گردشگری و توریسم

۴۴ تُن چوب بلوط قاچاق در ۲ شهرستان اصفهان کشف شد

سرهنگ علیرضا طاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در این ارتباط سه نفر بازداشت و تحویل مراجع قضایی و تجهیزات و وسایل این افراد سودجو کشف و ضبط شدند.

وی برآورد اولیه ارزش این میزان چوب و زغال را افزون بر ۲ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: عملیات شناسایی و دستگیری افرادی که در استان‌های جنگلی زاگرسی مانند چهارمحال و بختیاری به قطع و انتقال درختان اقدام و به اصفهان منتقل کردند تا حصول نتیجه ادامه می‌یابد.

فرمانده یگان حفاظت اداره ‌ل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با تاکید بر اینکه این نهاد برای مقابله جدی با سودجویان و مُخربان منابع طبیعی مصمم است، خاطرنشان کرد: به تمامی متخلفانی که با قطع درختان ضربه جبران‌ناپذیری به پیکره محیط زیست وارد می‌کنند هشدار می‌دهیم که شناسایی و بازداشت تمامی آنان ادامه خواهد داشت.

طاهری از تمامی ساکنان مناطق بومی و گردشگران خواست این نهاد را در شناسایی افراد متخلف یاری کنند و در این ارتباط افزود: گزارش‌های مردمی در سرعت و فراگیری عملیات شناسایی و دستگیری تبهکاران نقش بسزایی دارد.

شهرستان خمینی‌شهر با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶ کیلومتری غرب و شهرستان مبارکه با ۱۴۳ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی شامل می شود که از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه‌ای) دارد.