گردشگری و توریسم

افزایش بازدید از موزه‌های خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی روز یکشنبه اظهار داشت: در سال گذشته، ۳۷ هزار و ۹۳۶ نفر از موزه‌های تاریخی استان و ۷۲ هزار و ۵۷۷ نفر از شهر تاریخی بلقیس دیدن کردند که این رقم در سال ۹۷ قریب به ۷۷ هزار مورد بوده است.  

حبیب یزدان‌پناه افزود: پیرارسال ۱۱ هزار و ۷۱۱ نفر از موزه‌های استان و ۶۵ هزار و ۱۹۲ نفر نیز از شهر تاریخی بلقیس اسفراین دیدن کرده بودند.

وی با اشاره به تعطیلی موزه‌های استان در پی شیوع ویروس کرونا و در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با این بیماری، گفت: با وجود اینکه در اسفندماه پارسال بازدید از موزه‌ها به صفر رسید اما در دیگر ماه های سال شاهد استقبال علاقه‌مندان از این مراکز فرهنگی بودیم.

هم‌اکنون ۶ موزه فعال با گستره ۱۰ هزار و ۱۵۰ مترمربع در خراسان شمالی وجود دارد و ۲ موزه نیز با مساحت هزار و ۵۰۰ متر در آشخانه و اسفراین در دست ساخت است.

دستگیری ۵۳ متخلف حوزه میراث فرهنگی 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز گفت: سال گذشته ۵۳ متخلف در حوزه جرایم میراث فرهنگی در استان شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ حسین اصغر قنبرزاده با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱ مورد حفاری غیرمجاز نیز کشف شد، افزود: همچنین در این مدت ۱۲۹ قلم اشیای تاریخی شامل سکه، ظروف سفالی و فلزی از قاچاقچیان کشف شد و ۶ دستگاه فلزیاب نیز از حفاران غیرمجاز به دست آمد.

۶۵۵ اثر تاریخی استان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که این تعداد شامل ۵۱۱ اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی و ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.