گردشگری و توریسم

فروش غیرحضوری بلیت اتوبوس در مشهد الگوی کشور می‌شود

مهران قربانی روز پنجشنبه در جمع انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافر برون شهری خراسان رضوی افزود: این مدل فروش مانند فروش بلیت هواپیما خواهد بود و علاوه بر فروش غیرحضوری باید زمینه فروش حضوری آن در پایانه‌ها نیز باقی بماند.

وی در باره تعیین تکلیف مدیریت پایانه‌های مسافربری در شهرها و تعیین مکان آنها نیز اظهار داشت: تصمیم گیری برای رفع مشکلات ناشی از مکان یابی و مدیریت این اماکن در فرایند میان مدت باید پیگیری شود.

وی گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل بر اساس قانون فقط برای کامیون‌ها است و برای نوسازی ناوگان اتوبوس و سواری کرایه بین شهری باید همین روند طی گردد و موضوع از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود.

مکان یابی پایانه مسافربری مشهد اشتباه بود

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به فعالیت و زمینه سازی ۲ ساله برای فروش غیرحضوری بلیت اتوبوس، به دلیل مشکل ساختاری در مکان پایانه‌ها امیدوار به نتیجه بخش و سودمندی این طرح برای فعالان حوزه حمل و نقل مسافر نیستم.

جواد وحدتی فرد افزود: طی ۲۷ سال قبل این سازمان برای پلیس راه در جاده‌ها پاسگاه ساخت اما با توسعه شهرها این پاسگاه‌ها در بافت شهری قرار گرفت و دوباره برای پلیس راه پاسگاه جدید ایجاد نمودیم.

وی ادامه داد: اما شهرداری‌ها که پایانه‌های مسافربری را ساختند با توسعه شهر تغییری در مکان آنها ندادند به همین دلیل پایانه مسافربری مشهد در یک اشتباه کلیدی در مرکز شهر قرار گرفت در حالی که پایانه باید در کنار شهر واقع شود.

وی گفت: اگر طرح فروش اینترنتی نیز تکمیل شود باز هم راننده و مالک ناوگان در صورت تکمیل نشدن مسافر از پایانه خارج شده و کنار جاده مسافر سوار خواهد کرد.

وحدتی فرد با بیان اینکه باید تکلیف پایانه‌ها را مشخص نمود و آنها را در اختیار راهداری قرار داد افزود: پایانه مسافربری خوبی در غرب مشهد پیش بینی شده که انواع حمل و نقل اعم از اتوبوس درون شهری و برون شهری، خودرو سواری و ایستگاه قطار در آن  وجود دارد، یک چنین طرحی نیز باید در جنوب شرق مشهد اجرا شود.

وی ادامه داد: مکان یابی نامناسب پایانه در شهر سبزوار نیز صدق می‌کند، پایانه این شهر در مسیر تهران قرار دارد در حالی که ۷۰ درصد مسافرت‌های سبزوار در مسیر مشهد انجام می‌شود.

۴۹ هزار راننده در بخش حمل و نقل بار و مسافر جاده‌ای در قالب ۶۳۱ شرکت در خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین بیش از ۳۰ میلیون تن کالای دارای بارنامه، ۲۰ میلیون مسافر دارای صورت وضعیت و حدود چهار میلیون تن کالای ترانزیتی و صادراتی توسط ناوگان جاده‌ای استان جابه‌جا می‌شود.