گردشگری و توریسم

بازار فروش بی رمق گیاهان خوراکی بهاری در سایه کرونا

بهار فصل زنده شدن و روئیدن دوباره است، فصلی که هدیه اش، سرسبزی و طروات است و در این میان این همه سرسبزی، صدها نوع گیاهان دارویی و خوراکی به صورت خود رو رشد می کنند، که هر یک خواص منحصر به فردی دارند.

شهرستان بروجرد به رغم داشتن آب و هوایی مناسب، زیستگاه مناسبی برای رویش انواع گیاهان دارویی و خوراکی است که هر ساله در فصل بهار گیاهان خوراکی و دارویی وارد بازار شده و مردم نیز از این گیاهان خوراکی خریداری و استفاده می کنند.

برداشت گیاهان دارویی و خوراکی هر ساله در ابتدای بهار رونق خاصی دارد به طوری که افراد زیادی اقدام به برداشت این گیاهان می کنند و با فروش آنها در بازار، درآمدی را برای خود کسب می کنند.

عطر گیاهان خوراکی در بازار سه راه جعفری بروجرد هر ساله در این فصل می پیچد، گیاهانی مانند شِنگ، ورکواز، انواع تره، کنگر که هر کدام دارای خواصی بوده و از آنها در تهیه و طبخ انواع آش ها و خوراکی ها استفاده می کنند.

اما امسال با ورود کرونا، به نظر می رسد این خوراکی ها نه به اندازه هر سال، اما کمتر در بازار وجود دارد، برخی از شهروندان برای خرید این گیاهان خوراکی ترس و دلهره انتقال کرونا ویروس را دارند و برخی هم بدون هیچ نگرانی این گیاهان را خریداری و مصرف می کنند.

با گشتی در بازار بروجرد بساط هایی مختلف از گیاهان خوراکی و بهاری دیده می شود، هر یک از این گیاهان خوراکی دسته بندی شده و به فروش میرسند.

دیدن این گیاهان خوراکی مخصوص فصل بهار انسان را وسوسه می کند که برای آش های محلی از این گیاهان خوراکی خریداری کند اما سریعا به یاد ویروسی می افتد که سایه اش در همه جا وجود دارد و در کمین نشسته است و از خرید آنها پشیمان می شود.

یک بانوی بروجردی در بازار در حال خرید گیاهان خوراکی به خبرنگار ایرنا گفت: این گیاهی که من امروز خریدم اسمش ورکواز است و با آن یک آش خوشمزه به نام آش ورکواز درست می کنیم.

مریم روزبهانی افزود: این آش بسیار خوشمزه است و با حبوبات مختلف پخته می شود، و همه خانواده های بروجردی از این آش خاطرات خوبی دارند.

وی اظهار داشت: امسال با شیوع کرونا برای خرید این گیاه کمی تردید داشتم ولی تصمیم گرفتم که آش را درست کنم ولی باید این گیاه به خوبی شسته و ضد عفونی شود و در پختن آن بسیار دقت شود.

وی بیان کرد: به نظر من اگر گیاه خوب شسته و ضد عفونی شود چون بر اثر حرارت و ساعتها روی اجاق برای پخت قرار می گیرد دیگر میکروب و یا ویروسی در آن نخواهد بود.

یکی از فروشندگان گیاهان خوراکی در بازار بروجرد گفت: خودمان این گیاهان را از دشت و صحرا می چینیم و سپس برای عرضه به بازار می آوریم.

این فروشنده افزود: گیاهان خوراکی چون به صورت خودرو از مراتع و دشت های اطراف بروجرد چیده می شود به نظر بنده تمیز است و میکروب آن کمتر از کاهو و سبزی می باشد.

وی اظهار داشت: برای چیدن گیاهان خوارکی مانند ورکواز، شنگ و کنگر باید آنها را بشناسی زیرا دشت ها و صحرا های اطراف بروجرد پر از گیاهان خوراکی است که در فصل بهار رشد می کنند.

کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر اقدامی که برای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده می شود، لازم است که همان روش ها نیز برای گیاهان خوراکی استفاده شود تا از هر گونه آلودگی پاک شوند.

منصوره برنجی اضافه کرد: برخی از گیاهان خوراکی مخصوص فصل بهار پخته می شوند که باید به دقت پاک شده و پس از ضدعفونی کردن پخته شوند که مشکلی را به همراه نداشته باشد اما اگر سبزیجاتی قرار است به صورت خام مصرف شود باید مراحل ضدعفونی کردن و گندزدایی بیشتری روی ان صورت گیرد.

برنجی با اشاره به این نباید آلودگی را با این سبزیجات به منزل برد گفت: گاهی ممکن است سبزیجاتی دارای گل و خاک زیاد باشند و آلودگی را داشته باشند که باید این سبزیجات بهتر است در حیاط منزل و فضایی خارج از منزل تمیز شده و دقت کنند که آلودگی در زیر ناخن قرار نگیرد و در هنگام تمیز کردن سبزیجات از دستکش استفاده کرده و پس از آن دست های خود را با آب و صابون تمیز بشویند.

کارشناس تغذیه افزود: با توجه به این که کنگر در این فصل بیشتر از همه سبزیجات استفاده می شود توصیه می کنیم که ابتدا به دلیل داشتن گل و خاک چسبیده به این سبزی، ابتدا آن را بشویند و پس از پاک کردن نیز دوباره در محلول های ضدعفونی کننده، قرار دهند.

وی بیان کرد: برای گندزدایی و ضدعفونی کردن سبزیجات توصیه می شود از محلول های ضدعفونی کننده بهداشتی استفاده کنند.