گردشگری و توریسم

۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خراسان شمالی در اشغال بیماران کرونا

دکتر سیداحمد هاشمی، یکشنبه در نشست با خبرنگاران استان به مناسبت هفته سلامت گفت: تلاش شبانه روزی بیش از ۲ ماهه همکاران در حوزه های مختلف بهداشت و درمان باعث شد بتوانیم این بیماری را تا حدی مهار کرده و از ورود به مرحله بحرانی جلوگیری کنیم.

وی از اشغال ۲۰ درصدی تخت در دیگر بیمارستان های استان در شرایط شیوع این ویروس خبر داد و افزود: آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ حالت زیگزاکی پیدا کرده و روند ابتلای استان که ۲۸ اسفند ۹۸ تا ۱۲ فروردین امسال شیب بالایی داشت، در حال حاضر شیب تندی ندارد.

وی حداکثر موارد بستری در بیمارستان های استان را ۱۶۷ مورد از ۶۰۰ تخت اختصاصی اعلام و اظهار داشت: اقدامات بزرگی نظیر غربالگری در سطح استان باعث شد تا خوشبختانه آمار استان به سطح استان های دیگر نرسد.
هاشمی، وضعیت غربالگری استان را بسیار عالی دانست و گفت: از طریق سامانه و تماس تلفنی هفت هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که بسیار عالی و بی نظیر بود و از مراجعه تعداد زیادی از افراد به مراکز درمانی و چرخش ویروس کاسته شد.
وی ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و مردم که قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند، اظهار داشت: همه مردم باید به پروتکل های وزارت بهداشت توجه ویژه داشته باشند و تا حد امکان تماس محیطی را کاهش دهند زیرا شرایط ما هنوز در حالت خروج از بحران نیست و ممکن است دچار مشکل شویم.
وی در رابطه با گفته ها مبنی بر افزایش مرگ و میر در کشور نیز اظهار داشت: ما زمانی می توانیم مقایسه آماری انجام دهیم که نمونه بزرگی در دسترس داشته باشیم و با توجه به اینکه جمعیت کشور ما بسیار کم است، امکان مقایسه جمعیت ما با جمعیت کشورهای دیگر وجود ندارد.

۷۱ درصد جانباختگان کرونا بالای ۶۰ سال داشته اند 

وی با بیان اینکه خوشبختانه بیمارستان های ما با کمبود خاصی مواجه نیست، خاطرنشان کرد: بر این اساس مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در افراد پرخطر بوده است و ۷۱ درصد از فوت شدگان بالای ۶۰ سال سن داشته اند.
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: این در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در سنین صفر تا ۱۰ تا کنون تنها ۳ مورد ثبت شده است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه در رده سنی ۱۰ تا ۳۰ مرگ و میری گزارش نشده است، افزود: در رده ۳۰ تا ۳۹ سال، یک مورد فوتی و در رده ۴۰ تا ۴۹ سال نیز ۸ مورد فوتی داشته ایم.
وی از ۱۰ مورد فوتی ناشی از کرونا ویروس در افراد ۵۰ تا ۵۹ سال خبر داد و اظهار داشت : در رده ۶۰ تا ۶۹ سال، ۲۲ مرگ،  در رده ۷۰ تا ۷۹ سال ۱۵ مورد، در رده ۸۰ تا ۸۹ سال ۱۱ مورد و در افراد بالای ۹۰ سال نیز ۴ مورد فوتی در استان ثبت شده است.
وی در خصوص پروتکل شیوه برخورد با اجساد بیماران کرونا نیز گفت: پروتکل برخورد با متوفیان ویروس کرونا مطابق پروتکل جانباختگان تب کریمه کنگو است ولی موضوع مهم در آیین تدفین، جلوگیری از تجمع پشت جنازه به دلیل ناقل بودن برخی افراد است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از توزیع سه هزار بسته حفاظتی بین بیماران خاص، پرخطر و جانبازان، برای جلوگیری از ابتلای آنان به بیماری کووید ۱۹ در استان خبر داد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا در استان با همکاری بسیج جامعه پزشکی و خیرین ماسک های N۹۵، معمولی و نیز محلول ضدعفونی کننده بین جانبازان توزیع شده است.

تعطیلی اماکن مذهبی استان تا پایان اردیبهشت

هاشمی در خصوص زمان بازگشایی اماکن مذهبی استان نیز اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس تا پایان اردیبهشت ماه، همه اماکن مذهبی تعطیل خواهد بود.
وی با قدردانی از افرادی که در زمان شیوع کرونا دانشگاه علوم پزشکی را یاری کرده اند، عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد نیز در فضای مجازی با ایجاد بار روانی مشکلات را دوچندان کردند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه فضای مجازی به هیچ عنوان قابل اطمینان نیست، بر اهمیت سواد رسانه ای افراد در برخورد با این فضا اشاره کرد و گفت: باید سواد رسانه ای را به مردم آموزش دهیم و به آنها یادآوری کنیم تا دنبال نقاط ضعف نباشند زیرا این عمل نه تنها اقدامی خاص و ارزشمند تلقی نمی شود بلکه بار روانی به همراه خواهد داشت.