گردشگری و توریسم

خانه‌های سیل‌زدگان سمیرم تا پایان تابستان تکمیل می‌شود

عزیزالله مهدیان روز سه‌شنبه در سفر به سمیرم در حاشیه بازدید از بافت‌های فرسوده و واحدهای در دست احداث بنیاد مسکن اظهارداشت: همه واحدهای خسارت دیده از سیل در روستاها و شهرهای سمیرم تا قبل از فرارسیدن فصل سرد تکمیل می‌شوند.

به گفته وی ۷۰۰ درصد ساخت و سازهای ساختمانی و آپارتمانی در مناطق سیل‌زده استان اصفهان به تعداد ۱۲۰ واحد از مجموع ۲۰۰ واحدی که به کل استان اختصاص داده شد در سمیرم ساخته شده و تنها به آسیب دیدگان از سیل اختصاص دارد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور ادامه داد: مجموع اعتبار سال گذشته بنیاد مسکن برای سمیرم در بخش ساخت، تسهیلات و تعمیر و بازسازی واحدها ۱۲ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان بود.

مهدیان با بیان اینکه بارندگی سیل‌آسای بهار سال ۹۸ در اصفهان به ۲ هزار و ۸۰ واحد ۱۰۰ درصد خسارت زد، تصریح کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ واحد در این استان نیز نیاز به تعمیر داشتند که همه آنها تا پایان سال گذشته تکمیل و تعمیر شد.

وی درباره واحدهای احداثی این نهاد برای خسارت دیدگان از سیل، اظهارداشت: تلاش داریم همه واحدها در این بخش را تا پایان خرداد ماه جاری احداث کنیم و به آسیب دیدگان تحویل دهیم.

به گفته معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نوسان قیمت ها و شرایط پیش آمده به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ باعث ایجاد محدودیت زمانی وکاری برای ساخت واحدهای احداثی شد اما کار با همه توان تا تکمیل همه ساختمان‌ها ادامه دارد.

مهدیان تاکید کرد: مشکل اعتباری برای عقد قرارداد با بانک ها نداریم و تسهیلات و کمک های بلاعوض مصوب دولت برای سیل‌زدگان را نیز پرداخت کرده ایم.

وی تصریح کرد: خیران نیز به موضوع احداث واحدهای بنیاد مسکن در سمیرم ورود کرده‌اند و در هر مرحله از ساخت کمک‌های میلیاردی خوبی به این مجموعه داشته‌اند.

معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۲ بافت فرسوده قلعه و کوشک، ساختمان‌های ۱۲۰ واحدی مسکن مهر و مجتمع ۲۲۰ واحدی بنیاد مسکن شهر سمیرم دیدن کرد.

سیل و بارش‌های شدید فروردین ماه سال گذشته، در کنار سایر رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی همچون رانش زمین و آب بردگیو تخریب پل‌ها، معابر و راه‌های روستایی سبب شد، دولت ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای بازسازی خرابی‌ها و کمک به خسارت دیدگان در سمیرم تخصیص دهد.

سیلاب خسارت‌های زیادی به بخش‌ها و زیر ساخت‌های عمومی، باغ‌ها و مزارع و منازل شهرستان کوهستانی سمیرم وارد و حدود ۱۵۰ خانوار ساکن در بافت فرسوده و خانه‌های قدیمی شهر سمیرم و سایر شهرهای این شهرستان را مجبور به ترک ساختمان‌ها و اسکان اضطراری در مدارس کرد.

شهرستان سمیرم با افزون بر ۱۰۰ هزار جمعیت، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.