گردشگری و توریسم

دولت 35 میلیارد ریال به مناطق حاشیه ای یاسوج کمک کرد

حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی امروز در بازدید از مناطق حاشیه ای شهر یاسوج (مادوان) اظهار داشت: این میزان اعتبار تخصیص یافته در قالب اعتبارات تملک و دارایی و همچنین کمک های مربوط به پیشگیری از آسیب های اجتماعی بوده که حدود 20 میلیارد ریال از میزان سال گذشته به این مناطق ابلاغ شد.

وی یادآور شد: این اعتبارات برای تجهیز مدارس، مراکز فرهنگی ، ورزشی ، پاسگاه هیا نیروی انتظامی ، شهرداری، و مراکز بهداشتی و درمانی هزینه شده است.

میرمحمدی با بیان اینکه دولت تدبیرو امید در زمینه کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی برنامه مدون و راهبردی را بویژه از سال 95 تاکنون در مناطق حاشیه ای پیش بینی ، طراحی و برنامه ریزی کرده است، گفت: یکی از اقدامات مهم در این راستا برگزاری کارگاه های اموزشی و شناسایی چالش ها و معضلات اجتماعی مبتلابه این مناطق بوده است.

وی با توجه به بروز مشکلات و چالش هخای فرا روی مناطق حاشیه ای شهر یاسوج (مادوان ، بلهزار و مهریان) ابراز داشت: بر اساس بررسی های انجام شده و پژوهش های میدانی بیشترین معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی در شهر یاسوج در این مناطق رخ می دهد.

میرمحمدی گفت: برنامه ها و کارگاه های اموزشی در این مناطق امسال تحت شرایط بیماری کرونا قرار گرفته است که در صورت کنترل و کاهش شیوع این بیماری در اسرع وقت اقدام به برگزاری کارگاه هاو اقدامات پیشگیرانه در زمینه کاهش معضلات اجتماعی در حوزه طلاق، خودکشی، خشونت های اجتماعی ، ساماندهی کودکان کار و همچنین افزایش میزان تاب اوری اجتماعی و فرزند پروری در این مناطق خواهیمکرد.

منطقه حاشیه ای مادوان درحومه یاسوج نزدیک به یک دهه است که در تصمیمی غیرکارشناسی به شهر ارتقا یافت اما در این سالها ساکنانش همچنان تاوان این اقدام شتاب زده را با بروز انبوهی از مشکلات و چالش های ساختاری می پردازند.

جمعیت فعلی مناطق مهریان، بلهزار و مادوان نیز افزون بر60 هزار نفر اعلام شده است.
رشد شتابان جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت های بی رویه، کمبود محسوس امکانات رفاهی، خدماتی، تعیین نشدن حریم شهری، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر و وجود اختلافات عمیق بین بخشی از جمله مشکلات و چالش هایی است که امروز ساکنان و مسئولان شهری مادوان با آن روبه رو هستند.
مادوان که تا سال 86 به عنوان یکی از روستاهای اقماری و پیرامونی شهر یاسوج محسوب می شد به عقیده کارشناسان و حتی مسئولان فعلی یاسوج هیچ گونه زیرساخت و شاخص های شهر شدن را نداشته اما در یک تصمیم شتاب زده و برخی فشارهای سیاسی تبدیل به شهر شد.