گردشگری و توریسم

دیده‌بان حقوق‌بشر: الحامد از رهبران جنبش حقوق‌ بشری عربستان بود

به گزارش الجزیره، دیده بان حقوق بشر افزوده که عبدالله الحامد فعال حقوق‌بشری، سال‌های پایانی عمر خود را به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سیاسی و حقوق‌بشری در زندان سپری کرد.

بر اساس بیانیه دیده‌بان حقوق‌بشر، الحامد استاد دانشگاه و شخصیتی اصلاح طلب و سیاسی بود که بیش از ۲۵ سال از حقوق‌بشر دفاع کرد و مقام‌های سعودی بیش از ۶ مرتبه از سال ۱۹۹۳ او را دستگیر کردند.

در این بیانیه به نقل از «مایکل پیج» معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده‌بان حقوق‌بشر آمده‌ است: یکی از رهبران جنبش حقوق بشری در عربستان را از دست دادیم.

وی افزوده است: پیام الحامد و بسیاری از فعالان حقوق بشری که از وی الهام گرفتند، این است که این مسیر را تکمیل خواهند کرد و به تلاش‌ها برای ترغیب اجرای اصلاحات ادامه می‌دهند.

معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده‌بان حقوق‌بشر تأکید کرده‌ است: قابل قبول نیست که الحامد مجبور شود تا این سال‌های پایانی را در زندان تنها به خاطر انتقادش از نقض حقوق‌بشر سعودی سپری کند.

پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل از درگذشت فعال سیاسی عربستانی در زندان‌های سعودی ابراز تأسف کرده بود.

عفو بین‌الملل همچنین از مقام‌های سعودی بار دیگر خواست تا فعالان حقوق بشری بازداشتی در این کشور را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

پیش‌تر حساب کاربری زندانیان عقیدتی عربستان در شبکه توئیتر از مرگ «عبدالله الحامد» فعال حقوق بشر سعودی و از چهره‌های مخالف دولت این کشور بر اثر سهل‌انگاری پزشکی در یکی از زندان‌های عربستان سعودی خبر داده بود.

بر اساس گزارش‌ها، الحامد بیست و یکم فروردین سکته کرده بود. در همین ارتباط سازمان مدافع حقوق بشر در عربستان موسوم به «القسط» به عنوان یک سازمان غیردولتی فعال در خارج کشور اعلام کرد که الحامد، بنیانگذار انجمن حقوق مدنی و سیاسی در عربستان و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های اصلاح طلب در این کشور است که در زندان «الحائر» ریاض به کما رفت.

سازمان مزبور با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که الحامد در ماه مارس ۲۰۱۳ بازداشت شد و بدون ارائه توضیح در خصوص دلیل صدور حکم به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

سازمان القسط تأکید کرد: الحامد یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی در عربستان است که حال عمومی‌اش بیش از سه ماه پیش بشدت وخیم شد و مقامات سعودی با وجود بالا بودن سن وی که در آستانه ۷۰ سالگی قرار داشت، حاضر نشدند او را آزاد کنند.

تاکنون هیچ توضیحی از سوی مقامات سعودی در خصوص درگذشت الحامد ارائه نشده است. البته مقامات سعودی همواره هرگونه کوتاهی در حق زندانیان را تکذیب کرده‌ و با هر گونه انتقاد داخلی و یا بین‌المللی در این خصوص مخالفت می‌کنند.