

دبیر شورای آموزش‌وپرورش قم گفت: از روز ۲۷ اردیبهشت ماه جاری فقط مدرسه های استان اجازه فعالیت دارند و مراکز آموزش آزاد و زبان همچنان تعطیل خواهند بود.

علی فیض در جلسه شورای آموزش‌وپرورش شهرستان قم افزود: همچنین برای بازگشایی مدرسه های استثنایی و مهدهای کودک هنوز مصوبه‌ای از ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است.

پویش «قدر اربعین» در شب‌های قدر

روابط عمومی جامعه الزهرا(س) اعلام کرد: پویش «قدر اربعین» به‌منظور دعا برای دریافت تذکره اربعین و ایجاد گفتمان واحد از سوی اداره کل امور فرهنگی این نهاد راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه الزهرا(س)، نظر به وضعیت کنونی جهان و زمزمه لغو همایش عظیم اربعین، پویش «قدر اربعین» از سوی اداره کل امور فرهنگی جامعه الزهرا(س) پیشنهاد شد که به تصویب معاونت فرهنگی تبلیغی این نهاد نیز رسید.

بر اساس این گزارش، پویش دریافت تذکره اربعین از دعا در شب‌های قدر با هشتک «#قدرِ_اربعین» در فضای مجازی ایجاد شده است تا جمیع مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با هم‌صدا شدن در شب‌های قدر در راستای دعا برای دریافت تذکره اربعین امسال به گفتمان واحد برسند.

پلمب سه واحد عرضه پوشاک متخلف

رییس پلیس امنیت عمومی استان قم، از پلمب سه واحد عرضه پوشاک و البسه متخلف در قم خبر داد و گفت: متصدیان این واحدهای صنفی برخلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کرده بودند.

سرهنگ پیام کاویانی افزود: در ماه گذشته ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و سلامت عمومی مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از ۶۲ باب واحد صنفی عرضه پوشاک و البسه بازدید کردند.

برپایی نمایشگاه مجازی عکس «نسیم حرم»

مدیر روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی عکس «نسیم حرم» به‌منظور نمایش آثار خلق‌شده توسط عکاسان خبری قم از حرم مطهر بدون زائر گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت عکاسان خبری استان بتوانیم در نشر معارف دینی گام‌های بیشتری برداریم.

حجت‌الاسلام محسن آمره‌ای در گفت‌وگویی، با اشاره به این‌که نمایشگاه مذکور فعالیت خود را در صفحه مجازی به نشانی اینترنتی https://news.amfm.ir/nasime-haram آغازکرده است، افزود: امیدوار هستیم از این پس بتوانیم به صورت ویژه‌تری از ظرفیت عکاسان خبری قم بهره‌مند شویم.

توزیع ۹ هزار بُن خرید کالا توسط قرارگاه نور  

۹ هزار بن خرید کالا و تعدادی بسته‌های غذایی توسط قرارگاه جهاد اجتماعی نور قم تهیه شده و در حال توزیع است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد رزمایش مواسات در ماه مبارک رمضان، ائمه جماعات و روحانیان مستقر استان قم، نیازمندان اطراف مسجدها و محله‌ها را شناسایی و به قرارگاه جهاد اجتماعی نور اعلام کردند تا کمک‌های خیرین به دست نیازمندان واقعی برسد.

توزیع ۱۴ هزار بسته معیشتی

مسئول سازمان بسیج سازندگی قم گفت:‌ ۱۴ هزار بسته معیشتی با اجرای مرحله دوم رزمایش همدلی در استان توزیع می‌شود.

سرهنگ پاسدار محمود داوودآبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به لطف الهی و پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب، رزمایش بزرگ مواسات، همدلی و کمک مومنانه موجب یک حرکت عظیم مردمی در راستای کمک به حل مشکلات معیشتی محرومان و مستضعفان جامعه شد.

ضرورت ساماندهی بازارهای روز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

معاون امور عمرانی استانداری قم، با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازارهای روز و موقت استان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: افرایش مکان‌های استقرار و برپایی بازارهای روز و همچنین تثبیت و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها ضروری است.

محسن بهشتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شده مرکز بهداشت استان در رابطه با فعالیت بازار روزها در قم، پروتکل‌هایی را تهیه کند و در اختیار ما بگذارد تا برای تصویب و تعیین تکلیف به ستاد ملی کرونا ارائه  کنیم.

استفاده از ماسک و دستکش بهداشتی در وسایل نقلیه عمومی اجباری شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، میزان ریسک ابتلا به کرونا از طریق وسایل نقلیه عمومی را ۲۵ تا ۳۰ درصد برشمرد و گفت: مردم حتی اگر از ماسک‌های خانگی استفاده کنند، بهتر از نزدن ماسک است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، با اشاره به دستورالعمل بهداشتی ارائه‌شده از سوی معاونت وزارت بهداشت برای برگزاری آیین‌های احیای شب قدر در مسجدهای کشور افزود: بر اساس این دستورالعمل، باید حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت مساجد اِشغال شود و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز یک متر باشد.

۸۰ درصد دستگاه‌های اجرایی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم گفت: در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در قم دستگاه‌های استان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مشکل‌هایی مواجه بودند که به‌تدریج با کمک استانداری زمینه رعایت هر چه‌بهتر این پروتکل‌ها فراهم شد.

محمدرضا گروسی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، با بیان این‌که تدابیر لازم برای رعایت فاصله‌گذاری هوشمند در دستگاه‌های اجرایی قم پیش‌بینی‌شده است، افزود: در برخی اداره‌ها و مراکز دولتی که مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود، این معضل بیش از همه به علت توجه نکردن اقشار مختلف اجتماعی به پروتکل‌های مربوط است.

احیای روحیه از خودگذشتگی و همنوع دوستی در روزهای کرونایی

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به این‌که کرونا بلایی بود که مردم ما آن را به فرصتی طلایی تبدیل کردند، گفت: یکی از این فرصت‌ها، تشکیل قرارگاه مردمی گامی به‌سوی جامعه مهدوی در مسجد مقدس جمکران است که این اقدام حکایت از برداشتن قدم‌های عملی در این مسجد مقدس برای عملیاتی شدن مولفه های ظهور دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی صادقی در نشست مسئولان قرارگاه مردمی گامی به‌سوی جامعه مهدوی در مسجد مقدس جمکران قم، با تاکید بر این‌که کرونا بار دیگر روحیه تعامل، ایثار، ازخودگذشتگی و همنوع دوستی را در جامعه احیا کرد؛ افزود: دیدیم که جوانان این مرز و بوم از طلبه‌های حوزه‌های علمیه تا دانشجویان و قشرهای گوناگون بسیج چگونه پای‌کار آمدند و در بیمارستان‌ها و بیرون از بیمارستان‌ها به مقابله با کرونا پرداختند.

در ادامه این نشست محمدکاظم پور امینی قائم‌مقام تولیت مسجد مقدس جمکران قم، به بیان گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته در این قرارگاه و برنامه‌های پیش‌رو پرداخت.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.