گردشگری و توریسم

کار بازسازی و مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان پایان یافت

« علی مشهدی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بازسازی و تجهیز این اثر باستانی با سرمایه‌گذاری و دریافت تسهیلات به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد.
وی بیان کرد: این مبلغ برای اجرای طرح‌های مرمتی و بازسازی، کف سازی محوطه خارجی بنا، دیوارهای اصلی پی بندی و استحکام بخشی و محوطه سازی ضلع شمالی کاروانسرا هزینه شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دلیجان ادامه داد: کاروانسرای دودهک به عنوان مجتمع تاریخی گردشگری با محوریت اسکان در فضای سنتی در مرحله تجهیز است و پس از پایان بیماری کرونا در آیین رسمی بهره‌برداری می‌شود.
مشهدی اظهار داشت: این کاروانسرای تاریخی متعلق به دوران صفویه است و بر اساس سیاست‌های میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ به شکل اجاره بلند مدت با هدف احیای این اثرباستانی، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار واگذار شد.

وی گفت: ۱۷ اتاق اقامتی با ظرفیت ۷۰ نفر، ۲ تالار پذیرایی، یک رستوران سنتی و کافه و حمل و نقل با کالسکه در این کاروان‌سرا پیش بینی شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دلیجان یادآور شد: ۲۰ اشتغال مستقیم و ۵۰ اشتغال غیر مستقیم در این طرح ایجاد شده که با بهره‌برداری کامل از آن ۴۰ شغل مستقیم و ۱۲۰ شغل غیر مستقیم فراهم می‌شود.
وی افزود: بهره‌برداری کامل از این طرح، اشتغال پایدار در روستای دودهک ایجاد می‌کند که باعث توانمندسازی جامعه محلی می شود.
مشهدی گفت: کاروانسرای دودهک در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قمرود و در مسر جاده قم – دلیجان قرار دارد و  این بنای تاریخی دوران صفویه در سال ۱۳۷۷ با شماره ۱۹۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مساحت مجموع این کاروانسرا ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع است که یک‌هزار و ۳۰۰ متر مربع آن را عرصه و یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع را اعیان تشکیل می‌دهد.
کاروانسرا و پل دودهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می روند.