گردشگری و توریسم

استاندار خواستار هم‌گرایی در مازندران برای تحقق جهش تولید شد

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در نشست ویدیوکنفرانسی با فرمانداران و ائمه جمعه سراسر استان که با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران برگزار شد ، از واگرایی به عنوان مهم ترین آسیب در مسیر توسعه مازندران یاد و تاکید کرد که همگرایی در جریان مقابله با کرونا نشان داده است که می توان واگرایی ها را به نفع مردم و توسعه استان کنار گذاشت و به دستاوردهای خوبی رسید.

نماینده عالی دولت در این نشست که با هدف ایجاد وحدت نظر و بحث و بررسی در خصوص تجمیع ظرفیت های مختلف برای تحقق شعار جهش تولید برگزار شد ، گفت : یکی از آسیب های جدی در مسیر توسعه مازندران، واگرایی و عدم همگرایی در طی زمان و شرایط مختلف بوده است و از آنجا که همه ظرفیت ها، توانمندی ها و تفکرات را هم کاسه نکردیم، در طول زمان آسیب قابل ملاحظه ای در حوزه های مختلف به استان وارد شده است.

وی با تاکید بر این که هرگاه تعامل و همگرایی در استان وضع بهتری داشت ، نتایج خوبی به دست آمد ، افزود : ائمه جمعه جایگاه مناسب و موثری برای نقش آفرینی دارند و امروز همکاری خوبی بین ارکان قدرت در استان و شهرستان ها وجود دارد.

مقام عالی دولت گفت : به چند ضلعی توسعه اعتقاد داریم و مقام معظم رهبری برای توسعه و شکوفایی بر وحدت و همگرایی تاکید دارند و تنها راهبرد توسعه، وفاق، تعامل و همدلی است.

حسین زادگان که بر ضرورت تحقق جهش تولید به عنوان فرمان رهبری معظم انقلاب و یک ضرورت اقتصادی تاکید کرد و افزود : تعامل ائمه جمعه و فرمانداران و مدیران در شهرستان مطلوب است و این تعامل خود را در مقابله با کرونا نشان داد و یک تهدید بسیار بزرگ را به فرصت تبدیل کرد.

وی با اظهار این که در مقابله با کرونا با همکاری ائمه جمعه اتفاقات بسیار خوبی افتاد و ائمه جمعه واقعا کمک کردند، ادامه داد : نیازمند کار، تلاش و مجاهدت بیشتر هستیم تا از این فرصت در جهت جبران مشکلات اقتصادی بهره گیری کنیم.

استاندار مازندران گفت : مازندران در زمینه مقابله با کرونا نخستین استان در نهاد سازی و بهره گیری از تشکل های مردمی ، کنترل رفت و آمدهای سفر و تب سنجی، طرح شیفت بندی کارکنان دولت، بهره گیری از ظرفیت پزشک خانواده، راه اندازی ستاد های روستایی کمپین در خانه بماینم و تشکیل قرارگاه مجازی بود و اکنون نیز برای جهش تولید یک برنامه عملیاتی در حال تدوین است که بزدوی ابلاغ می شود و باید بر اساس آمار و ارقام، روند پیشرفت و جهش تولید از مبدا تا مقصد پیش بینی شود تا قابل ارزیابی و نظارت باشد.

وی با بیان این که در برنامه جهش اقتصادی، چندین پروژه تعریف و در ۱۸ محور دسته بندی شد ، توضیح داد : برای مثال می توان به مجموعه تفریحی توریستی آمل، احداث کارخانجات در بنادر، پیش بینی طرح برای ایستگاه نوسازی و تحقیقاتی دام در ایستگاه دام گاودشت، توسعه کلزای علوفه ای به عنوان کشت دوم برای نخستین بار، ارتقاء کیفی سورتینگ ها، نوسازی و بازسازی صنایع تولیدی بزرگ، تقویت طرح های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار جهشی، زهکشی اراضی کشاورزی برای افزایش تولید، مرمت و لایروبی آب بندان ها برای افزایش منابع آبی، تقویت تولید ماهی و ظرفیت های گردشگری، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اشاره کرد.

حسین زادگان از برنامه عملیاتی زمان بندی شده که بزودی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب خواهد رسید به عنوان مجموعه دیگری از برنامه های جهش تولید نام برد و گفت: تصویب منطقه آزاد با سه لکه در مجلس یک جهش بزرگ برای توسعه اقتصادی مازندران است.

دستاوردهای حوزه عمرانی استان در سال گذشته 

استاندار مازندران همچنین در این نشست برخی دستاوردهای عمرانی استان طی یک سال گذشته را تشریح کرد و گفت : طرح مدیریت پسماند استان روند خوبی را طی می کند.اسکله های دریایی با توجه به ظرفیت شیلاتی و گردشگری که ۱۳۴ نقطه آن شناسایی و ۴۳ نقطه از این نقاط موافقت اصولی را دریافت کرده اند.همچنین باغ ۳۳هکتاری رامسر، کاخ صفی آباد بهشهر و چشمه باداب سورت از جمله اقداماتی است که در مراحل خوبی قرار دارد.

وی افزود : ۸۵ درصد سواحل استان آزادسازی شده است. برای آب شرب گروه های الف بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم. برای جاده جایگزین سد هراز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم. بحث جاده ساری تاکام پس از سال ها به اتمام رسیده و برای رینگ تنکابن اعتبار خوبی گرفته شد.

حسین زادگان از گاز رسانی به مناطق محروم به عنوان یکی از اتفاقات خوب در حوزه عمرانی یاد کرد و گفت : لایروبی در رودخانه ها که کاری جهادی بوده است یکی دیگر از اقدامات بود که مانع از بروز سیل در بارش های سنگین شده است.رقم کاهش تصادفات استان هم اتفاق معناداری است.تامین اعتبار زیرساخت های گردشگری و ….نیز یک اتفاق خوب بوده است.

دستاوردهای حوزه اقتصادی 

استاندار مازندران همچنین برخی اقدامات و دستاوردهای حوزه اقتصادی را نیز تشریح کرد و قابل توجه دانست و گفت : تشکیل هلدینگ سرمایه گذاری که پس از بحران کرونا برای سرمایه گذاری های بزرگ باید دنبال کنیم.ایجاد مجتمع های دامپروری که در مناطق مختلف استان در حال انجام است.دامداری های نژاد نو نیز در روند خوبی قرار گرفته است ضمن این که ۲۱ نیروگاه مقیاس کوچک در استان به بهره برداری رسیده است.

وی از برگزاری نمایشگاه های توانمندی های اقتصادی و الکامپ به عنوان دستاورد دیگری در حوزه اقتصادی یاد کرد و افزود : شرکت ساوین تاپ اکنون با چند برابر ظرفیت کار می کند و نساجی نیز از حالت انفعال خارج شده و برای نساجی قائمشهر نیز سرمایه گذار در حال ورود است. همچنین فولادین ذوب آمل به روند خود بازگشته و مساله شرکت خوتکا هم در حال رفع شدن است.

حسین زادگان با اظهار این که برای شرکت چوب و کاغذ مازندران هم اتفاقات خوبی رخ داده و اوضاع نسبتا خوبی دارد ، گفت : پایانه های صادراتی گل و گیاه، میوه و تره بار، شیلاتی و برنج با اولویت دنبال می شود. خیلی از واحدهای تولیدی از تملک خارج شده است. مرکز پارک رشد علم و فناوری را در غرب استان ایجاد کردیم.بحث پالایشگاه پتروشیمی و بنزین را دنبال می کنیم. در حوزه کشاورزی پرداخت تسهیلات برای تجهیز مکانیزاسیون کشاورزی را به تعداد ۳۰۰ دستگاه آغاز کردیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که بجز طرح های مصوب، یکی از برنامه هایش در آغاز کار به عنوان استاندار ، پیگیری اولویت های مردم بوده است که سال ها و دهه ها بر زمین مانده است، گفت: برخی از این طرح ها و پروژه ها که گاه کوچک و گاه بزرگ است ، از مطالبات مردم در طی سال ها محسوب می شود و زیبنده نیست که بر زمین بماند و لذا این موارد را در اولویت فرمانداران قرار دادیم و با جدیت در حال پیگیری است.

وی با بیان این که باید با پایان دادن به طرح های اولویت دار مردم و رفع برخی موانع حوزه های مختلف عمرانی و … در شهرستان ها، صدای مردم را شنید و به آن پاسخ داد، افزود: هدف از بهره مندی از چند ضلعی توسعه، برخورداری از همکاری، تعامل و توان ارکان قدرت در شهرستان و استان برای از پیش رو برداشتن موانع تحقق آرزوها و مطالبات مردم و سرعت دادن به اتمام پروژه های اولویت دار شهرستان ها و استان است.

حسین زادگان ادامه داد: هدف از این جلسه این بوده است که در سایه اضلاع توسعه شهرستان بتوانیم پروژه های اولویت دار شهرستان ها را دنبال کنیم و به اتمام برسانیم تا به برخی از مهم ترین مطالبات مردم طی سال ها و دهه ها پاسخ داده باشیم.