گردشگری و توریسم

خراسان شمالی شب قدر را با نوای الغوث‌الغوث به سحر رساند

مردم این استان از ترک، کرد، فارس و ترکمن، در نخستین شب از شب های قدر، با حضور در برخی مساجد، مصلاها و بقاع متبرکه تعیین شده، آیین شب قدر را به جای آوردند، اما شب های قدر امسال، حال و روز دیگری برای مردم این خطه دارد.

دیشب ناله های العفو،  العفو و الغوث، الغوث مردم، نه از مساجد، بلکه از خانه ها و خلوت های منازل بر آسمان بلند شد.  کرونا، امسال همه قواعد را برهم زده است، از شب های اعتکاف، حذف شدن آیین های افطاری، و این هم از دل تنگی های شب های قدر.  

مادر می گوید، شب های قدر، دلتان که شکست، اول از همه از خدا سلامتی بخواهید، بعد چیزهای دیگر.  این را می گوید و اشک هایش جاری می شود و قطرات اشکش بر سجاده اش می چکد.

پدر هم پای تلویزیون نشسته است و همنوا با صدای الهی العفو، لبهایش از گریه لرزان می شود. مدام درخواست سلامتی می کند.

اسم سلامتی در این روزها، با نام هولناک کرونا، گره خورده است. امشب،  هر که قرآن بر سرگرفت و ناله الغوث از دل سر داد، دعا کرد تا این بیماری همه گیر، پایان یابد. امشب هر که خدا را به هزاران نامش خواند، او را قسم داد که نفس های مردم، بیش از این آماج حمله و جولان این ویروس قرار نگیرد.

امسال کرونا، سایه خود را بر جمع مردم، گستراند و لذت های هم صدا و هم نوا شدن با جمع در شب های قدر را گرفت، هر چند تعداد اندکی از مساجد، برای شب قدر مهیای حضور مردم شد، اما بسیاری از مردم این آیین را در خانه برگزار کردند.

امشب بسیاری از مردم، آیین شب قدر را متفاوت از سال های گذشته، در خانه های خود برگزار کردند، برخی به یاد خلوت های شب های اعتکاف با خود خلوت کردند و برخی به صورت خانوادگی، با هم هم نوا شدند تا جوشنی از اطمینان بر تن کنند.

روزه داران، امشب در منازل خود، نماز شب قدر را به جای آوردند و کلام وحی را در مقابل خود گشوده و خداوند را به نام های مقدسش قسم دادند تا درک شب قدر را نصیبشان سازد.

آیین شب های قدر امسال در چهار شهر شامل گرمخان، فاروج، زیارت و غلامان و همچنین در دهستان آذری شهرستان اسفراین، به علت کرونا تجمعی برگزار نمی شود.

مراسم شب قدر، در ۸ نقطه بجنورد

امام جمعه بجنورد گفت: آیین شب های قدر، در هشت مکان، شهر بجنورد و البته با رعایت تمام نکات و ملاحظات بهداشتی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی اظهار داشت: امسال، در بجنورد، مصلای حضرت امام خمینی (ره)، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع)، گلزار شهدای گمنام، مسجد شهرک شاهد، مسجد انقلاب، مسجد امام رضا (ع) و مسجد گلستان شهر پذیرای مردم برای برگزاری آیین شب های قدر است.

۵ نقطه قرمز خراسان شمالی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم گفت: علاوه بر مصلاها، یک مسجد در مرکز هر شهرستان به ‌عنوان مکان برگزاری مراسم شب‌های احیا در نظر گرفته‌ شده است.

ولی الله حیاتی اظهار داشت: آیین شب قدر، در چهار نقطه قرمز استان برگزار نمی شود که این نقاط شامل شهر فاروج، شهر گرمخان بجنورد، شهر زیارت شیروان و شهر غلامان در شهرستان راز و جرگلان است.

وی افزود: مردم دهستان آذری در شهرستان اسفراین هم به علت کرونا، تجمعی برای شب قدر نخواهند داشت.